کد خبر: 662326
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
معاون وزیر خارجه از سفر بیش از ۴۰ کشور در سطح وزیر خارجه و هیئت های عالیرتبه در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران خبر داد.
مهر: حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و افریقای وزارت خارجه در برنامه یکشنبه شب گفتگوی ویژه خبری در باره رابطه ایران و حماس گفت: وقتی می گوییم فلسطین مسئله اول جهان اسلام و منطقه ماست، تعارف نیست بلکه راهبرد است.

وی افزود: در همه سه و نیم سال گذشته که سوریه با نوع دیگری از تهاجم رژیم صهیونیستی مواجه بود، با وجود برخی تفاوت دیدگاهها و برخی افراد که در حماس دیدگاه های فردی خود را اعلام می کردند، ما هیچگاه ارتباط خودمان را با حماس و گروههای جهادی قطع نکردیم از این رو در بدترین شرایط داخلی، میدانی و سیاسی سوریه، بهترین رابطه را با حماس داشتیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در ماههای اخیر آن اندک افرادی هم که مواضع متفاوت داشتند، توانستیم مواضع مان را به مقدار زیادی به هم نزدیک کنیم.

وی گفت: امروز وقتی با رهبران گروههای مقاومت در منطقه صحبت می کنیم،‌تصریح می کنند که جمهوری اسلامی ایران برداشت درستی از تحولات در سوریه داشته است.

معاون وزیر خارجه در ادامه عقبه تحولات عراق را مثلت جریان های صهیونیستی، تکفیری و افراد فریب خورده ذکر کرد و افزود: متاسفانه در سطح منطقه هم برخی نوعی همراهی با این جریان داشتند.

وی تصریح کرد: رفتار امریکا نیز با ابهامات بسیار جدی روبرو بوده است که برای ما قابل قبول نیست چرا که آنها به اسم مبارزه با ترور وارد منطقه شدند و حالا که شاهد پیچیده ترین اقدامت تروریستی هستیم حتی به تعهدات تسلیحاتی خود به ارتش عراق هم عمل نمی کنند.

امیرعبداللهیان گفت: در فلسطین هم امریکا اعلام می کند که در سطح پنهان و آشکار از رژیم جنایتکاری صهیونیستی حمایت می کند و این رژیم حق دارد که از خود دفاع کند ولی هیچ حقی برای مردم غزه قائل نیست.

وی افزود: جان کری، وزیر خارجه امریکا طی یک سال و نیم گذشته بیش از 14 سفر به منطقه داشته که مسئله فلسطین یکی از بحث های محوری آن بوده است ولی مواضعی که در این رفت و آمدها امریکا اتخاذ کرده غیر متوازن بوده است.

معاون وزیر خارجه گفت: برخی مقامات غربی به صراحت می گویند که لابی سنگین صهیونیست ها در امریکا موجب شده که حتی به آنها اجازه ندهد تا در راستای منافع ملی خود عمل کنند.

وی افزود: در خوش بینانه ترین حالت، ‌رفتار امریکا در برابر جنایات صهیونیست ها، رفتار توام با سرگیجه، ندانم کاری و ابهام فراوان است در حالی که نگاه بد بینانه با توجه به سوابق امریکا، حاکی از دست داشتن آنها در طراحی یا دست داشتن در این گونه اقدامات است.

امیر عبداللهیان نخستین طرح برای آتش بس در غزه را ابتکار مصر ذکر کرد و گفت:‌ اشکال این طرح، نبود توازن و التفاط نداشتن به حقوق مردم غزه بود، البته گفت می شود که تغییراتی در آن به وجود آمده است ولی به طور رسمی طرح تغییر یافته به طرف فلسطینی ابلاغ نشده است.

وی افزود: قطر و ترکیه هم ابتکار عمل هایی را دنبال و رایزنی های متعددی با ایران کردند اما هیچ طرحی به جایی نرسیده که رضایت گروههای فلسطینی را تامین کند.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: آنها به دنبال شکسته شدن محاصره ناجوانمردانه، خاتمه یافتن دستگیری و زندانی کردن های انبوه و نیز خاتمه یافتن شرایطی است که در آن دارو و آب و غذا را از محل تونل ها تامین می کنند.

وی علت به نتیجه نرسیدن طرح ها را توجه بیشتر به خواسته های یک طرف ذکر کرد و گفت: مقاومت چیزی برای از دست دادن ندارد ولی در آن طرف وقتی که یک موشک، راکت یا پهپاد یا تیم عملیاتی وارد می شود، وضعیت آنها را کاملا به هم می ریزد و وحشت ایجاد می کند.

معاون وزیر خارجه گفت:‌جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا با استفاده از همه ظرفیت های خود موجب توقف جنایات علیه مردم غزه و شکستن حصار شده و شروطی که مقاومت در یک شرایط منطقی اعلام  می کند، تامین شود.

وی با اشاره به ارسال دعوت نامه برای 13 کشور عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد افزود: به دلیل اهمیت موضوع غزه، تا دقایقی قبل بیش از 40 کشور در سطح وزیر خارجه و هیئت های عالی رتبه ای که اعزام خواهند کرد، در نشست فردا حضور خواهند داشت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد:‌ این نشست با سخنرانی  روحانی آغاز می شود و در مورد بیانیه پایانی آن هم چون همه اعضا باید نظر بدهند، ازهفته گذشته کار آغاز شده است.

وی هدف از این کار را وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف جنایات خود، لغو محاصره و تضمین برای پایبندی به آتش بس ذکر کرد و گفت: امیدواریم با ظرفیت غیرمتعهدها و استفاده از همه امکانات سیاسی و‌ حقوقی به پی گیری و تحقق اهداف مورد نظر در این اجلاس نائل شویم.

معاون وزیرخارجه گفت: در عین حال استفاده از ظرفیت سازمان ملل و تماس با دبیر کل آن، و نیز اتحادیه اروپا و تماس با خانم اشتون به صورت جدی انجام شده است تا از این ظرفیت ها هم استفاده شود.

وی در ادامه گفت: اگر فقط جنایات رژیم صهیونیستی در 20 و چند روز گذشته را هم مد نظر قرار دهیم،‌پرونده قطور و زنده ای است که باید مسئولین آن در دادگاه جنایات جنگی محاکمه شوند از این رو رایزنی های گسترده ای با حقوقدانان در سطوح بین المللی صورت گرفته است ضمن آن که طرف فلسطینی درباره مستند سازی این جنایات برای طرح در دادگاه کیفری اقدامات گسترده ای انجام داده است.

امیر عبداللهیان افزود:درکنار حمایت های سیاسی و تبلیغاتی و انسانی، یکی از محورهای اصلی کار ما حمایت های حقوقی برای به محاکمه کشاندن جنایت کاران جنگی در این موضوع انسانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سوریه را با وجود درگیری های که وجود دارد،‌ در حال حرکت به سمت آرامش و آشتی ملی ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از حکومت، مردم و ارتش سوریه و نیز معارضینی که معتقد به روش سیاسی هستند حمایت می کند.

وی افزود:‌در عراق هم حفظ وحدت و تمامیت ارضی در چارچوب قانون اساسی عراق مسئله بسیار مهم قابل توجهی است و این کشور هم به سمت وحدت و رفاه بیشتر حرکت می کند.

معاون وزیر خارجه به موضوع دیپلمات روبوده شده کشورمان در یمن هم اشاره کرد و گفت: ما برای آزادی آقای نیکبخت، ابتدا در سطح مقامات داخلی یمن عمل کردیم بعد آن را از سطح مقامات سیاسی به مقامات امنیتی توسعه دادیم.

وی افزود: دکتر ظریف تا کنون دو بار تماس تلفنی با وزیر امور خارجه یمن داشته است و بنده هم سفری به این کشور داشتم که یکی از اهداف اصلی آن پی گیری موضوع آقای نیکبخت بوده است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: مقامات امنیتی یمن گزارش مشروحی دادند و موضوع از پیچیدگی و ظرافت های خاصی برخورددار است.

وی گفت: مسئله اصلی برای ما حفظ جان ایشان است و اکنون براساس اطلاعات تایید شده از مجاری متعددی که داریم آقای نیکبخت در سلامت کامل به سر می برد و ما امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی ایشان باشیم.

امیرعبداللهیان افزود:‌با قول هایی که مقامات یمنی دادند به آزادی ایشان نزدیک شده ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار