کد خبر: 798809
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
به بهانه سفر رئیس جمهور به کرمانشاه و واکنش نمایندگان مردم
همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کرمانشاه، مجمع نمایندگان استان در حرکتی که با استقبال مردم مواجه شد، خواستار توجه به مطالبات جدی مردم در این سفر به ویژه در بحث راه آهن و منطقه آزاد شدند. به گزارش خبرنگار جوان در کرمانشاه، مجمع نمایندگان استان در این نامه اعلام کردند درصورت عدم تحقق خواسته های مردم رئیس جمهور و هیئت دولت را در این سفر همراهی نخواهند کرد. از جمله اين خواسته ها راه آهن غرب کشور به عنوان کریدور ارتباطی باخاورمیانه است که سالها در پشت وعده و عيدها بلاتکليف مانده است.
فرزین سنجری

به دلیل اهمیت بحث راه آهن غرب کشور که قریب به بیست سال است باحرکت بسیار کند لاک پشتی درحال انجام است، جوان به بررسی ابعاد مختلف این پروژه ملی و حتی فراملی پرداخته است.راه آهن غرب کشور یکی از پروژه های مهم و تاثیر گذار در توسعه اقتصادی منطقه است که با گذشت سال‌ها از آغاز انجام مطالعات و عملیات اجرایی به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار به سرانجام نرسیده است.مطالعات این پروژه در سال ۶۹ آغاز شد و پس از ۱۱ سال مطالعه، عملیات اجرایی آن در سال ۸۰ کلید خورد و اینک باگذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی و ۲۶ سال از آغاز مطالعات در انتظار دریافت اعتبار روزگار می‌گذراند.

این پروژه که تاکنون چهاردولت را به خود دیده سالهاست مردم کرمانشاه را چشم انتظار شنیدن صوت قطارخود نگهداشته و ظاهرا" قرار است به دلیل قدمت و کهن بودن تاریخ تمدن کرمانشاه، به آن بپیوندد.با تلاش های دولت های قبلی این پروژه تا ملایر رسیده و مسیر ملایر به کرمانشاه نیز از پیشرفت متوسطی برخوردار است اما در مسیر کرمانشاه به مرز بین المللی خسروی با مشکلات جدی در قرارداد و اجرا روبه‌روست و همین موضوع باعث توقف پروژه در این مسیر شده است.

راه‌آهن غرب که قراراست یک کریدور و نقطه اتصال شرق کشور به غرب و پس‌ازآن مرز خسروی و مسیر زائران عتبات عالیات باشد در سال گذشته هیچ اعتباری دریافت نکرد تا وعده‌ و وعیدها برای بهره‌برداری از آن همچنان ادامه داشته باشد.

راه‌آهن به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه اقتصادی نقش مهمی در توسعه استانی مانند کرمانشاه که با معضل بیکاری دست‌به‌گریبان است خواهد داشت و شایسته است که دولتمردان توجه ویژه‌ای برای تکمیل این پروژه داشته باشند تا شنیدن صدای سوت قطار در این استان محروم بیش از این به تأخیر نیفتد.

ظرفیت بالای حمل‌ونقل مسافر و بار، حمل‌ونقل ارزان، ایجاد امکان ارتباط سهل‌الوصول‌تر با مرکز کشور و ایجاد مسیر ارتباطی ارزان با کشور عراق از مزایایی است که درنتیجه ایجاد خطوط ریلی و راه‌آهن غرب نصیب شبکه حمل‌ونقلی و استفاده‌کنندگان از آن می‌شود که به‌تبع آن رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز شاهد خواهیم بود.

بودجه را به نقاط دیگر داده‌اند

نماینده مردم پاوه و اورامانات در اين خصوص گفت:‌ متأسفانه علی‌رغم گذشت بیش از دو دهه از آغاز پروژه راه‌آهن غرب، اما همچنان شاهد هستیم که قطار به کرمانشاه نرسیده است.

شهاب نادری به حرکت کند پروژه طی این سال‌ها اشاره کرد و گفت: در این مدت بودجه راه‌آهن غرب با لابی عده‌ای به مناطق دیگر اختصاص‌یافته و سهم کرمانشاه از این بودجه‌ها بسیار اندک بوده است.

وی با اشاره به در پیش بودن سفر رئیس‌جمهور و خواسته مردم کرمانشاه برای تکمیل پروژه مذکور، افزود: تکمیل و دریافت اعتبار برای پروژه راه‌آهن غرب را در این سفر با جدیت پیگیری و دنبال خواهیم کرد.نادری تصریح کرد: راه‌آهن غرب یک پروژه ملی است که بهره‌برداری از آن در توسعه منطقه نقش مهم و مؤثری خواهد داشت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: راه‌آهن غرب با عبور از کرمانشاه و متصل شدن به کشور عراق درزمینهٔ توسعه صادرات و واردات کالا و همچنین ارتباطات می‌تواند تأثیرگذاری فراوانی داشته باشد.

نادری تأکید کرد: تلاش ما این است که بتوانیم با مطالبه تکمیل این پروژه و پیگیری‌های لازم امسال قطار به کرمانشاه برسد تا گامی در راستای توسعه و پیشرفت منطقه باشد.

قول بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن

دیگر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز اظهار داشت: قرار نیست در سفر هیئت دولت به استان کرمانشاه، جز در موارد فوری، پروژه جدیدی تعریف شود و بودجه‌ای نیز برای پروژه‌های جدید داده شود.

عبدالرضا مصری افزود: یکی دو پروژه فوری داریم که برخی از آن‌ها سه سال رویش کارشده، برخی از آن‌ها مصوبه است و برخی نیز طی دو سه سال است که همه مقدمات آن فراهم‌شده که البته آن‌ها نیز اعتباری نبوده و تسهیلات است که از منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها تأمین اعتبار خواهد شد، بنابراین قرار نیست اصلاً پروژه جدیدی که در سفر هیئت دولت به آن اعتبارات تعلق گیرد تعریف شود.

وی گفت: آن‌گونه که به ما گفته‌شده و در جریان قرار گرفتیم، در سفر دولت قرار نیست مصوبه پروژه‌های جدیدی داشته باشیم و قرار است تخصیص‌ها به‌صورت ۱۰۰ درصدی باشد و آنچه در همه جلسات وعده شده این است که راه‌آهن تهران- کرمانشاه امسال به بهره‌برداری برسد و طی نقل‌قول‌ها یا در هفته دولت یا ۲۲ بهمن افتتاح می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه افزود: قول نهایی‌ای که به ما داده‌شده این است که راه‌آهن تهران- کرمانشاه در سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد و بودجه مناسبی هم برای ادامه آن از کرمانشاه به قصر شیرین بدهند تا پس از یکی دو سال خوابیدن پروژه، عملیات آن نیز آغاز شود.

وی ادامه داد: در خصوص سایر موارد نیز قرار است برخی سرمایه‌گذاری‌ها توسط نهادهای انقلابی، نهادهای عمومی و ... صورت گیرد و برای استان کرمانشاه قرار است بیشتر روی تخصیص‌ها اقدام شود و تخصیص‌ها به‌صورت ۱۰۰ درصدی صورت گیرد.

مصری تصریح کرد: البته تاکنون جمع‌بندی نهایی در خصوص اینکه اعتبارات سفر به چه بخش‌های تخصیص داده می‌شود و چه چیزی برای دولت به تصمیم می‌رسد اما امیدواریم سفر دولت، سفر بابرکتی برای استان کرمانشاه باشد.

تکمیل بزرگراه کربلا خواسته کرمانشاهی ها

استاندار کرمانشاه نیز در سخنانی راه‌آهن غرب را به‌عنوان یکی از ۵ خواسته اصلی مردم کرمانشاه در سفر هیئت دولت عنوان کرد.

اسدالله رازانی افزود: رفع معضل بیکاری، ارتقای منطقه ویژه قصر شیرین به منطقه آزاد تجاری، راه‌آهن غرب و راه‌ها، سامانه سردسیری و طرح کریدور گردشگری طاق‌بستان – بیستون ۵ مطالبه و پروژه‌ای هستند که برای این سفر احصا شده‌اند.

وی تأکید کرد: ازآنجایی‌که سفرهای این دولت با دولت‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد و رییس‌جمهور نمی‌خواهند لیستی به لیست‌های طولانی پروژه‌های نیمه‌تمام استان و کشور بیفزایند، لذا در بحث موافقت با پروژه‌های جدید به دنبال آن هستند که تنها با چند پروژه تأثیرگذار موافقت کنند.

رازانی بابیان اینکه راه‌آهن غرب تا کرمانشاه مشکلی ندارد، افزود: این پروژه از کرمانشاه تا خسروی همچنان نیاز به پیگیری و تأکید دولت دارد.

استاندار کرمانشاه پروژه راه‌آهن را برای کل کشور و مقوله ترانزیت و توسعه اقتصادی امری بسیار مهم و استراتژیک عنوان کرد و گفت: با توجه به این موضوع این پروژه نیز جزو اولویت‌های اصلی ما است.

رازانی تکمیل بزرگراه کربلا و ایجاد بزرگراه کرمانشاه به خرم‌آباد را به‌عنوان بخش دیگری از مطالبات در حوزه راه‌ها عنوان کرد. با توجه به وعده‌های داده‌شده قطار تا پایان امسال یا اوایل سال ۹۶ به کرمانشاه خواهد رسید و حال باید دید با توجه به سفر رئیس‌جمهور این وعده‌ها تحقق خواهد یافت؟!


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
0
0
کجایی احمدی نژاد به داد ما برس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار