کد خبر: 786529
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
چند پيشنهاد ساده براي فرار از يكنواختي
زندگي ساده و عادي را در نظر بگيريد. هر يك از ما صبح از خواب بيدار مي‌شويم، سر كار، مدرسه يا دانشگاه مي‌رويم و...
هليا شيرجعفري
زندگي ساده و عادي را در نظر بگيريد. هر يك از ما صبح از خواب بيدار مي‌شويم، سر كار، مدرسه يا دانشگاه مي‌رويم و در طول روز يا كار مي‌كنيم يا مشغول تحصيليم، شايد هم هر دو در كنار هم؛ براي رفتن به كار يا محل تحصيل از وسيله نقليه شخصي خود يا وسايل نقليه عمومي استفاده مي‌كنيم. در طول روز چه بيرون از خانه باشيم، چه در خانه، كارهاي مشخصي را انجام مي‌دهيم كه چندين و چند سال يا ماه است كه در حال انجام آن هستيم. به طور قطع، بسياري در طول انجام اين كارها چيزي هم مي‌خورند؛ تا بعد از ظهر و غروب كه هنگام بازگشت به خانه است و دوباره اعضاي خانواده در كنار هم جمع مي‌شوند يا اگر به تنهايي زندگي مي‌كنيد، احتمالاً لحظه‌شماري مي‌كنيد تا زودتر به خانه برگرديد و استراحت كنيد يا با دوستان بيرون برويد و گشتي بزنيد و نهايتاً شايد تنها يا با خانواده دور هم بنشينيم و تلويزيون ببينيم و شام بخوريم و هر روز همينطور، اين روند پشت سر هم تكرار مي‌شود، آنقدر كه همين يكنواختي ما را خسته مي‌كند و بستوه مي‌آورد.


گاهي حتي به خاطر همين يكنواختي اهدافي را كه زماني داشتيم، گم مي‌كنيم و خيلي دير متوجه مي‌شويم كه به بيراهه كشيده شده‌ايم. اما چاره چيست؟ چاره، كارهاي كوچك و بسيار ساده‌اي است كه شايد تا به حال به ذهنتان خطور نكرده باشد. كارهايي بس كوچك كه شايد بتواند شادي و شور را دوباره به زندگي روزمره ما بازگرداند. چاره، به خرج دادن كمي خلاقيت است. خلاقيت در زندگي سبب مي‌شود تا حتي‌المقدور از تكرار، اجتناب كنيم. اما خلاقيت يعني چه؟ خلاقيت به معني نوآوري است، يعني پرداختن به كارها و چيزهايي كه هميشگي و تكراري يا قديمي نيستند. اما اين كارهاي ساده و كوچك شامل چه چيزهايي مي‌شوند؟


با كتاب زندگي كنيم



از سرانه بسيار پايين و به قولي زير خط فقر كتابخواني‌مان هم كه بگذريم، موارد بسياري در رابطه با كتابخواني هست كه مي‌توان به آنها اشاره كرد. اين كار، از همان كارهاي كوچكي است كه خلاقيت در زندگي محسوب مي‌شود و ما را از يكنواختي نجات مي‌دهد. ما گذشته از اينكه در زندگي عادي‌مان ممكن است يك دانش‌آموز، دانشجو، كارمند، وكيل، پزشك، هنرمند يا غيره باشيم، با خواندن كتاب‌ها مي‌توانيم تبديل به يك جنگجو، شاه، ملكه، شواليه، كسي پيرتر يا جوان‌تر از سن حقيقي‌مان، ثروتمندتر يا فقيرتر از خود واقعي‌مان بشويم و با قهرمانان داستان هزار بار زندگي كنيم. علاوه بر آن اگر علاقه به كتب داستاني و رمان نداشته باشيم، مي‌توانيم از كتب تاريخي يا علمي بهره ببريم. با خواندن كتاب‌ها، اين فقط زندگي ما نخواهد بود كه آن را تجربه مي‌كنيم، بلكه چندين بار و در نقش‌هاي متفاوت ديگري نيز مي‌توانيم فرو برويم و آنها را درك كنيم. علاوه بر تمام اينها، هنگامي كه در جمعي هستيم و دور هم در حال بحث و گفتمان، بيشتر از ديگران حرف براي گفتن داريم؛ حرف‌هايي غير تكراري و بسيار جذاب! اوقاتمان را با كتاب خواندن بسيار مفيدتر از آنچه تصور مي‌كنيم، مي‌توانيم سپري كنيم. حال كه تكنولوژي اينقدر پيشرفت كرده، بسياري از كتاب‌ها را مي‌توانيم در گوشي‌هاي هوشمند شخصي‌مان داشته باشيم. به جاي اينكه ساعت‌ها پاي شبكه‌هاي اجتماعي بنشينيم و در مترو يا اتوبوس زمان گرانبهايمان را به بطالت بگذرانيم، مي‌توانيم كتاب بخوانيم، به اين شكل، امكان اينكه در چنين مكان‌هايي حوصله‌مان سر برود، كاهش مي‌يابد.


همكاري در كارهاي خانه



از پخت و پز گرفته تا شست‌و‌شوي ظروف و لباس، جارو كردن و گرد گيري، آب دادن گل‌ها، همه و همه كارهايي طاقت‌فرسا و خسته‌كننده هستند كه اكثر ما، در بيشتر مواقع سعي مي‌كنيم از آنها فرار كنيم. اما واقعاً راهي هست تا اين كارها كمي لذتبخش‌تر يا انجامشان ساده‌تر شود؟ همكاري در اين گونه كارها، از بهترين راه‌هاست؛ نيازي نيست تمام اين كارها بر دوش يك نفر باشد.


كمك گرفتن از همسر و فرزندان باعث مي‌شود تا كارها سريع‌تر انجام شود و از لحاظ رواني به نظر مي‌رسد كه حجم كارها هم كمتر مي‌شود. تشويق فرزندان در كمك به والدين نه تنها نقش تربيتي بسيار مؤثري را ايفا مي‌كند، بلكه به آنان اين حس را مي‌دهد كه آنها انسان‌هاي بالغي هستند و باعث به وجود آمدن حس مسئوليت‌پذيري در آنها نيز مي‌شود. براي جذب بيشتر فرزندان يا حتي چنانچه اين قبيل كارها را به تنهايي انجام مي‌دهيد، گوش دادن به موسيقي مي‌‌تواند بسيار لذتبخش  باشد و از ملال‌آوري اين گونه كارها  بكاهد.


خيلي وقت‌ها به جاي بيرون رفتن و استفاده از غذاهاي فست فودي مي‌توان مواد آن را تهيه و آن را در خانه درست كرد. به عنوان مثال، اگر وسايلي را كه براي درست كردن پيتزاي سالم لازم است، خودتان تهيه كنيد و در خانه، كنار هم، هر كسي پيتزاي مخصوص به خودش را، با هر موادي كه دوست دارد، درست كند، هم غذاي مورد علاقه‌تان را خودتان درست كرده‌ايد و هم از لذت تهيه آن، در كنار اعضاي خانواده بهره برده‌ايد.


بازي‌هاي دورهمي و خانوادگي


پس از بازگشت به خانه و انجام تمام كارهاي روزانه، آن زماني از شب فرا مي‌رسد كه اكثراً بيكار هستيم يا پاي برنامه‌هاي تلويزيوني مي‌نشينيم، يا سراغ لپ‌تاپ و گوشي‌هاي هوشمند خود مي‌رويم. اين كارها به مرور زمان كسالت‌آور مي‌شوند و كم‌كم جذابيت خود را از دست مي‌دهند اما براي جلوگيري از كسالت‌بار شدن، شيوه بسيار جالبي وجود دارد كه مي‌شود آن را با تمام اعضاي خانواده، سهيم شد و زمان در كنار هم بودن را افزايش داد. از اين جمله مي‌توان به انجام بازي‌هاي خانوادگي و چند نفري اشاره كرد. از بازي‌هاي قديمي مانند منچ و مار و پله و غيره گرفته، تا بازي‌هاي چند نفره امروزي كه هر روز مدل‌هاي جديدي از آن به بازار عرضه مي‌شود تا تنوع بيشتري در اين گونه بازي‌ها وجود داشته باشد و خانواده ها، بيشتر دور هم جمع شوند و اوقاتي مفرح را كنار هم داشته باشند.


تغييرات كوچك، نتايج بزرگ


قطعاً راه‌هاي بسيار زيادي براي ايجاد خلاقيت در زندگي وجود دارد، راه‌هايي كه بتوان توسط آن از روزمرگي فرار كرد. اينها مواردي بسيار ساده و كوچك هستند كه مي‌توانند به مرور باعث ايجاد نشاط و دوري از يكنواختي و حتي تغييراتي بزرگ در زندگي شوند. به همين دليل است كه مي‌گويند تغييرات كوچك، نتايج بزرگي را مي‌تواند به دنبال داشته باشد.  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر