کد خبر: 779463
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
این روزها کسانی مربی خارجی را در استقلال بر سر پرویز مظلومی می‌کوبند که به دنبال آوردن جمال حاجی و سیموندی در ابتدای فصل به جمع آبی‌های پایتخت بودند.
ایسنا: استقلال داربی 82 را باخت و بعد از آن هجمه سنگینی علیه کادر فنی این تیم ایجاد شد. این هجمه از سوی برخی پیشکسوتان و هواداران این تیم به سمت و سوی سرمربی خارجی رفت. در بسیاری از موارد دیده شده که برخی پیشکسوتان و هواداران استقلال به دنبال آوردن یک مربی خارجی به زعم خودشان بزرگ برای این تیم هستند.

وارد این بحث نمی‌شویم که اساسا پیشکسوتانی که به هیچ وجه کی‌روش را قبول ندارند به دنبال کدام مربی خارجی برای استقلال هستند؟ یا اینکه پیشکسوت محترمی که به دنبال آوردن سیموندی در ابتدای فصل به استقلال بود چگونه نام از مربی خارجی بزرگی می‌برد، در حالی که فرد یاد شده حاضر بود با کمتر از 300 هزار دلار در ایران مربیگری کند.

در این مطلب بحث اصلی روی تجربه تاریخی استقلالی‌ها از مربیان خارجی است. اولین مربی خارجی استقلال رایکوف بود. وی بعد از دانایی‌فر سرمربیگری استقلال را بر عهده گرفت و دوران نسبتا خوبی را با این تیم پشت سر گذاشت. اولین قهرمانی استقلال در آسیا به دست او رخ داد و البته شکست 6 بر صفر آبی‌ها از پرسپولیس هم در دوره مربیگری او اتفاق افتاد. رایکوف جوانان زیادی را به فوتبال ایران معرفی کرد و از او به عنوان یکی از مربیان موفق خارجی در ایران یاد می‌شود.

با این حال رایکوف ظاهرا تنها مربی موفق تاریخ خارجی استقلال بوده است. بعد از او جکیچ سرمربیگری استقلال را بر عهده گرفت اما موفقیت خاصی با استقلال نداشت و بعد از انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد.

سومین مربی خارجی استقلال بیلوفسکی بود. وی در ابتدای دهه 70 هدایت استقلال را بر عهده گرفت ولی آنقدر بد نتیجه گرفت که برکنار شد و نصرالله عبداللهی هدایت آبی‌های پایتخت را بر عهده گرفت.

چهارمین مربی خارجی تاریخ استقلال سوکومورخوف بود. در دوران دهه 70 استقلال، وی دو بار هدایت استقلال را بر عهده گرفت و در هر دو بار هم بدون کسب عنوان قهرمانی ایران را ترک کرد.

آخرین سرمربی خارجی تاریخ استقلال رولند کخ نام داشت. این مربی آلمانی که مدت‌ها دستیار کریستوف دام بود به عنوان اولین تجربه سرمربیگری‌اش به ایران آمد اما نتایج ضعیف او و درگیری‌اش با حواشی استقلال باعث شد برکنار شود و پورحیدری از اواسط فصل هدایت این تیم را بر عهده بگیرد.

تاریخ نشان داده که هر چقدر پرسپولیسی‌ها در داشتن مربی خارجی موفق بودند استقلالی‌ها در این امر ناموفق نشان دادند. شاید بد نباشد برخی از پیشکسوتان حامی مربی خارجی برای این تیم به این سوال پاسخ دهند که اساسا کدام مربی خارجی بزرگی حاضر می‌شود به تیمی بیاید که چیزی حدود 40 میلیارد تومان بدهی دارد. زمین تمرین مشخصی ندارد و به قدر کافی پرونده در فیفا به عنوان بدهی به بازیکنان خارجی سابقش دارد.

البته پیشکسوتان و هواداران استقلال به خوبی به یاد دارند که استیماچ تا آستانه هدایت آبی‌های پایتخت در این فصل پیش رفت ولی در نهایت مظلومی سرمربی استقلال شد. البته نتایج استیماچ در سپاهان خود گواه مسائل زیادی است که جایش در این مطلب نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار