کد خبر: 835497
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
رئيس‌جمهور امريكا با امضاي يك دستور اجرايي، ورود اتباع چند كشور مسلمان از جمله ايران را ممنوع كرد؛ اقدامي كه سمت و سوي نژادپرستانه سياست‌هاي او را از همين ابتدا آشكار مي‌كند. بر اساس اين فرمان، صدور رواديد براي اتباع هفت كشور مسلمان از جمله ايران به مدت 90 روز تعليق شده است.
به گزارش جوان، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا كه بعد از تحليف روز 20 ژانويه كارش را با دستورات بي‌سابقه براي برچيدن برخي قوانين و پيمان‌هاي بين‌المللي امريكا آغاز كرده است جمعه شب نيز يكي از فرامين جنجالي خود را امضا كرد؛ فرماني عليه مهاجران و اقليت‌ها در امريكا كه در آن ايراني‌ها و شهروندان شش كشور از ورود به امريكا منع مي‌شوند. در اين فرمان به فهرست «دولت‌هاي حامي تروريسم»، كشورهايي كه «تهديدي فوق‌العاده» به شمار آمده و امريكا عليه آنها وضعيت اضطراري اعلام كرده و به كشورهاي حاضر در فهرست «كشورها يا مناطق مايه نگراني» وزارت امنيت داخلي قرار دارند، اشاره شده است. بر اساس متن نهايي اين فرمان، صدور رواديد براي اتباع كشورهاي «مضر براي منافع امريكا» به مدت 90 روز تعليق شده است. اين بازه زماني در پيش‌نويس فرمان 30 روز بود.  ترامپ در كمپين‌هاي تبليغاتي خود بارها مدعي شده بود كه اگر رئيس‌جمهور شود ويزاي ورود به امريكا را براي كشورهايي كه امريكا آنها را با تروريسم در ارتباط مي‌داند به حال تعليق درخواهد آورد و براي كساني كه براي ورود به امريكا درخواست مي‌دهند امتحان عقيدتي خواهد گذاشت. به گزارش شبكه سي ان ان، ترامپ پس از اجراي اين فرمان كه در وزارت دفاع امريكا انجام شد، گفت: «دارم تمهيدات جديدي براي غربالگري ايجاد مي‌كنم تا تروريست‌هاي اسلامي راديكال را از ايالات متحده بيرون نگه دارم. » ترامپ تأكيد كرد: «ما نمي‌خواهيم آنها اينجا باشند. مي‌خواهيم اطمينان يابيم كساني را به كشورمان نمي‌پذيريم كه تهديدي براي سربازانمان هستند كه در خارج از كشور مي‌جنگند. مي‌خواهيم تنها كساني را به كشورمان راه دهيم كه از كشور ما حمايت كرده و عميقاً عاشق مردم ما هستند.»

هنوز جوهر فرمان ضد مهاجرتي ترامپ خشك نشده بود كه بسياري از شركت‌هاي مهم هواپيمايي ازسوار كردن اتباع هفت كشور مورد تحريم ترامپ خودداري كردند. به گزارش رويترز، پنج مسافر عراقي و يك مسافر يمني از پرواز با هواپيمايي مصر از قاهره به مقصد نيويورك منع شده‌اند. خبرنگار نيويورك تايمز در تهران نيز در صفحه توئيتر خود نوشت: «شركت هوايي قطر تاييد كرد كه جمعه شب ايرانيان عازم امريكا را برگردانده است. همچنين امارات مي‌گويد دارندگان گرين كارت با «مسئوليت خود» مي‌توانند سوار هواپيما شوند و لوفتهانزا گفته هيچ ايراني را سوار نمي‌كند.»
 
ايران در ليست ترامپ
هرچند فهرست دقيقي از كشورهاي هدف منتشر نشده، اما بر اساس متن فرمان فهرست «دولت‌هاي حامي تروريسم»، كشورهايي كه «تهديدي فوق‌العاده» به شمار آمده و امريكا عليه آنها وضعيت اضطراري اعلام كرده مشخص مي‌شود كه كشورهايي مثل ايران در اين ليست قرار دارند. مقامات كاخ سفيد نيز روز شنبه اعلام كردند كه هفت كشور ايران، سوريه، عراق، سومالي، ليبي، يمن و سودان در اين ليست قرار دارند. ترامپ كه مواضع ضد ايراني دارد بارها از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 انتقاد و برجام را بدترين  توافق تاريخ اعلام كرده است. ترامپ حتي مدعي شده بود كه برجام را پاره خواهد كرد. فرمان ضد مهاجرتي ترامپ درحالي است كه كشورهاي تروريست‌پرور مثل عربستان سعودي، پاكستان و حتي افغانستان در اين ليست قرار ندارند. گزارشي كه اخيرا كميسيون تحقيق كنگره امريكا درباره بررسي جزئيات حوادث 11سپتامبر 2001 منتشر كرده است، نشان مي‌دهد كه مقامات سعودي در اين حملات دست داشتند ولي با وجود اين اتباع عربستان از ورود به خاك امريكا محروم نشده‌اند.  به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، در متن فرمان از عبارت افراد «غير شهروند» اشاره شده است و مشخص نيست وضعيت افرادي كه تابعيت دوگانه يكي از كشورهاي هدف و يك كشور غيرامريكايي را داشته باشند، چگونه خواهد بود. فرمان جديد ترامپ همچنين تعداد كل پناهجوياني را كه در سال 2017 مي‌توانند وارد امريكا شوند، تا 50 هزار نفر محدود كرده است. اين رقم تقريباً نصف تعداد پناهجوياني است كه در سال 2016 وارد امريكا شدند؛ در آن سال 117 هزار پناهجو وارد امريكا شده بودند. اين فرمان همچنين برنامه پذيرش پناهجو را هم به مدت 120 روز تعليق كرده است. همچنين امريكا به مدت نامعلومي پذيرش پناهجو از سوريه را متوقف مي‌كند. ترامپ چهارشنبه گذشته براي جلوگيري از ورود مهاجران غيرقانوني به امريكا دستور ساخت ديوار مرزي با مكزيك را صادر كرد كه با واكنش مكزيكي‌ها روبه‌رو شد.
  
واكنش‌هاي جهاني به فرمان ضدمهاجرتي
فرمان ضدمهاجرتي ترامپ واكنش‌هاي جهاني را در پي داشته است. به گزارش بي‌بي‌سي، آژانس پناهندگان سازمان ملل و سازمان بين‌المللي مهاجرت با انتقاد از اين سياست گفته‌اند كه نياز پناهجويان و مهاجران به كمك هرگز تا به اين حد نبوده است. در بيانيه مشترك اين دو نهاد سازمان ملل آمده است: «چيزي مهم‌تر از رسيدگي به نيازهاي آوارگان و مهاجران سراسر جهان وجود ندارد و برنامه اسكان مجدد آنها در امريكا يكي از مهم‌ترين برنامه‌ها در جهان به شمار مي‌رود.» همچنين هزاران استاد دانشگاه در امريكا از جمله 11برنده جايزه نوبل طي درخواستي با سياست‌هاي ترامپ مخالفت كردند. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، در بيانيه اعتراض‌آميز اين اساتيد دانشگاه آمده است: «ما اساتيد و محققان رشته‌هاي مختلف مي‌خواهيم نگراني و اعتراض جدي خود را نسبت به اين اقدام رئيس‌جمهور امريكا اعلام كنيم. ما قوياً خواستار بازنگري در اين سياست‌هاي دونالد ترامپ هستيم زيرا اين سياست‌هاي تبعيض‌آميز براي منافع ملي امريكا زيان‌بخش است و فشار زيادي را به اعضاي جامعه ما وارد مي‌كند. به گزارش شبكه فرانس 24، گروه‌هاي حقوق بشري هم اين اقدامات را تبعيض‌آميز دانسته و گفته‌اند ارتباطي بين پناهجويان سوري در امريكا و تروريسم وجود ندارد. اتحاديه آزادي‌هاي مدني امريكا هم گفته است كه بستن د‌رها به روي پناهجويان به دست كساني انجام مي‌شود كه هدفشان صدمه زدن به امريكاست. اين تدابير جديد اعتراضاتي را به ويژه در جامعه مسلمانان در پي داشته است و بيش از يكصد نفر از مسلمانان در نيويورك عليه اين تدابير تظاهرات كردند.
  
قول كنگره به منافقين
همزمان با سياست‌هاي ضدايراني ترامپ، شماري از اعضاي دموكرات و جمهوريخواه كنگره امريكا نيز از عزم خود براي افزايش فشار بر دولت ايران و تشديد تحريم‌هاي تهران خبر دادند. به گزارش العالم، گروهي از اعضاي دموكرات و جمهوريخواه كنگره در سخنراني‌هاي خود در نشست يك گروه حامي منافقين در امريكا، از عزمشان براي افزايش فشار بر دولت ايران خبر دادند. اعضاي دموكرات و جمهوريخواه مجلس نمايندگان روز سه‌شنبه هفته گذشته در سخنراني براي «سازمان جوامع ايرانيان امريكا» از قصد خصمانه خود براي تشديد فشار بر ايران خبر دادند. اين سازمان كه به گروهك منافقين وابسته است، از قانونگذاران امريكايي براي ايراد سخنراني در واشنگتن دعوت كرده بود. سازمان جوامع ايرانيان امريكا حدود يك سال است مي‌كوشد كنگره را به تشديد فشار بر ايران ترغيب كند. در بيانيه ادعايي و خصمانه مدير امور سياسي سازمان جوامع ايرانيان امريكا خطاب به اين نشست آمده است: «تلاش مي‌كنيم با پرزيدنت ترامپ و كنگره براي شكل دادن به يك سياست موفق درباره ايران – قطعي‌ترين تهديد براي امنيت ملي امريكا – همكاري كنيم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
عبدالحمید هادیان جزی
|
United States
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
بنام خدای یکتا . آقای ترامپ ایران و ایرانی
ترسی ندارند . اما از آه مظلومان ایران باید
بترسی که ممکن است تو و کاخ تو را ویران
کند . آری آقای ترامپ بترس . نه ار ایران و ایرانی . بلکه بترس از خدای ایرانی ... آری
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
22 بهمن امسال باید و باید هرچه فریاد داریم سر امریکا بکشیم
امیدواریم 22 بهمن امسال و فریاد های مرگ بر امریکای ملت, دولتی ها را از خواب بیدار کند, انشاءالله
نه اینکه بگویند "همینقدر که ترامپ در مراسم تحلیف اسم ایران را نبرد علامت مثبتی است!!"
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
به اعتقاد افرادي مانند ترامپ و همفكرانش كه ماهيت و واقعيت آمريكاي ديروز و امروز و فرداي آمريكا منهاي شعار هاي ليبرال ها و نيو ليبرال ها است اين است كه آمريكاي شناخته شده امروزي توسط سفيد پوستان اروپايي مهاجر ايجاد شده . صاحبان اصلي تشكيل و ايجاد كشور آنها ميباشند و فرهنگ آنها فرهنگ قالب است و بايد باشد .
سياه پوستان يا رنگين پوستان يا أقوام ديگر مانند چيني ها و مكزيكي ها يا عربها و و و و ديگران به عنوان برده يا كارگر يا سرمايه گذار يا دانشمند يا متخصص مهاجر از اولين روز هاي پيدايش آمريكا در خدمت سفيد پوستان اروپايي مهاجر بوده اند و هستند و بايد باشند و خواهند بود .
معناي واقعي شعار اول آمريكا نيز همين است . آمريكا در اينجا يعني سيفد پوستان اروپايي مهاجر كه ايجاد كننده گان و آدامه دهنده گان آمريكا و راهش هستند . آنها معتقدند اين فقط يك اعتقاد صرف نيست يك حقيقت تاريخي است و قابل إثبات نيز است .
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
ترامپ در زمان انتخابات مطالبی را بیان کرد "که عامل رای برتری او بر کلینتون "اگر تقلبی صورت نگرفته شده "شد.
اکنون ترامپ می خواهد به همه دنیا از اروپا گرفته تا اسیا نشان دهد"مرد عمل به سخنان خود ست"و با رئیس جمهور های قبلی خود که قادر به انجام تفکرات خود نبوده"و در محبس سیستم حاکم بر امریکا گرفتار شدند"تفاوت دارد"حتی اگر این عملکرد وی ظاهری برای چند ماه نمایشی جهت جلوگیری از ورود اتباع مسلمانان به امریکا باشد" می تواند توانائیش را به رخ دنیا و رای دهندگان خود"واز همه بیشتر به سیستم غالب بر امریکا نشان دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار