کد خبر: 779764
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
اگر نخواهيم زياد خوشبينانه نگاه كنيم و در فكر رجزخواني براي سعودي‌ها و رفقايشان هم نباشيم، بايد گفت از اجلاس استانبول در كوتاه‌مدت دستاورد مهمی نداشتیم.
كبري آسوپار
اگر نخواهيم زياد خوشبينانه نگاه كنيم و در فكر رجزخواني براي سعودي‌ها و رفقايشان هم نباشيم، بايد گفت از اجلاس استانبول در كوتاه‌مدت دستاورد مهمی نداشتیم. در حالي كه جمهوري اسلامي يكي از بزرگ‌ترين و مؤثرترين كشورهاي جهان اسلام است، براي اولين بار در تاريخ سازمان همكاري‌هاي اسلامي، بيانيه‌اي عليه ايران در اختتاميه اجلاس سران به تصويب رسيد. عدم قرائت بيانيه هم‌ چیزی را چندان جابه‌جا نمي‌كند؛ گرچه كه سطح دستاورد عربستان سعودي را كمي تقليل دهد.

در سال‌هاي اخير، دولتي كه از سال 92 در ايران بر سر كار آمد، كوشيد با انتقاد نسبت به سياست خارجي دولت قبلي، آن دولت را در دانش ديپلماسي بيسواد قلمداد كند و بار همه چالش‌ها و تنش‌ في‌مابين ايران و كشورهاي ديگر را روي دوش دولت نهم و دهم بيندازد. در همين راستا، دولت يازدهم راه‌حل تنش‌هاي خارجي جمهوري اسلامي را به «در پيش گرفتن راه تعامل و گفت‌و‌گو» با جهان مرتبط ساخت. اين راه‌حل البته راهي نادرست نبود، اما مصداق غلطي را براي آن تعريف مي‌كردند.

واقع آنكه، در گيرودار جدال انتخاباتي داخلي در ايران و پرداختن به چنين راه‌حلي براي پيشبرد اهداف انتخاباتي، آنكه پرونده‌اش از جرم كارشكني در روابط خارجي ايران پاك مي‌شد، دولت‌هاي طرف مقابل ايران بودند. سخن از تغيير مشي ايران به عنوان راه‌حل تنش‌هاي كشورهاي خارجي با ايران گفته مي‌شد و اين سخن در فحواي خود دربرگيرنده اين نكته است كه مشي ايران تاكنون غلط بوده و حال بايد تغيير كند و ما آمده‌ايم كه تغيير دهيم. اين ميانه هيچ سهمي از تقصير و لزوم تغيير به جاه‌طلبي‌ها و قدرت‌ورزي‌ها و زورگويي‌هاي غربي و عربي نمي‌رسيد.

از آن روزها سه سال مي‌گذرد؛ سه سالي كه دولت ايران براي هر مشكل با دولتي خارجي راه مذاكره و تسامح و تساهل را در پيش گرفت و اين ميانه دولت‌هاي عربي منطقه و خصوصاً سعودي‌ها با همه كارشكني‌ها و دشمني‌ها و توهين‌ها، سهم بسياري از اين تساهل دولت را به خود اختصاص دادند. وقتي معلمان ايراني در امارات دستگير شدند، وقتي به دو نوجوان ايراني در جده تعرض شد، وقتي جنگنده‌هاي سعودي به دفعات مانع فرود هواپيماهاي حامل كمك‌هاي دارويي و غذايي ايران براي مردم يمن شدند و حتي حاضر به بمباران فرودگاه صنعا و هواپيماي مسافربري پارك شده در آنجا شدند، وقتي جنگنده‌هاي سعودي در جريان حمله به يمن، چندين بار سفارت ايران در صنعا را مورد تعرض نظامي قرار دادند، وقتي 500 زائر ايراني در حادثه منا كشته شدند، وقتي كارشكني سعودي‌ها قيمت نفت ايران را به شدت كاهش داد، وقتي به وزراي ايراني براي حضور در عربستان ويزا داده نشد، وقتي 11 ايراني در حادثه سقوط جرثقيل در كعبه كشته شدند و وقتي سفارت ايران در بيروت مورد حمله سعودي‌تبارهاي القاعده قرار گرفت، دولت ايران چه كرد؟ سخت‌ترين واكنش دولت ايران احضار سفير و كاردار عربستان بود، يعني پايين‌ترين سطح اعتراض. با اين همه، مسير رابطه ايران و عربستان به كجا رسيد؟ هر بار كه ايران كوتاه آمد، طرف مقابل بيشتر نانجيبي كرد، بيشتر كارشكني كرد و بيشتر دشمني كرد.

امريكا هم اين ميانه شيطنت‌هاي خودش را دارد، امريكا در لوزان و وين و نيويورك دست مذاكره مي‌دهد، بعد از طريق رياض و آنكارا و قاهره و منامه خنجر مي‌زند و دولت ايران هم در مذاكرات هيچ تلاشي براي كم كردن نقش امريكا در منطقه نكرد.
دولت يازدهم گرچه به درستي، راه حضور در اجلاس سران كشورهاي اسلامي در استانبول را برگزيد و نطق رئيس‌جمهور هم تا حد زيادي قابل دفاع است، اما در حالي كه دولت ايران مي‌دانست پيش‌نويس تنظيم شده در غياب هيئت ايراني(به دليل عدم صدور ويزا توسط دولت عربستان) بندهايي ضدايران و حزب‌الله دارد، ديگر پاي چه ملاحظه‌اي در ميان بود كه حتي كوچك‌ترين انتقادي به دولت عربستان در نطق رئيس‌جمهوري اسلامي ايران نشد؟ آيا دولت همچنان مي‌خواهد راه تساهل را برگزيند؟

دولت البته در انتخاب راه خويش آزاد است، اما حداقل تجربه همين سه سال نشان مي‌دهد راه‌حل در ايران نبود. و اين موضع‌گيري‌ها شايد به درد فضاي انتخاباتي خرداد 92 مي‌خورد، اما چند سال بعد، دولت يازدهم را در برابر اين سؤال قرار مي‌دهد كه اگر همه چيز تقصير سياست‌هاي دولت قبلي بود، چرا با حضور شما اوضاع بدتر شده است؟ از روزهاي 88 كه سازمان همكاري‌هاي اسلامي بيانيه محكوميت دخالت در امور داخلي ايران را مي‌داد، تا روزهاي 95 كه بيانيه محكوميت دخالت ايران در امور ديگر كشورها را مي‌دهد، چه اتفاقاتي افتاده است؟ چرا راه مذاكره و گفت‌و‌گوي دولت يازدهم ايران در تعامل با جهان اسلام جواب نداد؟ اگر قرار است باز تنش خارجي را به جدل داخلي بكشانيم و صرفاً اشتباه فاحش برخي جوانان تهراني در ورود به سفارت عربستان را دليل اين اقدامات بدانيم، بايد به اين نكته توجه كنيم كه اغلب موارد ليست شده در بند قبلي يادداشت، قبل از ماجراي سفارت عربستان روي داده است...

همه آنچه برشمرديم و حتي همه آنچه اين روزها از بدعهدي برجامي امريكايي‌ها مي‌شنويم، اين پيام مهم را براي دولت تدبير و اميد دربردارد كه براي حل مشكلات منطقه‌اي و حتي جهاني «اين ايران نيست كه بايد تغيير كند.»
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار