کد خبر: 777270
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
مسكو بار ديگر تأكيد كرد كه اصرار بر كناره‌گيري بشار اسد از رياست جمهوري سوريه مي‌تواند به مذاكرات صلح ضربه بزند...
مسكو بار ديگر تأكيد كرد كه اصرار بر كناره‌گيري بشار اسد از رياست جمهوري سوريه مي‌تواند به مذاكرات صلح ضربه بزند و در همين حال، استان شمالي حلب روز دوشنبه شاهد تحولات مهمي بود كه نشان دهنده تلاش‌هاي جديد گروه‌هاي تروريستي براي تحت تأثير قرار دادن پيشروي‌هاي اخير نيروهاي دولتي در پالميراست.
سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه روز دوشنبه بر مخالفت مسكو با درخواست برخي از معارضان براي كناره‌گيري بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه، تأكيد كرد. معارضان سياسي هرگونه پيشرفت در مذاكرات صلح را منوط به خروج بشار اسد از قدرت كرده‌اند. رياض نعسان آغا، سخنگوي «هيئت عالي مذاكره كنندگان مخالف سوريه» كه تحت نفوذ عربستان قرار دارد، با مخالفت با طرح پيشنهادي بشار اسد براي برگزاري انتخابات زودهنگام، گفت: «اسد براي برگزاري چنين انتخاباتي تلاش مي‌كند اما ما با اينكه وي در آينده نقشي در سوريه داشته باشد مخالفيم.» در خواست براي كناره‌گيري بشار اسد در حالي صورت مي‌گيرد كه در طول چند ماه گذشته تحولات ميداني كاملاً به نفع نيروهاي دولتي تغيير يافته است و گروه‌ها شكست‌هاي سنگيني به‌ويژه در شمال سوريه متحمل شده‌اند و همين مسئله باعث شده تا جايگاه بشار اسد بيش از پيش تقويت شود در حدي كه مقامات امريكايي به صورت ضمني اعلام كرده‌اند كه به دنبال تغيير نظام سوريه نيستند. در واكنش به اصرار مخالفان، سرگئي ريابكوف» گفت: «مسئله كناره‌گيري بشار اسد از قدرت چشم انداز مذاكرات صلح را محدود مي‌كند.» معاون سرگئي لاوروف افزود كه روسيه پيشنهاد داده، بحث‌ها درباره سرنوشت اسد بايد متوقف شود و اين موضوع بعداً از سوي طرف‌هاي حاضر در مذاكرات و بحران سوريه تصميم‌گيري شود.
 
حملات جديد تروريست‌ها در حلب
روز جمعه شبه نظاميان جبهه النصره شاخه سوري القاعده به همراه متحدان خود حملات شديدي عليه مواضع ارتش سوريه و مقاومت در شهرك راهبردي «تل العيس»، «خان طومان» و «تل الاربعين»، واقع در جنوب غربي حلب آغاز كردند. شبه‌نظاميان جبهه النصره حملات خود را از غرب استان ادلب آغاز كردند. منابع رسانه‌اي روز دوشنبه گزارش دادند كه ارتش سوريه پيشروي تروريست‌ها در ارتفاعات و شهرك العيس در جنوب حلب را متوقف كرده و براي عمليات بازپس‌گيري آن آماده مي‌شود. به گزارش فارس، نيروهاي سوري نيز با انجام عمليات‌هاي متعدد در منطقه از پيشروي تروريست‌ها جلوگيري كرده‌اند و از شدت حملات آنان كاسته شده است. همچنين جنگنده‌هاي روسي و سوري مواضع گروه‌هاي تروريستي را به‌شدت در شهرك العيس و ارتفاعات حومه هدف قرار دادند. بر اساس اين گزارش، از بامداد دوشنبه، آرامشي نسبي در منطقه برقرار شده و با استقرار نيروهاي ويژه، تك‌تيراندازان و موشك‌هاي ضد‌زره تاو و كورنت عمليات آزادسازي شهرك العيس در آستانه آغاز است.  اين حملات گروه‌هاي مسلح در حالي صورت مي‌گيرد كه منطقه مورد نظر جزو مناطقي است كه شامل آتش‌بس مي‌شود. رسانه‌هاي نزديك به حزب‌الله انگيزه تروريست‌ها از اين حملات را فشارهاي خارجي و همچنين اختلافات داخلي آنها عنوان كردند. وب سايت اينترنتي المنار وابسته به حزب‌الله طي گزارشي نوشت: «عربستان و تركيه به منظور تخريب دستاوردهاي ارتش سوريه، گروه‌هاي مسلح را خواه به تهديد و خواه با تشويق مجبور كرده‌اند كه براي مقابله با دولت سوريه وارد ميدان نبرد و درگيري‌ها در ريف حلب شوند.» در ادامه گزارش به اختلافات احرار الشام و جبهه النصره اشاره شده است كه يك سال قبل در قالب ائتلافي به نام «جيش الفتح» با يكديگر متحد شده‌اند. المنار آورده است: «ارتباط گروه «احرار الشام» با كشورهاي منطقه و غرب مورد انتقاد گسترده سركرده‌هاي گروه تروريستي «جبهه النصره» و «القاعده» بوده است، به گونه‌اي كه اين دو گروه، احرار الشام را به تبعيت از دستورهاي «نظام‌هاي مرتد و كافر» غربي متهم مي‌كنند. در مقابل، احرار الشام از جبهه النصره مي‌خواهد ارتباط خود با القاعده را قطع كند، مسئله‌اي كه گروه تروريستي القاعده آن را نقض بيعت با خود مي‌داند.» از سوي ديگر حملات اخير گروه‌هاي تروريستي در استان حلب كمتر از 10 روز پس از آزادي شهر باستاني پالميرا صورت گرفته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار