کد خبر: 778805
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
چند ماهي است كه واژه «تخفيف ويژه»، «زيرقيمت مصرف‌كننده» و «نصف قيمت» روي بسياري از مراكز فروش و مغازه‌ها به چشم مي‌خورد...
محمد‌رضا‌هاديلو
چند ماهي است كه واژه «تخفيف ويژه»، «زيرقيمت مصرف‌كننده» و «نصف قيمت» روي بسياري از مراكز فروش و مغازه‌ها به چشم مي‌خورد؛ متن‌هايي كه به خريداران اين وعده را مي‌د‌هند تا اجناس مورد نظرشان را با قيمت‌هاي مناسب تهيه كنند.
هر‌چند در اوايل چنين تصور مي‌شد كه شايد اين اجناس تاريخ مصرف گذشته يا تقلبي باشند، اما گذر زمان نشان داد اينطور نيست و كالاهاي مورد نظر نه‌تنها تقلبي نيستند بلكه تاريخ درستي هم روي‌شان درج شده است ولي چطور مي‌شد اين اجناس زير قيمت به فروش برسند؟
نكته اينجا بود كه قيمت درج‌شده روي بخش قابل‌توجهي از كالاهاي مصرفي موجود در بازار «غير واقعي» است.
مردم با واژه «غير‌واقع» خيلي بيگانه نيستند. آنها هم گواهي بهداشت غير‌واقعي را روي بسياري از اجناس تجربه كرده‌اند و هم علامت استاندارد غير‌واقعي را. اما شايد كمتر كسي در مورد قيمت غير‌واقعي مصرف‌كننده چيزي شنيده باشد.
متأسفانه بايد گفت طي سال‌هاي اخير و با ركودي كه بر بازار حاكم شد، گروهي از توليد‌كنندگان براي كسب سود بيشتر، قيمت‌هاي‌شان را بالا نبردند بلكه از حجم، مقدار و وزن كالاهاي‌شان كم كردند. از شير و ماست و ماكاروني گرفته، تا مواد شوينده و كنسروها و سيم ظرفشويي، كه همان قيمت را درج كردند و از جنس دزديدند!
بعد از مدتي توليدكنندگان متوجه شدند اين مقدار سود آنها را راضي نمي‌كند و اين‌بار با بي‌توجهي به مقرراتي كه ميزان سود توليدكننده، وارد‌كننده، عمده‌فروش و خرده‌فروش را تعيين مي‌كند، دست به اقدام جديدي زدند. به اين نحو كه قيمت مصرف‌كننده را بيش از معادل واقعي روي اجناس درج كرده و اجازه دادند دلالان، در شرايطي به فروش كالاهاي آنها بپردازند كه با به بازي گرفتن اعتماد جامعه سود كلاني به جيب بزنند.
بر اساس مقررات، درصد سود توليد‌كننده، وارد‌كننده، عمده‌فروش و خرده فروش مشخص شده است. برابر جدول درصد ضرايب سود و هزينه‌هاي عمده‌فروشي و خرده‌فروشي كالا، مصوبه كميسيون هيئت عالي نظارت، ميانگين سود عمده‌فروشي اكثر كالاها 4 درصد و ميانگين سود خرده‌فروشي اكثر كالاها 15 درصد است؛ بنابراين قيمت مصرف‌كننده بايد حدود 20 درصد بيشتر از قيمت فروش توليد‌كننده يا وارد‌كننده باشد ولي در سطح بازار به وفور ديده مي‌شود كه قيمت‌هاي مصرف‌كننده حتي 50 درصد بيشتر از قيمت واقعي است و اگر فروشنده بخواهد مانند برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، كالا را با تخفيف 50 درصد از قيمت مصرف‌كننده بفروشد باز سود اصلي را برده است.
تأسفبار اينجاست كه در اين ميان خيلي از فروشنده‌ها تخفيف نمي‌دهند و كالا را با همان قيمت غير واقعي مصرف‌كننده عرضه مي‌كنند كه در اين‌صورت با دريافت پول‌هاي اضافي از شهروندان حق مصرف‌كننده را چندين برابر پايمال مي‌كنند.
با اينكه امروزه «غيرواقعي»‌‌ها به راحتي راه‌شان را به درون جامعه هموار كرده و ورود پيدا مي‌كنند، اما اگر قيمت‌هاي غير‌واقعي به اين صورت روي اجناس درج شوند، حتماً آتش مكافات حرام و حلال‌ها دامن همه را خواهد گرفت.
پس با توجه به سال اقتصاد مقاومتي، اين منصفانه نيست كه توليدكنندگان از خلأ ناشي از نظارت در جامعه سوء استفاده كنند و براي فروش اجناس‌شان، به دلالان و واسطه‌ها فرصت بدهند تا براي چند تومان سود بيشتر اعتماد جامعه را خدشه‌دار كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار