کد خبر: 749795
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
آغاز به كار سومين كنفرانس افق نو با محوريت رنگين‌پوستان امريكا
كنفرانس بين‌المللي افق‌ نو، در سومين سال برگزاري خود به سراغ موضوع خشونت پليس امريكا عليه رنگين‌پوستان و به خصوص سياهپوستان آفريقايي‌تبار رفته است. موضوعي انساني كه امريكايي‌ها علاقه چنداني به مطرح شدن آن ندارند.
محمدصادق عابديني
كنفرانس بين‌المللي افق‌ نو، در سومين سال برگزاري خود به سراغ موضوع خشونت پليس امريكا عليه رنگين‌پوستان و به خصوص سياهپوستان آفريقايي‌تبار رفته است. موضوعي انساني كه امريكايي‌ها علاقه چنداني به مطرح شدن آن ندارند. افق نو پيش از اين نيز با دست گذاشتن روي نفوذ فرهنگي صهيونيست‌ها، خشم لابي‌هاي صهيونيستي را در غرب برانگيخته بود.
از روز گذشته سومين كنفرانس افق نو، با عنوان «خشونت پليس امريكا عليه سياهپوستان» در تهران آغاز به كار كرد. كنفرانسي بين‌المللي با حضور چهره‌هاي فرهنگي، سياسي و فعالان حقوق بشر كه بخش عمده‌اي از آنها را سياهپوستان امريكايي –آفريقايي‌تبار تشكيل مي‌دهند. در اين كنفرانس قرار است با تبيين ريشه‌هاي خشونت عليه رنگين‌پوستان در امريكا و بررسي نژادپرستي سفيدپوستان اروپايي‌تبار عليه ساير اقوام ساكن در امريكا، تلاش شود راهي براي احقاق حقوق پايمان شده رنگين پوستان در اين كشور پيدا شود. اين كنفرانس براساس گفته رهبر انقلاب در تشبيه رفتار پليس امريكا با سياهپوستان به رفتار داعش شكل گرفته است.
نادر طالب‌زاده، دبير كنفرانس افق نو در افتتاحيه اين كنفرانس طي سخنان كوتاهي با اشاره به اين نكته كه اولين بار است كه كنفرانسي در مورد ظلمي كه به سياهپوستان مي‌رود، ايجاد شده است، ابراز اميدواري كرد اين اولين قدم، قدمي محكم براي افشاي مظلوميت سياهپوستان باشد. به گفته طالب‌زاده قرار است مهمانان كنفرانس افق نو كه بيش از 30 نفر هستند در حدود 20 دانشگاه كشور به سخنراني بپردازند.
   
پخش سرود ملي سياهپوستان امريكا
براي نخستين بار در تاريخ سياهپوستان امريكا، سرود ملي سياهپوستان كه مضموني در مورد صلح و ارزش‌هاي انساني و برابري نژادي دارد در محلي خارج از خاك امريكا پخش شد. اين سرود بعد از پخش سرود ملي كشورمان در افتتاحيه سومين كنفرانس افق نو پخش شد كه باعث تحت‌ تأثير قرار گرفتن مهمانان سياهپوست شد. حضار رنگين‌پوست امريكايي اين سرود را همزمان زمزمه مي‌كردند و فضاي خاصي در افتتاحيه كنفرانس حاكم شد. اين فضا كه ناشي از احساس همدردي با مظلوميت سياهپوستان بود، در زمان سخنراني «امير سليمان» شاعر و خواننده امريكايي بار ديگر ايجاد شد. اين شاعر سروده‌اي بلند را درباره وضعيت ناگوار سياهپوستان در امريكا و رفتار‌هاي نژادپرستانه در اين كشور خواند كه در آن بر پايان يافتن اين ظلم و مبارزه براي احقاق حقوق سياهان آفريقايي‌تبار تأكيد شده بود. شور و هيجان سليمان در زمان اجراي اين شعر باعث شد حضار سياهپوست و ساير كساني كه از طريق ترجمه همزمان معاني شعر را درك مي‌كردند به وجد بيايند. سروده‌اي كه با تشويق ممتد حضار و البته اشك سياهپوستان به پايان رسيد.
  
ريشه نژادپرستي در انگليس
حضور حجت‌الاسلام احمد سالك و بيژن نوباوه، رئيس و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در افتتاحيه نشانه‌اي از اهميت برگزاري كنفرانس افق نو براي جمهوري اسلامي بود. نوباوه و سالك در افتتاحيه كنفرانس به سخنراني پرداختند. عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان ريشه‌هاي نژادپرستي در غرب، انگليس را باني ايجاد نژادپرستي و امريكا را پيرو تفكر انگليسي نژادپرستي دانست. نوباوه همچنين اشكال جديد نژادپرستي را پيچيده‌تر از انواع قبلي كه در آفريقاي جنوبي دوران آپارتايد و رژيم صهيونيستي ديده مي‌شود، عنوان كرد و گفت: امروز نژادپرستي در درون فرق اسلامي حضور پيدا كرده است. وي داعش را نمونه‌اي از نژادپرستي افراطي دانست كه هيچ كدام از فرق اسلامي را قبول ندارد و مي‌خواهد فرقه‌اي جديد ايجاد كند. به گفته نوباوه اينگونه تفكر بزرگ‌ترين خطري است كه اسلام را تهديد مي‌كند و مسلمانان براي مبارزه با آن بايد در درجه اول وحدت ميان خود را تقويت كنند. كاري كه جمهوري اسلامي با كمك به حزب‌الله لبنان با تفكر شيعه و مقاومت اسلامي فلسطين با تفكر سني انجام مي‌دهد و فرقي ميان آنها قائل نمي‌شود. اين نماينده مجلس خوي و رفتار داعش را رفتاري حيواني دانست و آن را مشابه رفتار پليس امريكا با سياهپوستان عنوان كرد.
  
جنگ نرم براي تسخير محفظه 15 سانتي‌متري
حجت‌الاسلام سالك نيز برگزاري كنفرانس افق نو را در راستاي نبرد حق عليه باطل عنوان كرد و تأكيد نمود كه در اين نبرد بالاخره حق بر باطل پيروز خواهد شد. وي نمونه‌هاي اين نبرد را جنگ‌هاي 33 روزه و 22 روزه عنوان كرد. سالك با هشدار نسبت به جنگ نرم ناشي از قدرت يافتن رسانه‌ها براي تغيير تفكر بشر گفت: در قرآن بيش از 60 آيه در مورد بيداري داريم و اگر قدرت تفكر از مسلمين جهان گرفته شود، سقوط خواهند كرد. رئيس كميسون فرهنگي مجلس با همسو دانستن جنايت‌هاي امريكا، اسرائيل و داعش اين اقدام را براي حاكم كردن قتل و جنايت در جهان عنوان كرد. وي با اشاره به جنگ نرم هدف اين جنگ را تسخير فاصله 15 سانتي‌متري ميان دو گوش انسان و استحاله ارزش‌هاي ديني و اسلامي عنوان كرد. به گفته اين فعال فرهنگي به هاليوود مأموريت داده شده كه به جاي فيلم‌هاي دو ساعته فيلم‌هاي دو دقيقه‌اي ساخته شود كه با ارسال آنها به تلفن‌هاي همراه باعث فروپاشي باورهاي اخلاقي جوانان شوند.
در ادامه مراسم افتتاحيه كنفرانس افق نو كليپي كوتاه از اسامي 973 نفري كه تنها در 10 ماهه اول سال 2015 در امريكا توسط پليس كشته شده بودند، پخش شد.
  
امام خميني مرد محبوب سياهپوستان
مرضيه هاشمي، مجري و كارشناس شبكه پرس‌تي‌وي از جمله حضار سومين كنفرانس افق نو بود كه روز گذشته به سخنراني پرداخت و از تأثير انقلاب اسلامي در ايران بر سياهپوستان امريكا گفت. وي با تحسين از نگاه اسلام به مردم كه نشانه برتري را نه رنگ پوست افراد بلكه تقواي آنها مي‌داند، خط مقاومت شكل گرفته عليه نژادپرستي را راه در راهي دانست كه امام خميني(ره) ايجاد كرده بود.
خانم هاشمي با اشاره به علاقه وافر سياهپوستان امريكايي به امام خميني(ره)، مبارزه امام عليه حكومت پهلوي را الهام‌بخش سياهپوستان امريكا براي مبارزه جهت رسيدن به عدالت عنوان كرد. به گفته وي 50 سال پيش كشور ايران نيز مانند سياهپوستان در امريكا مورد استعمار دولت امريكا بود، به طوري كه اگر يك ايراني با يك امريكايي تصادف مي‌كرد نمي‌توانست حق خود را بگيرد. همانطور كه يك سياهپوست نمي‌تواند در امريكا حق خود را از سفيدپوستان بگيرد.
مرضيه هاشمي با انتقاد شديد از هاليوود گفت: در فيلم‌ها، موسيقي و ترانه‌هاي رپ تصوير‌سازي كه از سياهپوستان مي‌شود، خشن است، سياهپوستان معتاد هستند و ديگران را مي‌كشند. اما هيچ تصويري از دانشمندان سياهپوست كه نقش اصلي را در پيشرفت امريكا داشته‌اند، پخش نمي‌شود. هاشمي تصريح كرد: امريكا را سياهپوستان ساخته‌اند. اين فعال رسانه‌اي با بيان برده‌داري شركت‌هاي بزرگ امريكايي، تصور اينكه با آمدن يك رئيس‌جمهور سياهپوست اوضاع تغيير خواهد كرد را اشتباه دانست و گفت: بعد از آمدن اوباما هيچ چيزي تغيير نكرد جز اينكه يك نفر با صورت سياه آمد. وي از رهبران سياهپوست امريكا كه براي عدالت مبارزه مي‌كنند خواست تا زندگي آيت‌الله خامنه‌اي و امام خميني را الگو قرار دهند زيرا تنها كساني مي‌توانند رهبري خوبي داشته باشند كه ساده زيست باشند و خود را وقف آزادي كنند. كنفرانس افق نو طي روزهاي آتي در تهران ادامه خواهد داشت و سخنرانان مدعو ضمن بازديد از كشورمان در دانشگاه‌هاي كشورمان سخنراني خواهند كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار