کد خبر: 708594
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
با خانه‌اي پر نور و قلبي روشن به استقبال بهار برويم
فصل بهار مثل واژه‌اش بسياري از زيبايي‌ها، شادابي و طراوت را به كوچه، خيابان و خانه‌ها وارد مي‌كند. بهار
زهرا شكوهي‌طرقي

براي ما ايرانيان نويد‌بخش جشن ملي نوروز است كه از اعياد زيبا، پر از روشنايي و عشق است و قدمت زيادي دارد. هرساله پيش از بهار خانواده‌هاي ايراني خود را براي برگزاري اين جشن آماده مي‌كنند. ايرانيان بر اين باورند كه براي استقبال از اين فصل بايد خانه زندگي را تميز كرد و نور و پاكيزگي به آن بخشيد و همچنين لباس‌هاي نو پوشيد و از كهنگي و كثيفي به دور بود. ما ايرانيان به رسم هر ساله و پيروي از پيشوايان ديني خود خانه‌تكاني مي‌كنيم و خانه‌هايمان را از غبار و كثيفي پاك مي‌كنيم. درست است كه اين كار سخت است اما اين خانه‌تكاني نشان‌دهنده جريان داشتن زندگي در خانه ما و اشتياقي براي تميز كردن محل زندگي و سلامت بودن افراد خانواده است. در همين مورد امام علي(ع) مي‌فرمايند: «خانه‌هايتان را از تار عنكبوت پاكيزه نگه داريد چراكه مايه فقر است». حديثي نيز از امام صادق نقل شده است: «پاكيزگي از اخلاق پيامبران است. يكي از كارهاي امير‌مؤمنان جارو كردن خانه بود. هرگاه خداي سبحان نعمتي به بنده داد دوست دارد اثر آن را بر او ببيند. پرسيدند: چگونه؟ فرمود: لباسش را پاكيزه، خودش را خوشبو، خانه‌اش را سفيد و آستانه خانه‌اش را جارو كند. داشتن وضوخانه پاكيزه بخشي از سعادت انسان است.» معمولاً از چند روز مانده به آخر سال همه خانم‌هاي ايراني استرس مي‌گيرند و اين اضطراب را هم به افراد خانواده منتقل مي‌كنند. اين خانم‌ها دو دسته‌اند؛ تعدادي كه خود خانه را تميز مي‌كنند و دسته‌اي ديگر كه كارگر مي‌گيرند و خود را راحت مي‌كنند اما همه توجه ما به دسته اول است كه همين دسته خود به دو گروه تقسيم مي‌شوند كه گروهي فقط از انواع مواد شوينده شيميايي استفاده مي‌كنند و گروهي ديگر ترجيح مي‌دهند به‌جاي استفاده از مواد شيميايي و استنشاق انواع گازهاي مضر از مواد طبيعي استفاده مي‌كنند.

شما هرچقدر هم تميز باشيد و خانه شما هم برق بزند اما نقاطي در خانه هستند كه هميشه قابل دسترس نيستند، اين نقاط در اين تميز‌كاري‌ها حائز اهميت هستند. ليستي از كارهاي خانه‌تكاني تهيه كنيد و خانه را قسمت به قسمت تميز كنيد به طوري كه يكباره همه جاي خانه به‌هم نريزد. اين كار باعث آشفتگي خانه و ايجاد استرس در اعضاي خانه مي‌شود. نتيجه اين كار جز خستگي چيز ديگري به همراه نخواهد داشت و سعي كنيد زودتر دست به‌كار شويد كه به روزهاي پاياني برخورد نكنيد.

اكثر خانم‌ها ترجيح مي‌دهند تا خانه‌تكاني را از آشپزخانه شروع كنند چون ناخود‌آگاه با تميز كردن آشپزخانه كثيفي‌ها وارد اتاق‌ها مي‌شود و اگر آنجا را تميز كرده باشيد دوباره كثيف مي‌شوند. مواد و وسايلي را كه نياز داريد مثل سركه، الكل و جوش شيرين و انواع دستمال و اسفنج و... در دسترس قرار دهيد و بايد حواستان به ليست كارها باشد تا جايي از قلم نيفتد. براي تميز كردن آشپزخانه ابتدا كابينت‌ها را خالي كنيد و تمام ظروف، وسايل برقي و وسايل تزئيني را به يكي از اتاق‌ها انتقال دهيد. سپس پرده را باز كرده تا در فاصله‌اي كه شما آشپزخانه را تميز مي‌كنيد لباسشويي آنها را بشويد. وقتي آنها را در ماشين مي‌ريزيد، ابتدا پرده‌ها را با مقداري نمك شست وشو دهيد تا گردو غبار پاك شود. براي تميز شدن و برق افتادن پرده بعد از اين مرحله، آن را با پودر صابون بشوييد و بعد از آبكشي دوباره با پودر ماشين بشوييد، خواهيد ديد كه پرده‌هايتان برق مي‌افتد. اگر پرده‌ها را نمدار بعد از تميز كردن آشپزخانه آويزان كنيد ديگر نياز به اتو كردن نداريد.

برق انداختن پنجره و ديوارهاي آشپزخانه

نوبتي هم كه باشد نوبت تأمين‌كننده نور آشپزخانه، پنجره‌هاست. سعي كنيد براي تميز كردن پنجره‌ها روز آفتابي را انتخاب كنيد كه ابري نباشد تا نور كافي براي تميزكردن پنجره‌ها داشته باشيد. ابتدا با دستمالي خشك گرد و غبار پنجره‌ها را بگيريد و اگر پنجره‌ها خيلي كثيف بودند روي آنها سركه اسپري كنيد و اجازه دهيد تا خشك شود. براي تميز كردن پنجره‌ها محلول نصف فنجان آمونياك كف‌دار، يك پيمانه الكل، يك قاشق چايخوري مايع ظرفشويي با يك ليتر آب را تركيب كرده و به كمك روزنامه پنجره‌ها را تميز كنيد. بعد از پاك كردن پنجره‌ها مي‌توانيد پرده‌ها را نصب كنيد تا راحت آشپزخانه را تميز كنيد.

حالا به سراغ ديوار آشپزخانه، كاشي و سراميك‌ها برويد. آشپزخانه محل تجمع انواع ذرات چربي، گرد و غبار است. براي رهايي از اين لكه‌هاي چرب مقداري سركه بر روي آنها بماليد و اجازه عمل كردن به آنها بدهيد. در اين فاصله سطل آب گرمي آماده كنيد. يك چهارم پيمانه آمونياك، يك پيمانه جوش شيرين و يك پيمانه آمونياك را در سطل ريخته و به كمك اسفنج يا هر وسيله ديگر مناسب شست‌وشو به كاشي و سراميك‌ها بماليد. در آخر كار يا آبكش كنيد يا اينكه با دستمال خشكي آن را خشك كنيد و اگر قدري عقب بايستيد خواهيد ديد كه كاشي‌ها برق مي‌زنند.

مرتب كردن كابينت‌ها

نوبتي هم كه باشد نوبت كابينت‌هاست، امروزه اكثر كابينت‌ها از جنس ام‌دي‌اف يا چوب است و شما نمي‌توانيد از حجم زيادي آب براي شست‌وشوي آنها استفاده كنيد زيرا مجبور مي‌شويد بعد از آن به فكر تهيه كابينت‌هاي جديد باشيد. در همه‌ خانه‌ها افشانه وجود دارد كه خالي مي‌شود. بعد از شست‌وشوي آن محلولي با فرمول يك ليوان آب، يك ليوان سركه و يك قاشق چايخوري نمك تهيه كنيد و درون افشانه بريزيد و درب ظروف را ببنديد و خوب ظرف را تكان دهيد تا مواد مخلوط شوند. در اين محلول به جاي سركه مي‌توانيد از آبليمو هم استفاده كنيد. اين محلول را روي درب و داخل كابينت‌ها اسپري كنيد و با ابري آنها را تميز كنيد.

اگر چربي‌هاي روي سطح كابينت‌ها، كاشي و سراميك قديمي بودند مخلوط غليظي با سركه و جوش شيرين تهيه كنيد و روي اين قسمت‌ها بماليد و اجازه دهيد تا عمل كنند و به چربي‌ها نفوذ كنند، سپس از محلول آماده شده روي آنها اسپري كنيد و آنها را تميز كنيد. حالا نوبت به وسايل آشپزخانه مي‌رسد مثل يخچال فريزر، البته به خاطر داشته باشيد اگر تا اين جاي كار خسته شده‌ايد مي‌توانيد بقيه كار را به روز ديگري منتقل كنيد تا هم خستگي‌تان برطرف شود و هم با انرژي بيشتري شروع كنيد.

تميز كردن لباسشويي و ظرفشويي

انتهاي محفظه مواد شوينده ماشين لباسشويي بعد از مدتي جرم مي‌گيرد و لايه‌اي شبيه جلبك در ديواره‌هاي آن تشكيل مي‌شود، به همين دليل در اغلب ماشين لباسشويي‌ها اين محفظه طوري طراحي شده كه قابل جابجايي است. اين محفظه را جدا كنيد و در زير شير آب به كمك مسواك و مواد شوينده تميز كنيد تا هم از انباشت احتمالي ميكروب‌ها جلوگيري كرده باشيد و هم مصرف پودر ماشين را بهينه كنيد. در پايين ماشين لباسشويي، محفظه فيلتر قرار دارد كه يكي از فضاهاي آلوده ماشين لباسشويي محسوب مي‌شود. فيلتر را باز كنيد و اجازه دهيد تا آب آن خارج شود و با مسواك و شوينده‌ آن را بشوييد.

محفظه قرار گرفتن فيلتر را فراموش نكنيد. در اطراف محفظه ورودي اغلب ماشين لباسشويي‌ها يك نوار لاستيكي وجود دارد. ترجيحاً بعد از هر بار استفاده آن را با اسكاچ كفي تميز و با يك حوله كاملاً خشك كنيد، بسياري از مواقع آب چركي در فضاي ميان نوارهاي لاستيكي باقي مي‌ماند و تخليه نمي‌شود كه ناديده‌گرفتن آن موجب ايجاد بوي بد در ماشين لباسشويي، آلوده شدن لباس‌ها و پوسيده شدن لاستيك‌ها مي‌شود. ترجيحاً سعي كنيد از ايجاد بوي نامناسب پيشگيري كنيد چون برطرف كردن آن كار آساني نيست.

از جمله وسايلي كه خانم‌ها تصور تميز كردن آن را هم نمي‌كنند ماشين ظرفشويي است. ظرفشويي انواع لكه‌هاي چربي، كپك و... را در خود دارد. براي پاك كردن و تميز كردن اين مواد يك قاشق مايع سفيد‌كننده را درون مخزن ريخته و ماشين را روي دور كامل شستشو قرار دهيد تا هرگونه كپك داخل ماشين از بين برود. اگر داخل ماشين ظرفشويي شما تغيير رنگ داده مقداري آب پرتقال آماده را درون مخزن بريزيد و ماشين را روي دور معمولي روشن كنيد تا اثرات مواد غذايي به طور كامل پاك شود. يا اينكه مقداري سركه را در يك فنجان بريزيد و در سبد ظرفشويي قرار دهيد و ماشين را روشن كنيد تا كار شست‌و‌شو به طور كامل انجام شود، بعد از انجام اين سه مرحله، ماشين شما تميز و براق مي‌شود و با دستمال خشك مي‌توانيد آن را خشك كنيد.

سينك ظرفشويي را براق كنيد

در پايان تميز كردن آشپزخانه مي‌توانيد سينك ظرفشويي را تميز و ضد‌عفوني كنيد. يكي از آلوده‌ترين قسمت‌هاي آشپزخانه به خاطر قرار گرفتن ظروف كثيف، ميوه و سبزي آلوده و... سينك ظرفشويي است. براي تميزي آن كافي است آبليمو و نمك را با هم مخلوط و به صورت خمير تقريباً سفت درآوريد. اين مخلوط را روي سينك برنجي، مسي، ‌استيل و شيرآلات بماليد سپس آبكشي كنيد.

از اين محلول مي‌توانيد در تميزكردن شيرآلات سرويس‌هاي بهداشتي و از بين بردن لكه‌هاي زنگ‌زدگي نيز استفاده كنيد. براي از بين بردن بوي بد سينك ظرفشويي مي‌توانيد از يك برش ليموترش استفاده كنيد و به تمام سينك ظرفشويي‌تان بماليد و اجازه دهيد تا يك شب روي آن بماند. خواهيد ديد كه اثر آن از هر خوشبو‌كننده‌اي بيشتر است. اگر ليموي تازه نداشتيد براي اين كار از آب ليمو استفاده كنيد.

اتاق پذيرايي و نشيمن

بعد از تميز كردن آشپزخانه شما توانسته‌ايد بخش عمده‌اي از كارهاي خانه را انجام دهيد و به قولي كمر خانه‌تكاني را بشكنيد. بعد از تميز كردن آشپزخانه نوبتي هم كه باشد نوبت به اتاق پذيرايي و نشيمن مي‌رسد، معمولاً تميز كردن اتاق پذيرايي برايمان از همه مهم‌تر است، چراكه اين پذيرايي منزل است كه ما در آن از مهمانانمان پذيرايي مي‌كنيم و طبعاً تميزي و جلوه آن براي همه‌ ما مهم است. اگر با اصول تميز كردن پذيرايي آشنا باشيد مي‌توانيد به راحتي اين كار را انجام دهيد و در نهايت از نتيجه كار خود راضي باشيد.

براي اتاق پذيرايي نظافت ديوار و سقف، تميز كردن پنجره و شستن پنجره، نظافت مبلمان، تميز كردن كف اتاق با هر پوششي و پرداختن به ساير وسايل وقت زيادي مي‌گيرد و گاهي تميز كردن يك شيء اضافه راحت‌تر به نظر خواهد رسيد اما اين كار در دراز مدت وقت زيادي از شما مي‌گيرد. وقت آن رسيده كه از دست بعضي از خرده‌ريزهاي اضافي راحت شويد، لباس‌هايي كه ديگر اندازه‌تان نيستند به چه دليل بايد جاي شما را تنگ كنند؟ اين گونه وسايل را جمع‌آوري كنيد و دور بيندازيد مگر اينكه فكر خلاقانه‌اي براي آنها داشته باشيد و آنها را در انباري نگهداري كنيد.

جنس مختلف ديوارها

امروزه جنس ديوارها از تنوع زيادي برخوردار است. انواع ديوار‌كوب‌ها، كاغذ ديواري، پتينه و انواع رنگ‌ها كه براي تميز كردن هر كدام راه حلي ارائه خواهيم داد. به‌جز كاغذ‌هاي ديواري غير قابل شست‌وشو كه راهي ندارند بقيه موارد كاملاً قابل شست‌و‌شو هستند. در ابتدا به كمك دستمال و دسته بلند جارو گرد و غبار را از ديوارها پاك كنيد.

براي ديوارهاي پتينه بعد از گرفتن گرد و غبار مقداري مايع شوينده مشكي يا رنگي را در آب حل كرده و با دستمالي ديوار را پاك كنيد و سپس آنها را خشك نماييد.

تميز كردن ديوار روغني راحت است، ابتدا سطلي را از آب ولرم پر كنيد؛ بعد مقداري صابون و كمي مايع سفيدكننده به آن بيفزاييد و به كمك يك اسفنج روي ديوار بكشيد و با دستمال ديگري تميز كنيد. هر بار يك قسمت جديد و قسمتي از قسمت قبل را كه تميز كرده‌ايد نظافت كنيد تا به اين صورت مرز بين آنها نيز از بين برود. همچنين مي‌توانيد يك سطل آب ولرم را آماده كرده يك دوم پيمانه بوراكس و يك قاشق چايخوري مايع ظرفشويي و يك قاشق غذا‌خوري آمونياك مخلوط كرده و ديوارها را به كمك اسفنج تميز كنيد. اگر كودك شما با مداد رنگي روي ديوار كشيده به كمك يك مسواك و خمير دندان سفيد آن را تميز كنيد. براي پاك كردن مداد شمعي و مداد آرايشي پنبه را به مقداري شير پاك كن يا روغن بچه آغشته كنيد و روي محل لك شده بماليد.

نوعي ديگر از تميز‌كننده وجود دارد كه هم ارزان است و قوي و ديوارهاي شما را تميز و براق مي‌كند و هم در هر خانه‌اي پيدا مي‌شود. شما مي‌توانيد نصف پيمانه آمونياك، يك چهارم پيمانه سركه سفيد و يك چهارم پيمانه جوش شيرين را در يك سطل آب گرم مخلوط كرده و ديوار‌هاي اتاق را تميز كنيد.

شما مي‌توانيد به روش بالا كاغذ ديواري را گرد‌گيري كنيد. اگر بر روي كاغذ ديواري شما لكه مداد يا لكه‌هاي غير‌روغني وجود دارد كه امكان شست‌و‌شوي آن نباشد با استفاده از يك برش نان سبوس‌دار لكه را پاك كنيد. حال اگر لكه‌ها چرب باشند مثل لكه‌هاي غذا مي‌توانيد مقداري از يك مايع شوينده را با خاك رس مخلوط كرده اين مواد را روي لكه‌ها بماليد، بگذاريد تا خشك شوند و دوباره اين عمل را تكرار كنيد تا لكه پاك شود سپس ابتدا با يك دستمال مرطوب آن را تميز كنيد و بعد دستمال خشكي را روي آن بكشيد.

براي اينكه لكه‌هاي باقي مانده از جاي دست را از روي كاغذ ديواري پاك كنيد ابتدا با دستمال مرطوبي بر روي لكه بكشيد و سپس مقداري از خاك رس لكه‌بر را روي آنها بپاشيد و اجازه دهيد تا خشك شود بعد آن را با دستمال تميزي پاك كنيد. اگر روي كاغذ ديواري شما لكه شمع وجود دارد نگران نباشيد، ابتدا با تكه‌اي يخ پارافين را جدا كنيد و پس از اينكه با يك شيء تيز شمع را جدا كرديد دستمال حوله‌اي را بر روي محل قرار دهيد سپس اتو را روي آن قرار دهيد و دستمال را به طور مداوم جابه‌جا كنيد تا لكه چربي جذب دستمال شود.

صيقل دادن چوب مبلمان

وسايل چوبي معمولاً رنگ لاكي الكلي دارند كه براي نظافت آنها حوله نرمي را در آب ولرم و مايع ظرفشويي فرو ببريد و خوب بچلانيد و وسايل چوبي را با آن بشوييد. سپس با حوله ديگري كه در آب خيس شده است آبكشي نموده و بلافاصله با حوله نرم كاملاً خشك نماييد.

براي براق نمودن ميز و صندلي چوبي به اندازه مساوي سركه سفيد و پارافين مايع را در ظرف شيشه‌اي دهان گشادي ريخته سپس يك دستمال نرم پنبه‌اي را در آن خيس كرده، خوب فشار دهيد و بچلانيد. بعد آن را در هواي آزاد آويزان كند تا كمي خشك شود زيرا در صورت زياد بودن محلول ميز و صندلي جاذب گرد و غبار خواهد شد. اين دستمال مرطوب را بر روي قسمت‌هاي چوبي بكشيد و مواظب باشيد با قسمت‌هاي پارچه‌اي تماس پيدا نكند آنگاه روي وسايل چوبي را با پارچه‌اي صيقل دهيد تا كاملاً پاك و براق شود. خراشيدگي‌ها روي وسايل چوبي را مي‌توانيد صيقل دهيد؛ به اين صورت كه پنبه‌اي را به روغن برزك و مقدار كمي تربانتين آغشته نموده و روي آن بماليد و با پارچه نرم صيقل دهيد.

كف‌‌پوش‌ها و فرش‌ها

تميز كردن كف‌‌پوش‌ها و فرش‌ها مرحله آخر است، درست زماني كه تمام كارهاي خانه انجام شده است زيرا اين قسمت پايين‌ترين نقطه خانه محسوب مي‌شود. بعضي از خانم هر سال فرش‌هايشان را مي‌شويند پس سعي كنيد براي اين كار از قاليشويي استفاده كنيد تا هم در مصرف آب صرفه‌جويي كنيد و هم بدون دردسر و خستگي فرش‌هاي شما شسته و خشك شوند. اگر امسال تصميم نداريد فرش‌هايتان را بشوييد مي‌توانيد از انواع شامپو فرش‌ها استفاده كنيد كه فرش‌هاي شما را تميز مي‌كنند.

زماني كه مي‌خواهيد روي فرش شامپو بكشيد قبل از آن حتماً گرد و غبار فرش را با جارو بگيريد، اين كار را حتي قبل از شست‌و‌شوي فرش نيز انجام دهيد. اگر بر روي فرشتان لكه است مقداري ماست روي لكه‌ها بريزيد سپس با يك قاشق تميز ماست را از روي فرش را بر‌داريد سپس با يك دستمال تميز كنيد. گرد و خاك لبه‌ قالي را با يك برس دستي پاك كنيد و سپس جاروبرقي بكشيد. براي تميز كردن اين قسمت مي‌توانيد از مخلوط آب و پودر لباسشويي و يك فرچه نرم كمك بگيريد اما مراقب باشيد به فرش آسيب نرسد و سپس با دستمال محل مورد نظر را خشك كنيد هنگام پهن كردن فرش كاغذ يا دستمال سفيد روي آن پهن كنيد تا نم آن گرفته شود.

صابون لباسشويي و شامپو فرش خاصيت قليايي كمي دارند به همين جهت شوينده‌هاي خوبي براي فرش هستند. اگر شامپو فرش نداريد يك قاشق چايخوري مايع ظرفشويي و دو قاشق غذا‌خوري نمك را در يك ليتر آب حل كنيد و آن را خوب هم بزنيد تا كف كند، كف را توسط يك توري يا اسفنج روي فرش بماليد سپس با دستمال حوله‌اي خشك كنيد، تا زمان خشك‌شدن روي فرش راه نرويد.

كف‌‌پوش‌ها يادتان نرود

اگر پوشش اتاق شما چوب است براي از بين بردن لكه‌هاي آنها، براق كردن و پوليش آنها، ابتدا سنباده بزنيد، سطح آسيب‌ديده را به آرامي با سنباده‌زن نرم بسابيد. دقت كنيد سطح چوب بريده نشود. زياد سابيدن به رنگ چوب آسيب مي‌رساند. سنباده باعث مي‌شود فيبرهاي چوب كه در اثر زمان يا لكه تغيير رنگ داده‌اند، سابيده و جدا شوند. سپس تميز كنيد، بعد از سنباده، ذرات غبار را از روي چوب پاك كنيد. براي اين منظور مي‌توانيد از شوينده‌هاي تجاري مخصوص پلي‌يورتان استفاده كنيد. اين محصولات شامل موادي هستند كه به سرعت تبخير شده بنابراين رطوبت به سطح چوب آسيب نمي‌رساند.

خراش‌ها، سوختگي و لكه‌هاي مختلف

خراش‌هاي سطحي را مي‌توانيد با موم استيك استتار كنيد. اين موم‌ها در رنگ‌هاي مختلف و به صورت سير و روشن موجودند. همچنين مي‌توانيد براي روتوش از ماركرهاي مخصوص چوب استفاده كنيد. همچنين لكه‌هاي تيره مثل جوهر، مدفوع حيوانات و لكه آب را با پشم فولاد برطرف كنيد. روي لكه‌هاي آدامس، شمع و موم براي 5 دقيقه كيسه پر از يخ بگذاريد سپس با يك قاشق يا كارت بانكي باطل شده، ماده چسبيده را برداريد و از شوينده‌هاي تجاري پلي‌يورتان استفاده كنيد. لكه روغن را مي‌تواند با پارچه آغشته به پاك‌كننده‌هاي آماده پلي‌يورتان تميز كنيد.

به آرامي جاي سوختگي كبريت و سيگار را با چاقو يا كاردك مخصوص بتونه بتراشيد سپس مانند مراحل رفع لكه (3 مرحله فوق) عمل كنيد. پاك كردن لكه‌هاي سمج قسمت‌هاي چوبي مبلمان كه آنها را كدر مي‌كند و از جلوه مي‌اندازد هميشه يكي از دغدغه‌هاي افراد باسليقه است.

به ياد داشته باشيد لازم نيست كه همه اين كار‌ها را در يك روز انجام دهيد. با انجام اين كارها تقريباً خانه‌تكاني منزل تمام شده است اما كار‌هاي خورده ريز مانند تميز كردن قرنيزها و شست‌و‌شوي گل‌هاي خانه و... را مي‌توان به مرور انجام داد. البته سلامت بانوي خانه نسبت به هر چيز اولويت دارد و به ياد داشته باشيد كه همسر و كودكان شما به همسر و مادري شاداب مرتب و سرحال نياز دارند. سعي كنيد كار خانه‌تكاني را به روزهاي آخر سال اختصاص ندهيد تا هم زماني براي استراحت داشته باشيد و هم فرصت كافي براي تميز كردن و خريد داشته باشيد. همچنين در ادامه خانه‌تكاني منزل خود خانه‌تكاني دل را هم داشته باشيد تا در زمان سال نو با دلي پاك و پر اميد به دور از هر زشتي و نا‌پاكي خداوند سالي پر از زيبايي را براي شما رقم زند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
عالی و کاربردی
سپاسگذارم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر