کد خبر: 668498
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
مدير‌عامل راه‌آهن از كاهش 3 درصدي مسافرا‌ن ريلي در سال جاري خبرداد
خارج شدن چهار قطار مسافري از خطوط ريلي كشور در پنج ماه ابتداي امسال و ...
بهناز قاسمي
خارج شدن چهار قطار مسافري از خطوط ريلي كشور در پنج ماه ابتداي امسال و پايين‌ بودن كيفيت خدمات‌دهي آنها، ميزان مسافران جابه‌جا شده در پنج ماهه نخست امسال را 3 درصد كاهش داد و باعث شد راه‌آهن نسبت به افزايش قيمت بليت قطار از مهرماه تصميم‌گيري كند.
 
به گزارش «جوان» در نيمه نخست امسال مسافران از ميزان خدمات‌دهي شركت راه‌آهن رضايت چنداني نداشتند، به ويژه اينكه خروج چهار قطار از ريل نيز ميزان امنيت سفر با قطار را به شدت پايين آورده و مسافران رغبتي به سفر با قطار ندارند. در پنج ماهه امسال شركت رجا به مناسبت‌هاي مختلف و اعياد مذهبي، اقدام به پيش‌فروش يا فروش اينترنتي بليت قطار كرده است، اما هربار بليت مشهد و شهرهاي جنوبي كه بيشترين متقاضي را دارد در ساعات نخست فروش دچار اختلال و پس از دو ساعت كه اختلال شبكه رفع شده، بليت قطارهاي كوپه‌اي چهار نفره و شش نفره در دقايق اول به پايان رسيده و فقط بليت قطارهاي اتوبوسي به متقاضيان پيشنهاد شده است. اين در حالي است كه بليت قطار‌هاي به اصطلاح درجه 1و 2 از سوي دلالان با قيمت‌هاي بالا  و خارج از شبكه فروش راه‌آهن به فروش رسيده است. روز گذشته مدير عامل راه‌آهن به جمع خبرنگاران آمد و از مشكلات مالي شركت راه‌آهن و اقدامات جديد اين شركت سخن گفت.
 
محسن پورسيد آقايي كاهش 3 درصدي مسافران ريلي را در پنج ماهه امسال تأييد كرد و دليل آن را خروج چهار قطار مسافري از خطوط ريلي كشور به دليل پايين‌ بودن كيفيت خدمات‌دهي آنها دانست و گفت: البته در راه‌آهن برنامه‌ريزي كرده‌ايم با نگاه ويژه به افزايش كيفيت‌ها اين رقم را بار ديگر مثبت كرده و با رساندن تعداد مسافران به 27 ميليون نفر تا پايان سال رشد 5 درصدي داشته باشيم.
وي با اعلام افزايش قيمت بليت قطار از مهرماه تصريح كرد: اين افزايش قيمت، به نوع و مدل قطار بستگي دارد و متفاوت است.
 
مديرعامل در شرايطي از گراني قيمت بليت از نيمه دوم امسال خبر مي‌دهد كه در حال حاضر بليت قطارهاي اتوبوسي كه از كيفيت بسيار پاييني برخوردار است گران مي‌باشد. به طور مثال بليت تهران به مشهد با قطارهاي اتوبوسي رفت و برگشت براي هر نفر 120 هزار تومان تا 140 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
 
وي در خصوص چگونگي اولويت‌هاي ساخت ايستگاه‌هاي جديد راه‌آهن اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته به دلايل سياسي و مسائل ديگر، استارت ساخت خطوط جديدي زده شده كه با توجه به بودجه‌هاي دولت مشخص نيست تا چه زماني افتتاح خواهند شد.
 
كلنگ‌زني 9000 كيلومتر راه‌آهن و بودجه براي ساخت 300 كيلومتر!
 
وي افزود: 9000 كيلومتر خط جديد راه‌آهن در سال‌هاي گذشته كلنگ‌زني شده اين در حالي است كه با بودجه فعلي دولت تنها مي‌توان سالانه 300 كيلومتر ريل جديد بسازد؛ از اين‌رو راه‌آهن تلاش كرده مسير‌هاي داراي اولويت خود را به شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل اعلام كند تا اين شركت در نخستين مراحل نسبت به ساخت آنها اقدامات لازم را صورت دهد.
پورسيد آقايي محور ميانه ـ تبريز را اولويت اصلي ساخت خطوط جديد ريلي دانست و گفت: اين خط كه كار ساخت آن حدود 12 سال طول كشيده قطعاً در صورت افتتاح هم مسير‌هاي مسافرتي داخل كشور را كوتاه مي‌كند و هم در ترانزيت كالا به شرق اروپا مؤثر خواهد بود.
 
 افتتاح راه‌آهن گرگان – اينچه‌برون تا 3 ماه ديگر
 
وي افزود: محورهاي قزوين ـ رشت كه به بندر انزلي و آستارا متصل خواهد شد، محور ترانزيتي خواف –
هرات كه تا پايان امسال افتتاح مي‌شود، مسير گرگان – اينچه‌برون كه تا آبان‌ امسال افتتاح خواهد شد و همچنين ايستگاه راه‌آهن همدان كه كارهاي زيرساختي آن صورت گرفته از ديگر طرح‌هاي داراي اولويت ساخت خواهند بود.
 
آغاز عمليات دو خطه‌ كردن راه‌آهن بافق – اصفهان
 
پورسيد آقايي با بيان اين‌كه با بودجه 2000 ميليارد توماني دولت اقدامات خوبي در راستاي توسعه زيربناها انجام خواهد شد، اظهار كرد: تلاش خواهيم كرد نسبت به دو خطه‌ كردن مسير‌هاي گلوگاهي راه‌آهن در سال جاري اقدامات خوبي صورت گيرد. در اين راستا كار دو خطه‌ كردن محور بافق – اصفهان آغاز شده و عمليات اجرايي دو خطه‌ كردن اردكان – چادرملو نيز در سال جاري كليد خواهد خورد. همچنين كار دو خطه‌ كردن محور ترانزيتي اهواز – بندر امام نيز در دستور كار قرار دارد.
 
محور ريلي تهران ـ كرج 4 خطه مي‌شود
 
مدير عامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران همچنين از چهار خطه‌ كردن خط ريلي تهران – كرج خبر داد و گفت: در حال حاضر دو خط در اين مسير فعال هستند كه با توجه به اشباع‌ شدن متروي كرج، نياز به ساخت دو خط ديگر به عنوان محور حومه‌اي نيز احساس مي‌شود. پس از چهار خطه‌ كردن اين مسير تلاش خواهيم كرد با اتصال كرج به قزوين و قزوين به رشت گلوگاه‌هاي اين مسير را برطرف كنيم.  وي با بيان اين‌كه بهبود سيستم علائم و ايمني راه‌ها از ديگر برنامه‌هاي جدي راه‌آهن به حساب مي‌آيد، از آغاز به كار سيستم ايمني APC در آينده نزديك در مسير تهران – مشهد خبر داد و گفت: اين سيستم هوشمند كه باعث مي‌شود سرعت قطار از مركز قابل كنترل باشد، از يك‌سو ايمني راه‌ها را افزايش مي‌دهد و از سوي ديگر با كنترل خودكار سرعت‌ها و مديريت آن در قوس‌هاي ريلي زمان سفر را نيز كوتاه مي‌كند.  پورسيد آقايي اضافه كرد: اجراي ATC در مسير تهران – مشهد تمام شده و در حال حاضر در حال تست شدن است. اميدواريم با تأييد نهايي آن از اول مهر ماه در خط تهران – مشهد اين سيستم رسماً آغاز به كار كند و سپس به ديگر خطوط انتقال يابد.
 
مدير عامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران بازسازي خطوط قديمي را نيز از ديگر اولويت‌هاي راه‌آهن برشمرد و بيان كرد: در مسيري مانند جنوب كه جزو قديمي‌ترين خطوط ريلي كشور به حساب مي‌آيد، با توجه به ادامه نيافتن طرح‌هاي بازسازي آمار بالايي از خروج قطار‌ها از ريل داريم. اين كار نزديك به 30 سال است كه در برنامه‌ راه‌آهن بوده اما هرگز عملي نشده است. معاون وزير راه و شهرسازي درباره‌ برقي‌ كردن خط تهران – مشهد نيز اظهار كرد: با بسته‌ شدن قرار‌داد فاينانس اين پروژه و البته تعامل با بانك عامل كه بانك صنعت، معدن و تجارت است و با توافق نهايي طرف چيني عمليات اجرايي اين پروژه آغاز خواهد شد تا ظرف 42 ماه و با بودجه‌اي 5300 ميليارد توماني ساخته شود.
 
 ارائه مشوق‌ براي گسترش فعاليت بخش خصوصي در خطوط باري
 
مدير عامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران از طراحي مشوق‌هايي نيز براي گسترش نقش بخش خصوصي در خطوط باري خبر داد و اظهار كرد: يكي از اصلي‌ترين اين برنامه‌ها معافيت شركت‌هايي است كه واگن باري جديد وارد مي‌كند. اين شركت‌ها مي‌توانند ظرف سه تا پنج سال از پرداخت حق دسترسي خطوط معاف باشند. همچنين راه‌آهن تعهد كرده تا سال 1400 تعرفه حق دسترسي به خطوط باري را افزايش ندهد.  پورسيد آقايي اضافه كرد: با عملياتي شدن اين سياست‌ها در چند ماهه ابتداي سال آمار ترانزيت رشدي 7 درصدي داشته و اميدواريم تا آخر امسال از آمار رشد 13 درصد نيز عبور كنيم.
 
مدير عامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران از سياست‌هاي تشويقي براي شركت‌هاي مسافرتي نيز خبر داد و اظهار كرد: از ابتداي دولت حق دسترسي براي شركت‌هاي مسافري صفر شده و همه هزينه‌ها از سوي راه‌آهن به عنوان يارانه پرداخت مي‌شود. در نظر داريم براي هر شركتي كه يك واگن مسافري جديد وارد مي‌كند يك ميليارد تومان كمك بلاعوض از محل درآمد‌هاي هدفمندي يارانه‌ها بگيريم كه بحث‌هاي ابتدايي آن صورت گرفته اما هنوز به مصوبات قطعي نرسيده است.  وي درباره‌ نحوه نظارت بر شركت‌هاي مسافري نيز توضيح داد: در تلاش هستيم با تصويب يك آئين‌نامه جديد نحوه‌ خدمات‌رساني قطارها را مانند هتل‌ها به شكل ستاره‌دار مشخص كنيم تا از اين طريق نحوه خدمات‌رساني رشد كنند و شركت‌هاي خاطي جريمه شوند. قطارهايي كه در طول چهار بار رفت و برگشت وضعيت خود را اصلاح نكنند تنزل مقام پيدا كرده و از ويژه به درجه يك، از درجه يك به درجه دو و به همين شكل پايين مي‌رود.
 
 افزايش ترانزيت ريلي
 
پورسيد آقايي همچنين از افزايش تعامل راه‌آهن با كشور‌هاي همسايه براي بالا‌بردن آمار ترانزيت بين‌المللي خبر داد و گفت: در طول چند ماهه گذشته روند ترانزيت رشدي 74 درصدي داشته كه تا پايان سال به 100 درصد مي‌رسد و بايد اين آمار با همين شتاب ادامه پيدا كند. مدير عامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران افزود: براي مثال با ازبكستان مذاكراتي داشته‌ايم تا در جريان يك قرار‌داد اين كشور پنبه‌هاي خود را بار ديگر و پس از چند سال توقف از ايران عبور دهد. در حال حاضر ميزان كل پنبه‌ها 88 هزار تن بوده كه با قرار‌داد جديد به 400 هزار تن مي‌رسد.
مدير عامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران از نهايي‌شدن مذاكرات براي راه‌اندازي خط توريستي بوداپست – تهران خبر داد و اظهار كرد: مقصد اين از شهر توريستي شيراز خواهد بود و اين مسئله براي تبيين جايگاه ايران در اقتصاد منطقه بسيار مهم است. 
 
 
مديرعامل راه‌آهن افزود: در رابطه با توليد ريل ملي تفاهمنامه با ذوب آهن امضا شده است و ما نبايد
عمليات خاصي را انجام دهيم. تا جايي كه بنده اطلاع دارم ذوب آهن كارخانه آلماني را در اين رابطه خريداري كرده و در حال بسته‌بندي و دمونتاژ تجهيزات است.  مديرعامل راه‌آهن با تأكيد بر اينكه آخر شهريور سال آينده كار توليد ريل به صورت آزمايشي انجام مي‌شود، تأكيد كرد: به دنبال عقد يك قرارداد تضمين به راه‌آهن هستيم تا بتوانيم به آنها براي خريد ريل اطمينان بدهيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار