کد خبر: 850209
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
واشنگتن دستور اخلال در توافق سوري مسكو، تهران و آنكارا براي ايجاد مناطق كاهش تنش را داد
ايجاد مناطق امن در سوريه بر اساس توافق آستانه از روز گذشته اجرايي شد اما ظاهراً تفسير روس‌ها از اين توافق مبني بر ممنوعيت پرواز جنگنده‌هاي امريكايي خوشايند واشنگتن نبوده...
ايجاد مناطق امن در سوريه بر اساس توافق آستانه از روز گذشته اجرايي شد اما ظاهراً تفسير روس‌ها از اين توافق مبني بر ممنوعيت پرواز جنگنده‌هاي امريكايي خوشايند واشنگتن نبوده و اعلام كرده «هر جا را بخواهيم بمباران مي‌كنيم» هرچند ناظران مي‌گويند امريكا در يك عمل انجام شده قرار گرفته و نمي‌تواند جلوي ابتكار عمل روسيه را بگيرد.
 
يك سخنگوي وزارت دفاع امريكا (پنتاگون)، جمعه اعلام كرد، دولت امريكا جزو امضا‌كنندگان توافقي كه در نتيجه مذاكرات در قزاقستان به امضا رسيد، نيست. وي در ادامه تأكيد كرد: ‌ائتلاف بين‌المللي به رهبري امريكا هر كجا كه گروه تروريستي داعش فعال باشد، به آن حمله مي‌كند و تضمين خواهد كرد كه هيچ پناهگاهي پيدا نكند.  اين اظهارات مقامات امريكايي پس از آن مطرح شد كه روسيه اعلام كرد بر اساس توافق آستانه «پرواز نيروي هوايي به ويژه نيروي هوايي ائتلاف در مناطق تشنج‌زدايي به هيچ عنوان پيش‌بيني نشده، چه با اعلام قبلي، چه بدون آن.» ايران، روسيه و تركيه آخر هفته در آستانه پايتخت قزاقستان توافقي را براي كاهش تنش‌ها در سوريه امضا كردند. بر اساس اين منطق در چهار منطقه سوريه آتش‌بس برقرار مي‌شود. بنابر گفته ديپلمات‌هاي حاضردر اين نشست كار پست‌هاي بازرسي و نظارت و مديريت مناطق امن توسط پرسنل و واحدهاي روسيه، تركيه و ايران انجام خواهد شد. براساس توافق سه كشور امضا‌كننده اين توافقنامه كشورهاي ديگر نيز مي‌توانند در اين كار مشاركت كنند.
 
تفسير مقامات روسي از اين توافق مبني بر اينكه نيروي هوايي امريكا از پرواز در اين مناطق منع شده با واكنش زيادي مواجه شد. به گزارش الوقت، امريكايي‌ها پيام‌هاي متفاوتي درباره طرح روسيه فرستاده‌اند در حالي كه وزارت خارجه امريكا، پس از پايان نشست با انتشار بيانيه‌اي به صورت ضمني از توافق آستانه استقبال كرد اما بعداً سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به اينكه واشنگتن توافق آستانه 4 را امضا نكرده تأكيد كرد كه اين توافق «هيچ كس را از تعقيب تروريست‌ها در هر كجاي سوريه باشند استثنا نمي‌كند و تفسير مقامات روسي از توافق خودشان بي‌معني است. »ممنوعيت پروازهاي هواپيمايي‌هاي نظامي يا منطقه امن اساساً يك طرح امريكايي محسوب مي‌شود كه هدف نهايي آن تغيير رژيم است.» مخالفان سوري و حاميان منطقه‌اي و غربي آنها در طول شش سال گذشته بارها تلاش كردند ايجاد مناطق پرواز ممنوع در سوريه را عليه نيروهاي هوايي اين كشور عملياتي كنند. تحليلگران مي‌گويند روس‌ها با پيش‌دستي و مطرح كردن اين ايده به شكلي ديگر مي‌خواهند امريكايي‌ها را با خود همراه كنند. ديويد ايگناتيوس در واشنگتن پست مي‌نويسد: پوتين طرح جديد را در سوريه مطرح كرده تا خلأ استراتژيك امريكا درباره سوريه را پر و با داشتن ابتكار عمل واشنگتن را متقاعد كند بر اساس خواست مسكو عمل كند.  وزارت خارجه امريكا از گفت‌وگوي تلفني وزراي خارجه امريكا و روسيه درباره تلاش‌هاي مربوط به كاهش خشونت در سوريه خبر داد. وزارت خارجه امريكا با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: ركس تيلرسون وزير خارجه امريكا و سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز جمعه به صورت تلفني درباره تلاش‌هاي مربوط به كاهش خشونت در سوريه و حركت به سوي راهكار سياسي براي جنگ سوريه رايزني كردند. اين بيانيه افزود: وزير خارجه امريكا منتظر ديدار و نشست با وزير خارجه روسيه است تا درباره نقش امريكا و روسيه در تنش‌زدايي و كاهش خشونت و حمايت از گفت‌وگوهاي ژنو مذاكره كنند.
  
كاهش درگيري‌ها
توافق بر سر  ايجاد مناطق كاهش آتش‌بس در سوريه سبب شده است كه درگيري در اين كشور به شكل چشمگيري كاهش يابد. به گزارش فارس، «رامي عبدالرحمان» رئيس گروه موسوم به «ديده بان حقوق بشر سوريه» اعلام كرد كه امروز اقدامات خشونت بار به صورت واضحي در مناطق مشمول آتش بس كاهش يافته است. اين توافق بر بهبود وضعيت انساني و ايجاد شرايط لازم براي پيشرفت در روند سياسي به منظور پايان دادن به جنگي تأكيد دارد كه بر اثر آن و طي شش سال 320 هزار نفر كشته شده‌اند. در طول مرزهاي مناطق كاهش تنش، مناطقي ايجاد خواهد شد كه در آن ايست و بازرسي و مناطق نظارت تشكيل خواهد شد تا از هر گونه درگيري ميان طرفين جلوگيري شود. بر اساس اين توافق، كشورهاي ضامن بايد امنيت ايست و بازرسي‌ها و مراكز نظارت و مديريت مناطق كاهش تنش را نيز فراهم كنند. اين كشورها همچنين موظفند همه تدابير لازم را در داخل و خارج از مناطق كاهش تنش اتخاذ كنند تا به جنگ عليه داعش و جبهه النصره و همه گروه‌هاي مرتبط با آنان ادامه دهند. رياست جمهوري روسيه نيز روز شنبه اعلام كرد كه توافق مناطق كاهش تنش در سوريه، در صورت توافق كشورهاي ضامن، به صورت خودكار قابل تمديد خواهد بود.
  
ادامه امن‌سازي مرز لبنان
ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت حاضر در ارتفاعات «الطفيل» و شهرك‌هاي «سبنا و الدره» توانستند با ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت منطقه قلمون غربي را به منطقه زبداني در ريف غربي دمشق متصل كنند. خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) روز شنبه، گزارش داد كه نيروهاي مقاومت حاضر در ارتفاعات «الطفيل» و شهرك‌هاي «سبنا و الدره» توانستند با نيروهاي حاضر در مناطق «عامود بلودان، زبداني و سرغايا» ملاقات كنند. در واقع پس از پاكسازي ارتفاعاتي كه اين دو منطقه را به هم وصل مي‌كند و پس از خروج تروريست‌ها، اين منطقه كاملاً امن شد. اين وضعيت، امنيت بيشتري را در غرب دمشق ايجاد مي‌كند. تروريست‌ها از سبنا و الدره خارج شدند و بدين ترتيب مرزهاي سوريه و لبنان امن شد، اين امنيت در يك خط است كه از سمت راه بين‌المللي دمشق-زبداني در شمال تا سرغايا و در الطفيل امتداد دارد و به ارتفاعات «فليطه» مي‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار