کد خبر: 784395
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه «روحانی» متولی طرح تحول سلامت است ولی دولت منابع مالی لازم برای رفع کمبودهای حوزه سلامت را در اختیار ندارد، نسبت بر برخی منتقدین گفت: در دوره مدیریت برخی‌ها مردم فرش زیرپای خود را برای تهیه دارو می‌فروختند.
تسنیم: سید حسن هاشمی در برنامه 90 دقیقه ای "نگاه یک" از شبکه یک سیما اظهار داشت: در دولت‌های مختلف و کشورهای پیشرفته ای مانند کشورهای اروپایی و آمریکا، روی کار آمدن دولت‌ها با میزان خدمت رسانی در حوزه سلامت رقم می‌خورد که در آن تعداد بیمه شدگان، میزان حمایت بیمه‌ها از مردم و خدمات سلامت، اهمیت ویژه ای دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود مشکلات فراوان در حوزه سلامت در کشور، گفت: بخشی از این مشکلات برطرف شده اما بخش دیگری نیز وجود دارد که به زیرساخت‌های حوزه سلامت مربوط می‌شود.

در اولویت قرار نداشتن بودجه سلامت؛ یکی از دلایل عدم توسعه زیرساختهای این حوزه

هاشمی گفت: یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی زیرساخت‌ها تا به امروز این بوده که اولویت دولت‌ها ساخت و ساز و بخش اقتصادی بوده و به بخش خدمات توجه کافی نشده بود و سلامت از نظر برنامه و بودجه در اولویت دهم به بعد قرار داشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت منابع مالی لازم برای رفع کمبودهای حوزه سلامت را در اختیار ندارد، افزود: لازم است تا حتماً سرمایه گذاران به این حوزه وارد شوند و سرمایه گذار نیز به فکر بازگشت سرمایه با سود منطقی است که در اینجا بحث تعرفه‌های واقعی مطرح می‌شود و علیرغم ذکر آن در قانون برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، توجه کافی به آن نشده بود.

به دنبال اقتصادی کردن سرمایه گذاری در حوزه سلامت هستیم

وزیر بهداشت عنوان کرد: یکی از دلایل واقعی نبودن تعرفه‌های حوزه سلامت در مقایسه با سایر حوزه‌ها مانند صنعت، نفت و نیرو، فشارهای دولت و مجلس بر بخش خدمات و همچنین بخش خصوصی بوده اما ما به دنبال اقتصادی کردن سرمایه گذاری در حوزه سلامت هستیم و در همایش بین المللی سرمایه گذاری در حوزه سلامت، بیش از 200 نفر از 60 کشور جهان مانند کشورهای اروپایی، آمریکا، آسیا و حتی نیوزیلند حضور داشتند.

هاشمی گفت: سرمایه گذاران به بررسی بسته‌های پیشنهادی وزارت بهداشت ایران پرداختند و امیدواریم دولت به نحوی فرصت‌هایی را فراهم کند تا بتوانیم کمبودهای خود مانند 100 هزار تخت بیمارستانی، بخش آزمایشگاه، سلامت دهان و دندان و اورژانس را با تشویق و جذب به سرمایه گذاری برطرف کنیم.

ضرورت تصدی گری بخش خصوصی در حوزه سلامت

وزیر بهداشت با اشاره به انتقال تصدی گری از بخش دولتی به بخش خصوصی در وزارتخانه‌های نفت و ارتباطات و فن آوری اطلاعات تاکید کرد: این وزارتخانه‌ها خریدار خدمت هستند بنابراین چنین فرمولی باید در وزارت بهداشت نیز مورد استفاده قرار گیرد اما حدود 20 سال از این تصمیم مهم، عقب افتادیم و عده ای در وزارت بهداشت بر سرکار بودند که همه امور را با دید دولتی و حاکمیتی دیده بودند و نقشی برای خیریه‌ها و بخش خصوص قائل نبودند.

منظور ما از خصوصی سازی سلامت ، بیمارستان خصوصی و فشار آوردن به مردم نیست

هاشمی ضمن تاکید بر این نکته که منظور ما از بخش خصوصی، بیمارستان خصوصی و فشار آوردن به مردم نیست، گفت: استراتژی ما تصدی گری بخش خصوصی است و وزارت بهداشت به جای ساخت، تجهیز و اداره بیمارستانها، فقط خرید خدمت کند و تمام اعتبارات خودمان را در قالب بیمه‌ها برده و بیمه‌ها نه ارائه دهنده خدمت بلکه خریدار خدمت باشند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تاثیر برگزاری همایش سرمایه گذاری در حوزه سلامت، گفت: معمولاً سرمایه گذاران همه موارد را محاسبه می‌کنند و به امنیت، ثبات بازار کشور و نیز پایداری قوانین توجه ویژه ای دارد بنابراین سرمایه گذار، سرمایه خود را در محلی قرار می‌دهد که امنیت و بازگشت داشته باشد.

ورود برخی کمپانی‌های خارجی برای ساخت دارو ، انتقال فناوری و ساخت بیمارستان

هاشمی ضمن ابراز امیدواری از مشخص شدن نتایج سرمایه گذاری‌های خارجی در حوزه سلامت، تصریح کرد: هم اکنون نیز برخی از کمپانی‌ها در زمینه ساخت دارو و انتقال فناوری و همچنین ساخت بیمارستان، وارد کشور شده و فعالیت خود را آغاز کردند.

نباید در مورد برجام بی انصافی و مردم را ناامید کرد

وزیر بهداشت با بیان اینکه در مورد برجام نباید بی انصافی کرد، افزود: تحریم، در چندین سال، تمام زیرساخت های اقتصادی که به مراودات بین المللی بانکی مربوط می شود را تخریب کرد و ساختن آن نیز نیازمند زمان است اما می‌توان گفت که نظام بانکی ما با دنیا بیگانه است در حالیکه در طول یکی دو دهه اخیر، اتفاقات جدیدی در معادلات مالی دنیا رخ داده و شرایط تغییر کرده است بنابراین باید در عین صبوری، مردم را ناامید نکرد.

هاشمی با اشاره به تغییرات جدی در فضای پسابرجام در کشور، گفت: در سفری که هفته آینده به ژنو خواهیم داشت تعداد زیادی از وزرایی که در گذشته حاضر به دیدار نبودند در خواست ملاقات دادند و در حوزه دارو و تجهیزات اتفاقات بسیار خوبی در حال رخ دادن است بنابراین نباید عجله کرد و باید به مذاکرات اقتصادی با دید اجرایی نگریست.

وزیر بهداشت با اشاره به دیدار روز گذشته خود با نمایندگان کمپانی‌های خارجی، عنوان کرد: به آنها اعلام می‌کردم که سوال مردم از ما این است که تعاملات بین المللی چه نتایج ملموسی برای آنها دارد و همانند بسیاری از وزارتخانه ها باید سرعت بیشتری به کار گرفت.

هاشمی با بیان اینکه برخی از افراد از ابتدا با برجام مخالف بودند، افزود: آنها در حال حاضر به دنبال ثابت کردن این هستند که حرف‌های آنها صحیح بوده و نشان دهند که برجام چیزی جز ادامه وابستگی نیست که مخالف آن هستم و نباید لجاجت کرد و در عین سرسختی به خرج ندادن، باید همواره به مردم حقایق را گفت.

وزیر بهداشت اظهار داشت: نباید ناامیدی را در کشور پمپاژ کرد زیرا اتفاقی که افتاده مسیر قانونی خود را از رهبر معظم انقلاب گرفته تا شورای عالی امنیت ملی طی کرده و ضروری است تا همه به دنبال این باشند تا پیام‌هایی که از کشور به بیرون داده می شود، امیدوار کننده باشد.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی تصریح کرد: بر خلاف کشور ما در سایر کشورهای دنیا، بخش خصوصی و مردم، کشور را اداره می‌کنند و قرار نیست که کشورهایی همچون ژاپن و آلمان خودشان حضور پیدا کنند بنابراین خارجی‌ها باید اطمینان حاصل کنند که سرمایه خود را در محلی هزینه می‌کنند که کمترین مخاطرات را دارد و از این مسیر، انتقال دانش، ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات کشور محقق می‌شود.

متولی طرح تحول سلامت نه تنها وزارت بهداشت بلکه دولت و دکتر روحانی هستند

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متولی طرح تحول سلامت نه تنها وزارت بهداشت بلکه دولت و دکتر روحانی هستند زیرا فشار آن بر دوش دولت است اما مجلس نهم و صدا و سیما نیز حمایت خوبی از این طرح داشتند و نمره ما را باید مردم بدهند.

هاشمی با اشاره به انجام نظرسنجی در خصوص اقدامات دولت در بازه زمانی 3 ماهه توسط نهادها و سازمان هایی مانند صداوسیما، وزارت اطلاعات، مرکز آمار ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، گفت: در هیچ یک از نظرسنجی‌های دو سال گذشته رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت به طور متوسط، کمتر از 70 درصد نبوده که این موفقیت به دلیل برکت خدا و بزرگواری مردم است اما قدرشناسی و شکر مردم نشان دهنده این است که مشکلات تا حدی بوده که با انجام اقدامات اندک در حوزه سلامت، رضایت نسبی یافته اند.

به تمام انتقادات باید در جای خود پاسخ داده شود

وزیر بهداشت در خصوص انتقادات از طرح تحول نظام سلامت و میزان مبتنی بودن آنها بر حقایق و شواهد، اظهار داشت: ترجیح می‌دهم که در این خصوص قضاوت نکنم اما تمام انتقادات باید در جای خود پاسخ داده شود و به برخی از آنها مانند خدمات دندانپزشکی و عدم عدالت در دسترسی به خدمات درمانی، حتی قبل از اجرای طرح تحول سلامت اشراف داشتیم اما نیاز به اعتبار و منابع مالی دارد.

هاشمی اظهار داشت: علیرغم گسترش شهرها و وجود 11 میلیون نفر حاشیه نشین، سالهاست که در کشور تخت‌های بیمارستانی به مقدار کافی ایجاد نشده البته باید پذیرفت که حوزه ماموریت وزارت بهداشت در مقایسه با سایر وزارتخانه‌ها ، وسیع تر است زیرا وزارت بهداشت از قبل از تولد تا پس از مرگ و از مرزی‌ترین نقطه کشور تا پایتخت، به مردم خدمات می‌دهد و از سوی دیگر طیف‌های متفاوتی از ارائه دهندگان خدمات، حضور دارند که در آن علاوه بر آموزش، درمان و پیشگیری وجود دارد.

پیشگیری از آسیب‌ها مربوط به همه دولت است

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت پیشگیری، با بیان اینکه پیشگیری مربوط به کل دولت می‌شود، گفت: پیشگیری باید در جلوگیری از آسیب‌هایی که ناشی از روح و روان مردم، تغذیه و آب و هوا است، وجود داشته باشد چرا که ما به صورت 24 ساعته با آنها سروکار داریم و متاسفانه زمانی گذر مردم به ما می‌خورد که درد به سراغ آنها آمده و کم طاقت هستند بنابراین وزارت بهداشت ماموریت‌های بسیار سختی دارد.

هاشمی در خصوص انتقاد برخی از افراد مبنی بر عدم کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم با وجود اجرای طرح تحول سلامت، عنوان کرد: همین مورد را از مردم بپرسید که مشخص شود این انتقاد صحیح یا اشتباه است زیرا آنها در گذشته با مراجعه به بیمارستانها، خدمات را دریافت می‌کردند اما ما مدعی هستیم که مردم در گذشته برای تهیه ابتدایی ترین وسایل و تجهیزات مورد نیاز مانند نخ بخیه، دارو و حتی لباس به بیرون از بیمارستان مراجعه می کردند در حالیکه امروز هیچ بیمارستانی اجازه ارجاع بیمار یا همراه بیمار به خارج از بیمارستان را ندارد و در صورت عدم اجرای این برنامه مهم، تخلف کرده است.

وزیر بهداشت با اشاره به کاهش پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم از 37 به 6 درصد در نقاط شهری و 3 درصد در نقاط روستایی، گفت: اگر مردم خلاف کاهش پرداخت از جیب را می‌دیدند، ابراز رضایت نمی‌کردند.

هاشمی کل بودجه حوزه سلامت را 7 هزار و 800 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، میزان بودجه حوزه سلامت را 58 هزار میلیارد تومان عنوان کرد که معادل یک سوم بودجه کل کشور است و اگر قرار بود که به حوزه سلامت، بودجه 58 هزار میلیارد تومانی تخصیص دهند، حقوق کارکنان دولت را از چه منبعی تامین خواهند کرد؟

هاشمی با بیان اینکه برخی افراد با عنوان کردن ارقام نجومی برای طرح تحول سلامت به دنبال تخریب این طرح، تحریک برخی از قشرهای جامعه و بالا بردن توقع مردم بودند، افزود: امیدوارم که خدا به همه ما انصاف دهد ما در ابتدای اجرای طرح تحول سلامت، 7 هزار و 800 میلیارد تومان دریافت کردیم که یک‌هزار و 800 میلیارد آن، صرف بدهی‌های وزارت بهداشت شده و ریز هزینه‌های 6 هزار میلیارد تومان وجود دارد زیرا مجلس شورای اسلامی، مردم، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات بر اقدامات و عملکرد ما نظارت دارند.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: سوالها شامل سوال‌های مردم نیست زیرا آنها به دولتی که به آن رای دادند، اعتماد دارند و آنچه مسئولان عنوان می‌کنند ناشی از راستی و درستی است و نمی‌توان سخنان چندین نفر را به کل جامعه تعمیم داد.

هاشمی اظهار داشت: می دانم چه کسی این سخنان را گفته و ای کاش او در کشور مسئولیت اجرایی نداشت و در وزارت بهداشت هم بوده اما در دوره وی، مردم حاضر بودند فرش زیرپای خود را بفروشند تا صرف خرید دارو کنند و بحران دارویی سال 92 را به خاطر داریم اما آنها تصور می‌کردند که این مقدار اعتبارات مالی، اضافه است.

وی با بیان اینکه بر خلاف ارقامی که اعلام می‌شود، بودجه وزارت بهداشت در سال 94 و 95 افزایش چندانی نداشت.

وزیر بهداشت یادآور شد: دولت در سال گذشته باید 4 هزار و 800 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت می‌کرد اما قادر به پرداخت 50 درصد آن شده است.

رایگان شدن زایمان طبیعی و توزیع 10 هزار پزشک و متخصص در کشور

هاشمی با بیان اینکه در سال گذشته در یک مرحله 2 هزار و 700 و در مرحله ای دیگر 2 هزار و 300 میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شد، گفت: با همین مقدار اعتبار، 2 میلیون متر مربع از فضاهای بیمارستانی نوسازی و بهسازی شد، یک هزار و 700 تخت آی سی یو ایجاد و 30 هزار تخت بیمارستانی تعویض شد، زایمان طبیعی نیز رایگان و 10 هزار پزشک و متخصص در کشور توزیع شد و پرداخت از جیب مردم بسیار کاهش پیدا کرد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در دوره برخی از آقایان، افراد زیر خط فقر سلامت در شهرها 4 درصد و در حال حاضر 0.4 درصد است و در روستاها نیز 1.4 درصد است و هزینه‌های کمرشکن سلامت در دهه گذشته در مناطق شهری از 4.4 به 2.2 درصد و در مناطق روستایی از 9 به 3 درصد کاهش یافته است بنابراین مردم باید قضاوت کنند که آیا هزینه‌های آنها نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافته است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار