کد خبر: 718162
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
درباره يك روايت نوانتشار از رويداد13 آبان 1358
نيما احمدپور

انقلاب اسلامي ايران با دو مشخصه بارز از ساير انقلاب‌هاي جهان قابل تشخيص و تمييز است. نخستين مشخصه آن، ضد استبدادي بودن و دومين ويژگي‌اش ضد استعماري بودن است. انقلاب اسلامي ايران از بدو شكل‌گيري و آغاز حركت خود اين دو مشخصه را به رهبري حضرت امام خميني(ره) داشت. تبعيد امام خميني از ايران در سال 1343 در پي ايراد سخنراني شديداللحن ايشان در اعتراض به كاپيتولاسيون و حق قضاوت كنسولي امريكايي‌ها در ايران بود. سلطه و نفوذ همه‌جانبه امريكايي‌ها در ايران بعد از جنگ جهاني دوم زياد و پس از كودتاي 28 مرداد 1332 به مهم‌ترين عامل تعيين‌كننده در سياست داخلي و خارجي، فرهنگ و اقتصاد ايران تبديل شد. مي‌توان كاپيتولاسيون را اوج تحقير ملي ايرانيان توسط امريكا قلمداد كرد كه با حمايت همه‌جانبه از حكومت خودكامه پهلوي تا سال‌هاي پاياني آن ادامه داشت.

با پيروزي انقلاب اسلامي به‌رغم خواست ابرقدرت‌ها و از دست رفتن استراتژيك‌ترين كشور وابسته به امريكا و غرب و خطر گسترش مباني انقلابي و اسلامي آن به سراسر خاورميانه و كشورهاي اسلامي، دشمنان جهان‌خوار با بسيج تمام عوامل پيدا و پنهان خود از نخستين روزهاي پيروزي در بهمن 1357 توطئه‌هاي گوناگوني را براي به شكست كشاندن انقلاب اسلامي سازمان‌دهي كردند و دست به تهاجمي همه‌جانبه زدند.

امام خميني نيز پس از آماده شدن نسبي شرايط در سه گام بلند از اواخر مرداد تا سيزده آبان 1358 اقدام به تهاجم گسترده‌اي عليه آنان كردند و انقلاب اسلامي را از مرزهاي جغرافيايي ايران بيرون بردند و ابرقدرت‌هاي سلطه‌گر را در بيرون مرزهاي خود درگير كردند و انقلاب اسلامي را با بيدارسازي مسلمانان جهاني كردند. اين سه گام بلند عبارت بودند از:1 ـ راهپيمايي روز قدس، در جمعه آخر ماه رمضان و براي اعتراض به جنايت مستكبران و سلطه‌جويان جهان‌خوار، در حق ملت مسلمان فلسطين و اعتراض به اشغال قبله اول مسلمين برگزار مي‌شود.

2ـ راهپيمايي و تظاهرات در كنار خانه خدا، عليه دشمنان امت اسلامي به‌خصوص امريكا و اسرائيل و بيدارسازي مسلمانان جهان براي برپايي حج ابراهيمي و رمي شياطين انس و جن از سرزمين‌هاي اسلامي است.

3ـ تسخير لانه جاسوسي امريكا در ايران، توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام آغاز شد و با حمايت مردم و تأييد امام ابعاد جهاني يافت و ناتواني ابرقدرت‌ها، خصوصاً امريكا را در مواجهه با ملت ما آشكار و هيبت و هيمنه دروغين آنان را در مقابل چشم ملت‌هاي دربند جهان فرو‌ريخت.

بي‌ترديد حمايت همه‌جانبه امريكا از محمدرضاشاه فراري و انواع توطئه‌ها و اقدامات مداخله‌جويانه در ايران از جمله عواملي بودند كه دانشجويان مسلمان پيرو خط امام را به تسخير لانه جاسوسي امريكا واداشت. اين اقدام دانشجويان مسلمان پيرو خط امام از نقاط عطف تاريخ انقلاب اسلامي به حساب مي‌آيد كه حوادث و پيامدهاي گوناگوني را به همراه آورد.

كتابي كه از آن سخن مي‌رود، بيانِ علل و زمينه‌هاي اقدام دانشجويان مسلمان مبارز، از زبان و قلم يكي از دانشجويان حاضر در قضاياي تسخير است. دكتر سيد‌محمدهاشم پوريزدان‌پرست عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز از دانشجويان مبارز قبل از انقلاب و از رزمندگان و جانبازان سرافراز است كه با نگارش آثاري چون «همگام با مردم در انقلاب اسلامي و...» بر آن است به گزارش مستند وقايع انقلاب و حوادث پس از آن بپردازد. نويسنده كه خود از دانشجويان مسلمان پيرو خط امام و درگير حوادث آن روزها بوده است، با مراجعه مجدد به اسناد، مدارك، نشريات، روزنامه‌ها و مجلات به بررسي اين حوادث پرداخته و سعي كرده است خوانندگان را با حوادث تلخ آن روزها آشنا كند.

اميد آنكه اين اثر در نشان دادن مسير نوراني و عزت‌بخش انقلاب اسلامي و خط امام و راه شهداي گرانقدري كه با نثار خون خود اين انقلاب گرانسنگ و معجزه بزرگ قرن را حفظ كردند و بدان تداوم بخشيدند، موفق بوده باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر