کد خبر: 759566
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
معاون وزیر خارجه گفت: میزان کیک زردی که قرار بوده در مقابل اورانیوم غنی شده دریافت شود قبلا دریافت و به ایران حمل شده و الان در ایران است و بعد از تصویب قطعنامه، اورانیوم غنی شده خود را خواهیم فرستاد.
فارس: سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خبر ساعت 14 شبکه اول سیما در خصوص جلسه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد: در حال حاضر جلسه شورای حکام آژانس در جریان است و آمانو گزارشی که داده بود را مجدداً و به اختصار تکرار کرد. ایشان سعی کرد گزارش فنی حرفه‌ای و بی طرفانه و نه سیاه و نه سفید ارائه دهد ولی جمع بندی که ارائه داده هر خواننده و ناظر منصفی قضاوت می‌کند که در حقیقت تایید برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است و تایید اینکه همه مواد هسته‌ای ایران هیچ انحرافی در آن مشاهده نشده و لذا باطل کننده همه ادعاهای گذشته نسبت به ایران است.

وی در عین حال یادآور شد: البته ایشان یک ارزیابی مختصری کرده که برخی فعالیت‌ها و مطالعات از قبل سال 2003 بوده ولی از حد مطالعه فراتر نرفته که ما این را قبول نداریم و دلایل و مدارک خود را بعد از تصویب قطعنامه به شورای حکام و آژانس ارائه می‌دهیم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام همچنین گفت: الان مباحث در جریان است. آلمان به نمایندگی از 1+5 قطعنامه را معرفی کرده و تا الان 37 کشور ثبت نام کردند که صحبت‌ و بیانیه‌های خود را عنوان کنند و در آخر نماینده ایران بیانیه خود را قرائت می‌کند و اگر مواردی باشد در صحبت‌های دیگران پاسخ خواهد داد.

وی ادامه داد: ما بعد از تصویب قطعنامه که امیدواریم با اجماع کامل صورت گیرد، وارد مرحله بعدی می‌شویم دو کار خیلی مهم ما منوط به این قطعنامه است.یکی تعییراتی که باید در اراک انجام شود و دوم انتقال مواد غنی شده‌ای که به روسیه فروختیم در مقابل دریافت کیک زرد.

معاون وزیر خارجه در عین حال گفت: میزان کیک زردی که قرار بوده در مقابل اورانیوم غنی شده ما دریافت شود قبلا دریافت شده و این مواد به ایران حمل شده و الان در ایران است و بعد از تصویب قطعنامه طبق قراری که با خریدار روسی داریم، اورانیوم غنی شده خود را خواهیم فرستاد.

عراقچی اضافه کرد: درباره اراک سند رسمی مربوط به مدرن سازی راکتور اراک توسط هشت وزیر خارجه امضا شده و میزان زیادی از مراحل مقدماتی و اداری انجام شده و بقیه در حال انجام است، ولی به لحاظ عملیاتی هیچ کاری صورت نگرفته تا وقتی که این قطعنامه (1+5 به شورای حکام) تصویب شود و بعد از آن مراحل عملیاتی آغاز خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سؤالی در خصوص بند ۴ قطعنامه مبنی بر اینکه شورای حکام و شورای امنیت باید به طور مداوم گزارش‌هایی درباره روند اجرا از آژانس دریافت کنند و اینکه آیا اینها راه نفوذی را باز نمی‌کند؟ گفت: خیر؛ اصلا جای نگرانی نیست. نکته‌ مهمی که شاید برخی دوستان غفلت می‌کنند، این است که قطعنامه‌ جدیدی که صادر می‌شود، همه قطعنامه‌های گذشته را باطل و فصل جدیدی در روابط ایران با آژانس ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ۱۲ قطعنامه‌ای که امروز لغو می‌شود همه نگاهشان به گذشته و PMD بود ولی قطعنامه امروز نگاهش به آینده و اجرای برجام است و عنوان قطعنامه جدید اجرای برجام و راستی آزمایی برجام در پرتو قطعنامه جدید شورای امنیت است.

عراقچی گفت: از الان به بعد طبق قطعنامه جدید، مدیرکل آژانس هیچ وظیفه‌ای نسبت به گذشته ندارد و فقط وظیفه دارد که نسبت به آینده و اجرای برجام نظارت کند و گزارش دهد. بر این اساس، مدیرکل اگر در حین اجرای برجام و از الان به بعد، اگر مثلا نکته، مورد و اشتباه و خلافی را مشاهده کند باید گزارش دهد. قطعنامه جدید و شورای حکام هیچ وظیفه‌ و ماموریتی برای مدیرکل دیگر نسبت به گذشته قائل نیستند و همه موارد گذشته را لغو می‌کند.

وی درباره زمانبندی اجرای برجام اظهار داشت: تصور ما این است در فاصله احتمالا حدود سه هفته می‌توانیم بقیه کارهایی که مانده و موکول به تصویب این قطعنامه کرده بودیم، انشاءالله انجام دهیم و وقتی این موارد انجام شود فکر می‌کنم حدود سه هفته آینده در موقعیتی باشیم که روز اجرایی شدن را اعلام کنیم.

عراقچی گفت: طی بیانیه مشترکی توسط ظریف و خانم موگرینی رسما اعلام خواهد شد که ما وارد روز اجرایی شدن شدیم که از آن روز تحریم‌ها به صورت کامل و در عمل برداشته خواهد شد. تحریم‌ها الان روی کاغذ برداشته شده و قوانین آن همه صادر شده ولی اجرای قانون آن موکول به روز اجرایی شدن است. مرحله مهم بعدی ما حدود سه هفته دیگر خواهد بود که وارد مرحله اجرایی شدن خواهیم شد و تحریم‌ها عملا برداشته خواهد شد.

وی درباره زمان لغو تحریم‌ها گفت: تصورمان این است حدود سه هفته آینده و بعد از تکمیل تعهداتمان؛ انشاءالله بدون مشکل این مسیر را طی کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار