کد خبر: 862879
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
با حضور مسئولان
بیست و دومین دوره طرح ولایت کشوری با حضور آیت‌الله مصباح یزدی ، آیت الله سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، آیت الله فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری و داود گودرزی رییس سازمان بسیج دانشجویی روز سه شنبه 27 تیرماه در محل اردوگاه امام رضا (ع) مشهد مقدس افتتاح شد .

عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم با بیان اینکه برگزاری این دوره‌ها از رویش‌های بزرگ انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: ما قول دادیم مسئله مطابات رهبری در برخی از عرصه‌ها شفاف‌تر بیان کنیم چون از اهداف مهم این دوره است تا دوستان بدانند چرا دوره‌های طرح ولایت، شهید چمران و خط امام از رویش‌های انقلاب است و چرا باید تلقی عمیق‌تری از مفهوم آتش به اختیار داشته باشیم.‌ 

آیت‌الله عبدالکریم فرحانی افزود: مبنای درجات الهی را عمل کیفی مشخص می‌کند و عمل کیفی بدون معرفت و بصیرت میسر نیست پس باید بدانیم هدف اصلی این برنامه‌ها شناخت مطالبات رهبری است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دو امام دارد، گفت: امام راحل انقلاب را پی‌ریزی و طراحی کردند ولی شاگردان امام مکتب امام را با نسلی که ایشان را ندیده بودند آشنا کردند

فرحانی ادامه داد: امام خمینی (ره) منتظر نسلی بود که مبانی اندیشه اسلامی را بداند و روی آن کار کند و اگر شهید چمران و غیره بوجود آمد به دلیل کار بزرگی است که توسط مقام معظم رهبری،آیت الله مطهری و شهید بهشتی انجام شد

وی با اشاره به اینکه تثبیت انقلاب هم کار شاگردان امام بود، گفت: مناظره بزرگ آیت الله مصباح با اربابان اندیشه آن زمان و مناظره شهید بهشتی با حزب توده توانست مبانی انقلاب را تثبیت کند.  

عضو مجلس شورای خبرگان رهبری ادامه داد:  سکان رهبری انقلاب به امام حاضر رسید و مقام معظم رهبری وقتی وارد فضای مدیریت انقلابی شدند مهم‌ترین مطالبی که می‌گفتند را با حوزویان و دانشگاهیان به‌خصوص دانشجویان بود.

فرحانی با بیان اینکه هشدارهای مقام معظم رهبری از همان زمان درباره حوزه فرهنگ  بود، گفت: اگر هشدارهای آن روز ایشان را در کنار گزارش کار امروز قرار دهیم مشخص است که ما نتوانستیم مطالبات حضرت آقا را در زمینه فرهنگ فراهم کنیم

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسئله روشنفکری در ایران بیمار است، تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند روشنفکر باید حرکت رو به جلو را طراحی کند اما در ایران ما اینگونه نیست و بیمار و ناسالم است به جهت اینکه کسانی که جریان روشنفکری را در کشور ما وارد کردند بیمار و نامطمئن بودند

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: جریان روشنفکری بیمار با تحلیل مقام معظم رهبری حرکتی در انقلاب است که ایشان می‌فرمایند وارد تفکر ما شد

وی خاطرنشان کرد: ما اکنون به طلبه و دانشجوی انقلابی لازم داریم که زمان، جریانات و مبانی را بداند تا مطالبات مقام معظم رهبری را بفهمد و سپس بتواند کار فرهنگی تمیز انجام دهد.

عضو مجلس شورای خبرگان رهبری با بیان اینکه ریشه مطالبه فرهنگی مقام معظم رهبری از 30 سال قبل تحت عنوان روشنفکری بیمار بوجود آمد، گفت: شهید مطهری در نامه عجیبی که درباره مسائل فرهنگی برخی از روشنفکران بیمار به امام فرستادند ریشه این امر را مشخص و پیش‌بینی کردند.

فرحانی تصریح کرد: روشنفکران این چنینی نظیر سروش به ایدئولوژی بودن اسلام اعتراض می‌کنند و می‌گوید اگر اسلام ایدئولوژی باشد نیاز به طبقه مفسر یعنی روحانیت دارد اما اینچنین نیز و اسلام فربه‌تر از ایدئولوژی است که این جریان به دست حلقه کیان، سریع القلم، مرکز مطالعات استراتژیک می‌رسد و از داخل آن امضای سند 2030 در می‌آید .

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند بسیج یعنی حضور، گفت: اکنون بسیج باید سرمایه‌ها و امکانات را در اختیار جریان انقلاب بگذارد و مبانی اندیشه اسلامی در جریاناتی نظیر طرح ولایت بررسی شود.

 

 

آیت‌الله ‌مصباح‌یزدی: دشمنان هیچ‌گاه از مواضع‌شان کوتاه نمی‌آیند

 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این مراسم با بیان اینکه دشمنان هیچ‌گاه از مواضع خود کوتاه نمی‌آیند، گفت: آنچه انسان برای فعلیت یافتن انسانیتش و به تکامل رسیدن آن احتیاج دارد تعلیم و تزکیه است.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی اظهار داشت: ما وقتی جریانات تاریخی را به ویژه تاریخ انقلاب را مطالعه می‌کنیم نوساناتی می‌بینیم که برای توضیح و تفسیر آن گاه با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: در اشخاص موثر در تاسیس این حرکت، در گروه‌های مختلفی که در طول این مدت روی کار آمدند و خدماتی انجام دادند و هم در رفتار توده مردم نوسانات و فراز و نشیب‌های وجود دارد و یک حرکت یکنواخت نیست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره علت این نوسانات گفت: نمودار این حرکت گاهی آن چنان در اوج قرار می‌گیرد که آدم مغرور می‌شود و گاه این‌قدر پایین می‌آید که انسان ناامید می‌شود و صاحبنظران نظرات مختلفی دارند به‌طوری که برخی می‌گویند پدیده‌های انسانی قابل پیش بینی نیست و قانونی ندارد

مصباح یزدی با بیان اینکه اما اهل معقول می‌گویند هیچ پدیده "به علتی" در دنیا نداریم، ادامه داد:

 برخی دیگر که افکارشان در دوره‌ای در ایران شیوع پیدا کرد برای تاریخ، هویت عینی قائل شده و معتقدند همینطور که قوانین طبیعت را در آزمایشگاه می‌فهمیم پدیده‌های انسانی و احتماعی هم قوانینی دارد اما ما نمی‌دانیم و باید کشف کنیم که ماتریالسیم تاریخی که فلسفه مارکسیسم است اساسش بر همین است

وی افزود: عده‌ای دیگر گفتند جامعه و تاریخ حالاتی از زندگی انسان‌هاست و قوانینی دارد که از روانشناسی انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد و برای تفسیر حوادث تاریخی باید به افراد و تعاملاتشان باهم و با طبیعت رجوع کرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شاید نظر آخر با نظر اسلام سازگارتر باشد، گفت: ادعایی که فرمولی برای تفسیر همه حوادث و نوسانات اجتماعی در طول زمان ترسیم کنیم ادعایی بزرگ است چون روابط انسان‌ها بسیار پیچیده است اما بطور کلی می‌توان نگاه کلانی به تحولات داشته و بعضی علل را کشف کرد

مصباح یزدی  خاطرنشان کرد: حرکات و تحولات انسان از آگاهی سرچشمه می‌گیرد و پدیده‌ای که با فهم و شعور انسان ارتباط ندارد پدیده‌ای انسانی نیست و این شرط اول حرکت است.

وی با بیان اینکه شرط دوم حرکت انسانی وجود انگیزه و هدف است، گفت: امام در مقابل شاه و طرفدارانش گفت «ما را می‌کشید، بکشید ما پایدارتر و زنده‌تر می‌شویم» ابراهیمیان چنین کردند قرآن نیز می‌گوید چنین کنید اما تمام مسلمانان به آن عمل نکردند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مناظره و بده بستان‌ها و کوتاه آمدن دو طرف گفت: البته که آنها هیچگاه کوتاه نمی‌آیند و بارها اتفاق افتاده ولی باز هم برخی می‌خواهند تجربه را تکرار کنند اما ما پیروان قرآن چرا عمل نمی‌کنیم؟ چرا کاری که می‌دانیم بد است را می‌کنیم و کاری که صددرصد به نفع ما است را انجام نمی‌دهیم؟  

مصباح یزدی ادامه داد: عین سوالی که درباره چرایی حرکت یک معتاد مطرح می‌شود در برابر یک جامعه هم مطرح می‌شود که چرا شما 100 سال زیر بار ظلم یک زورگو رفتید؟ 

وی با بیان اینکه اگر کار انسانی عیب و نقصی پیدا کند به دلیل این است که یا آگاهی آن ضعیف است یا انگیزه آن ضعیف شده یا صحیح را از دست داده است، گفت: انبیا برای این آمدند که آگاهی ما را تامین کنند تا رکن اول انسانیت ما را میسر سازند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه قرآن تکمیل آگاهی را تعلیم می‌نامد گفت: آنچه انسان برای فعلیت یافتن انسانیتش و به تکامل رسیدن آن احتیاج دارد تعلیم و تزکیه است.  

مصباح یزدی ادامه داد: آیا برای رسیدن به آگاهی باید همه چیز را بدانیم؟ چنین چیزی ممکن نیست اما اگر برخی موارد را ندانیم خیلی ممکن است اشتباه و ضرر کنیم و باید بدانیم که چه کنیم که این آگاهی و انگیزه تقویت شود چون آنچه به‌دست آوردیم به برکت اخلاص امام و خون پاک شهیدان بوده است.  

وی در پاسخ به درخواست خواهران طرح ولایت برای دیدار با رهبری گفت: شهادت می‌دهم امثال شما یاران صدیقی برای امام و مقام معظم رهبری هستید و بنده در حد توان محدود خود تلاش می‌کنم که باتوجه به مشغلات ایشان این امر میسر شود

وی در پاسخ به درخواست خواهران طرح ولایت برای دیدار با رهبری گفت: شهادت می‌دهم امثال شما یاران صدیقی برای امام و مقام معظم رهبری هستید و بنده در حد توان محدود خود تلاش می‌کنم که باتوجه به مشغلات ایشان این امر میسر شود.

 

شایان ذکر است بیست و دومین دوره آموزش مبانی اندیشه اسلامی، طرح ولایت با حضور 900 دانشجوی بسیجی خواهر و برادر سراسرکشور در دو شهر آبعلی و مشهد مقدس از بیست و چهارم تیرماه تا 3 شهریور برگزار میشود .

در این دوره که باهمکاری موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار میشود ۶ کتاب درآمدی بر معرفت شناسی و معرفت شناسی دینی، خداشناسی، انسان راه راهنما شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست تدریس خواهد شد .

طرح ولایت یکی از مهمترین دوره های متمرکز آموزشی سازمان بسیج دانشجویی است که به همت معاونت تعلیم و تربیت و با همکاری موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) هرساله در تابستان بمدت چهل و پنج روز برگزار می شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار