کد خبر: 685333
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که در دو سال پایانی حضور در کاخ سفید به سر می برد قصد دارد با سفر به سه کشور آسیایی، توانایی خود را برای مدیریت و رهبری مسائل جهانی مورد آزمایش قرار دهد. نخستین مقصد سفر اوباما چین خواهد بود.
تسنیم: رئیس جمهور آمریکا که با کاهش اثرگذاری و نفوذ در داخل این کشور روبرو شده قصد دارد با سفر به چین، نخستین مقصد سفر خود به سه کشور آسیایی، توانایی اش برای ایفای نقش رهبری جهانی را امتحان کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که در دو سال پایانی حضور در کاخ سفید به سر می برد قصد دارد با سفر به سه کشور آسیایی، توانایی خود را برای مدیریت و رهبری مسائل جهانی مورد آزمایش قرار دهد. نخستین مقصد سفر اوباما چین خواهد بود.

بر اساس این گزارش، زمانی اوباما مانند که سوپر استار در عرصه جهانی نقش ایفا می کرد. ولی رئیس جمهور آمریکا فردا دوشنبه در شرایطی کاملا متفاوت وارد پکن خواهد شد. شرایطی که بخش زیادی از روزهای قدرتمندی وی پست سر گذاشته شده است.

در داخل آمریکا، جمهوری خواهان هنوز در حال شادی مربوط به پیروزی در انتخابات میان دوره‌ای هستند که موجب شد تا این حزب، دموکرات ها را به اقلیتی در هر دو مجلس سنا و کنگره تبدیل کند.

به نظر می رسد این سفر آخرین شانس اوباما برای پیشبرد نفوذ آمریکا در آسیا و اقیانوسیه به شمار می رود. رهبران چین، میانمار و استرالیا ممکن است در این مورد قضاوت کنند که آیا جاه طلبی های اوباما در منطقه تحت تاثیر بحران های شرق اروپا، آفریقا و خاور میانه قرار گرفته است یا نه.

ارنست باور تحلیلگر مسائل آسیا در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در واشنگتن در این باره تاکید کرد که "این سفر سختی برای اوباما خواهد بود. رهبران آسیایی سفر اوباما را با مرور کردن این سئوال در ذهن خود بررسی می کنند: پس از انتخابات میان دوره ای رئیس جمهور آمریکا چه کسی است؟"

حتی پیش از انتخابات میان دوره ای نیز تعهد و پایبندی اوباما به منطقه و توانایی اش برای توسعه قدرت آمریکا با شک و تردیدهای زیادی در بسیاری از پایتخت های جهان روبرو شده بود. متحدان آمریکا مثل ژاپن و کره جنوبی خواستار حضور بیشتر آمریکایی ها هستند که علت اصلی این مساله افزایش نفوذ چین در منطقه است. این در شرایطی است که ماموریت اوباما علیه داعش و واکنش دولتش به بیماری ابولا، منابع مالی و نظامی این کشور را به سایر مناطق جهان سوق داده است.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما تاکید کرد که "رئیس جمهور همچنان به شدت به راهبرد برقراری تعادل در آسیا پایبند است و این مساله همچنان یکی از مهمترین اولویت ها در دوره دوم ریاست جمهوری اش به شمار می رود."

اوباما در جریان سفر به چین قصد دارد در خصوص روابط آمریکا و آسیا در نشست اپک سخنرانی کند و دیداری نیز با ژی جین پینگ رئیس جمهور این کشور خواهد داشت.

در دوره ریاست جمهوری اوباما مذاکرات مربوط به امضای قرارداد تجاری با آسیا ادامه یافته ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای به نظر می رسد که چشم انداز امضای قرارداد تجاری بین آمریکا و 11 کشور آسیایی و اقیانوسیه قوی تر شود چرا که جمهوری خواهان به شدت از این قرارداد حمایت می کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار