کد خبر: 783317
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
گفت وگوي «جوان» با اميرحسين صادقي
خاطرات جنگ، بار ديگر با شهادت مدافعان حرم براي مردم تكرار شده و احساسات و عواطف آنها را برانگيخته است. جامعه ورزش نيز كه همواره در مسائل اينچنيني پيشگام است، همذات‌پنداري قابل توجهي با اين مسئله داشته‌. به طوري كه اين روزها شاهد قدرداني جامعه ورزش از اين شهدا هستيم ...
دنيا حيدري
زنده نگه‌داشتن ياد شهدا كمترين وظيفه ورزشكاران است خاطرات جنگ، بار ديگر با شهادت مدافعان حرم براي مردم تكرار شده و احساسات و عواطف آنها را برانگيخته است. جامعه ورزش نيز كه همواره در مسائل اينچنيني پيشگام است، همذات‌پنداري قابل توجهي با اين مسئله داشته‌. به طوري كه اين روزها شاهد قدرداني جامعه ورزش از اين شهدا هستيم، آن هم به شكل‌هاي مختلف. يكي با اهداي مدال يا عنوان و مقامي كه آورده و ديگري با نشان دادن عكسي كه زير پيراهن خود دارد و بعد از گلزني با افتخار آن را به نمايش مي‌گذارد. اميرحسين صادقي، مدافع صبا يكي از همين بازيكنان است. بازيكن سابق استقلال كه بارها بعد از گلزني تصوير شهداي دفاع مقدس يا مدافعان حرم را به نمايش گذاشته است، اين حركت نمادين خود را قدرداني از فداكاري بزرگ شهدا مي‌خواند.

چه شد كه اميرحسين صادقي تصميم گرفت بعد از گلزني، ‌به جاي شادي‌، عكس شهداي مدافع حرم را به نمايش بگذارد.
بحث شادي بعد از گل نيست. بحث زنده نگه داشتن ياد عزيزاني است كه شيعه حضرت علي‌(ع) هستند و در مقابل هتك حرمتي كه به ناموس حضرت علي‌(ع) شده بود، ‌جان خود را فدا كردند. ما شيعه هستيم و وظيفه داريم كه ياد و خاطره آنها را زنده نگه داريم. اين ديني است كه به گردن ماست. آنها هم مي‌توانستند مثل ما و مثل ديگر افراد جامعه خيلي راحت در كنار خانواده و زن و فرزند و پدر و مادر خود زندگي كنند. اما دل از وابستگي‌هاي اين دنيا كنده و جانشان را فدا كردند براي دفاع از اعتقاداتشان. اين كم كاري نيست. بايد به اين مسئله احترام گذاشت و به اين هدف والا ارج نهاد.
شناختي هم روي شهدايي كه تا كنون عكس آنها را روي پيراهن‌هايتان زده‌ايد، داريد؟
بله، ‌شهيد يوسفيه، شهيد هشت سال دفاع مقدس هستند اما شهيد رسول خليلي و شهيد سردار تقوي از شهداي مدافع حرم هستند كه از قبل روي آنها و خانواده محترمشان شناخت داشتم.
چه حسي داشتيد وقتي به قول خودتان به اين شكل از اين شهدا قدرداني كرديد؟
خب شايد باورتان نشود اما همين كه كاوري را برتن مي‌كنم كه عكس اين شهداي گرانقدر روي آنها نقش بسته، انگيزه و روحيه‌اي مضاعف مي‌گيرم. حس خيلي خوبي دارم. اين افتخار بزرگي است براي من كه لباسي را بر تن كنم كه عكس اين شهداي والا روي آن نقش بسته است. با اين كار سعي مي‌كنم ياد و خاطره آنها را زنده نگه دارم و بابت فداكاري بزرگي كه انجام داده‌اند از آنان تشكر و قدرداني كنم. اميدوارم دعاي خير آنها و خانواده‌هاي محترمشان در اين دنيا و آن دنيا پشت سر ما باشد. شايد در آن دنيا آنها و خانواده گرانقدرشان ما را هم شفاعت كردند.
قبل از اين نيز عكس مداح مرحوم سيد‌جواد ذاكر را بعد يكي از گل‌هايي كه زده بوديد به نمايش گذاشتيد.
واقعيت اين است كه بعضي مسائل در جامعه ما كمرنگ شده و نياز به ياد‌آوري دارد. به عنوان يك ورزشكار، ‌بسياري شايد من و امثال من را الگوي خود قرار دهند. پس چرا به عنوان يك الگو، ‌راهي را نشان دوستداران و هوادارانمان ندهيم كه خير دنيا و آخرت در آن است؟ ما بچه مسلمان و شيعه هستيم. به برخي مسائل اعتقاد قلبي داريم. هر چند كه غربي‌ها و دشمنان سعي در كمرنگ كردن آن دارند. اما ما نبايد اجازه بدهيم آنها به هدفشان برسند.
اين مسئله در ورزش چه تأثيري دارد. به نظر مي‌رسد وقتي يك ورزشكار پيراهني را بر تن مي‌كند كه عكس يكي از شهدا بر آن نقش بسته، رفتارش نيز با هميشه تفاوت دارد.
خب وظيفه سنگيني داريد وقتي كه اسم يا عكس يكي از شهدا را روي لباس خود حك مي‌كنيد يا قصد دفاع از دين و مذهب و اعتقاداتتان را داريد. بايد خيلي مسائل را رعايت كنيد. اجازه نداريد هر رفتاري را انجام دهيد، ‌هر حرفي را بزنيد. فكر مي‌كنم اين وظيفه سنگيني است كه بر دوش من ورزشكار گذاشته شده است. البته خوشحالم، ‌نه اينكه شاكي باشم نه. هر كسي بايد به گونه‌اي به وظيفه خود عمل كند. يكي مي‌رود و فداكارانه جانش را مي‌دهد، ‌در حالي كه مي‌تواند اينجا زندگي آرامي را سپري كند. يكي هم مثل امير‌حسين صادقي وقتي دلش آنقدر بزرگ نيست و وابستگي‌هايش به دنيا آنقدر زياد است كه دست و پايش را بسته، بايد به شكل ديگر وظيفه و ديني را كه دارد ادا كند. برخلاف آن چيزي كه سعي مي‌شود نشان داده شود، ورزشكاران ما به اين مسائل اعتقاد دارند و همواره هم سعي كردند به شكل‌هاي مختلف اين اعتقاد را به نمايش بگذارند.
يعني دوست داشتيد يك روز شما هم مي‌توانستيد در جبهه حضور داشته باشيد و براي اعتقاداتتان بجنگيد؟
صد البته. اما آنهايي كه مي‌روند‌، دل خيلي بزرگي دارند. كار آساني نيست از خير زن و بچه و خانواده‌ات بگذري و بروي و جانت را بدهي. من خيلي دوست دارم اما خوشبختانه يا متأسفانه آنقدر دلبستگي‌هاي دنيوي دارم كه نمي‌توانم بروم. اما مي‌توانم به شكل ديگر وظيفه‌ام را انجام دهم و افتخار مي‌كنم اگر بتوانم از اين طريق يك نفر‌، حتي يك نفر را از اشتباه در‌آورم. از تفكر اشتباهي كه غربي‌ها سعي دارند در سر جوانان ما فرو كنند. اين روزها حرف‌هاي خوبي در خصوص مدافعان حرم زده نمي‌شود. معلوم است اين حرف‌ها و اين شايعات كودكانه از كجا نشئت مي‌گيرد. اما باور كنيد كه هيچ چيز ارزش آن را ندارد كه آدم جانش را بدهد، مگر اعتقاداتش. نبايد ريشه خود را فراموش كنيم و منتظر باشيم ببينيم ديگران چه مي‌گويند و همان را بدون تفكر تكرار كنيم. نبايد اجازه بدهيم عقايد مردم را كمرنگ كنند. من به نوبه خودم تلاشم را مي‌كنم و اميدوارم بتوانم با راهي كه در پيش گرفته‌ام تأثير مثبتي كه مي‌خواهم را به عنوان يك ورزشكار روي مردم بگذارم. حتي اگر اين كارم روي يك نفر هم تأثير بگذارد، خوشحال مي‌شوم و افتخار مي‌كنم.
فكر مي‌كنيد براي به تصوير كشيدن فرهنگ شهادت و فداكاري كه شهدا با گذشتن از جان خود مي‌كنند، چه بايد كرد؟
دين ما، ‌دين اسلام است. دين رأفت كه در آن به مسائل مهم زندگي، تأكيد فراوان دارد؛ به گذشت، ‌به فداكاري، ‌به انساندوستي و حفظ آبروي مسلمان. بايد از خودمان شروع كنيم،  از رفتارهايمان. نبايد اجازه بدهيم اين مسائل در جامعه كمرنگ شود. قبل از هر چيزي به عنوان يك مسلمان و بچه شيعه بايد يادمان باشد كه حفظ آبروي يك مسلمان و شيعه حضرت علي از هر چيزي مهم‌تر است. وقتي به آنچه دين ما به آنها تأكيد كرده عمل كنيم‌، مي‌توانيم به آن چيزي كه مي‌خواهيم برسيم. بايد حرف و عملمان يكي باشد. درست مثل آنهايي كه رفتند و جانشان را هديه كردند. حرف و عملشان يكي بود. متأسفانه سعي مي‌شود جامعه ورزش را به گونه‌اي نادرست نشان دهند. در حالي كه اينطور نيست و ورزشكاران اعتقادات قوي دارند و مي‌توانند مهره‌هاي خوبي باشند براي مقابله با دشمني‌هايي كه براي كمرنگ شدن اعتقادات مردم مي‌شود. اما به شرط آنكه جانب عدالت را رعايت كرده و چشم بر برخي مسائل نبنديم و فراموش نكنيم كه دين ما به حفظ آبروي مسلمان تأكيد فراوان دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار