کد خبر: 658766
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
وزراي اروپايي و امريكا ديروز با ظريف ديدار كردند
چهار وزير خارجه اروپايي و امريكا به همراه معاون وزير خارجه چين ديروز در غيبت روسيه با ظريف مذاكره كردند تا...
چهار وزير خارجه اروپايي و امريكا به همراه معاون وزير خارجه چين ديروز در غيبت روسيه با ظريف مذاكره كردند تا در فضاي بيم و اميد مذاكرات ايران و 1+5، راه‌حلي براي به صفر رساندن اختلافات و دستيابي به توافق جامع پيدا شود ولي هم ايران و هم 1+5 تأييد مي‌كنند كه به رغم پيشرفت حدوداً 70 درصدي نگارش متن توافق، اختلافات اصلي بين طرفين باقي است. مقامات دو طرف آرام آرام زمزمه‌هايي در مورد احتمال تمديد چند هفته‌اي توافق را شروع كرده‌اند ولي مي‌گويند اگر اختلافات موجود ظرف چند هفته حل و فصل نشود، تمديد شش ماهه توافق بي‌معني است.
 
به گزارش «جوان»، جان كري وزير امور خارجه امريكا ديروز در بدو ورود به وين با كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اروپا ملاقات كرد و بعد از اين ديدار ملاقاتي دو جانبه هم با محمد جواد ظريف طرف ايراني خود داشت. وزراي خارجه آلمان، انگليس و فرانسه نيز حوالي ساعت 6عصر ديروز در حضور اشتون با ظريف ملاقات كردند! ملاقاتي كه با پيوستن حسن فريدون دستيار ويژه رييس‌جمهور به آن، اهميت بيشتري پيدا كرد.  وزير امور خارجه امريكا در بدو ورود به وين گفت: «واضح است كه ما هنوز برخي اختلافات اساسي را با ايران داريم و بايد ببينيم چگونه مي‌توانيم در اين رابطه پيشرفت‌هايي داشته باشيم.» جان كري افزود: «مهم اين است كه ما بايد بتوانيم مطمئن شويم كه ايران در صدد توليد سلاح هسته‌اي نيست و اينكه برنامه هسته‌اي آنها خصلت صلح‌آميز دارد.» وزير خارجه انگليس هم موضعي مشابه كري داشت و در توئيتر خود نوشت: « شكاف‌هاي قابل توجهي در مواضع دو طرف در مذاكرات هسته‌اى باقى مانده است.» هيگ افزود: «دستيابي به موفقيت سريع، امروز بعيد و صحبت از تمديد نيز خيلي زود است. »
 
 
ساعتي بعد، محمد جواد ظريف در دو پيام توئيتري، نگاه خود را به چشم انداز مذاكرات طي هفت روز باقي مانده به تصوير كشيد و يكبار ديگر به طور تلويحي از طرف‌هاي غربي خواست كه فرصت توافق با ايران را تا يك‌شنبه آينده از دست ندهند. ظريف در پيام اول نوشت: «يكشنبه آينده، ما مي‌توانيم يك تاريخ را در اين دوران بسازيم. اعتماد يك مسير دوطرفه است.» او در توئيتر دوم توضيح داد: «نگراني‌هاي طرفين براي رسيدن به يك توافق بايد مورد توجه قرار گيرد. من نمي‌خواهم در بازي و چرخه سرزنش‌ها شركت كنم. اين روش من نيست. آنچه من مي‌خواهم، تلاش صادقانه براي رسيدن به يك توافق است. انتظار من همين است.» ظريف در گفت‌وگو با برنامه
«Meet the press» شبكه ان‌بي‌سي هم گفته ايران هيچ نفعي در توليد سلاح هسته‌اي ندارد.
 
 
   احتمال تمديد چند روزه يا چند هفته‌اي
 
 
عباس عراقچي نفر دوم تيم مذاكره كننده ايراني يك‌شنبه شب در گفت و گوي اختصاصي با شبكه العالم، گفت كه طرفين هنوز نتوانسته‌اند شكاف‌هاي اساسي روي موضوعات مهم را كاهش دهند و هنوز هم مشخص نيست كه بتوانند چنين اختلافاتي را كاهش دهيم. او كه پيش از سفر وزراي خارجه اروپايي و امريكا به وين سخن مي‌گفت، تأكيد كرد كه در صورت شكست مذاكرات، تهران تمايلي به تمديد مذاكرات هسته‌اي ندارد. او البته احتمال اين را كه ضرب‌الاجل 20 ژوئيه براي آماده كردن توافق براي مدت چند روز يا چند هفته تمديد شود رد نكرد ولي تصريح كرد كه در روزهاي آتي مشخص مي‌شود كه آيا ايران و 1+5 مي‌توانند قبل از ضرب‌الاجل 20 ژوئيه (29 تيرماه) در خصوص متن توافق جامع هسته‌اي به توافق برسند يا خير.
 
 
معاون ظريف گفت: «ما هنوز در موقعيتي نيستيم كه در اين باره تصميم بگيريم، اما گرايش قالب در اين است اگر در تاريخ 29تير ماه به نتيجه نرسيم خيلي تمايلي به تمديد شش ماهه دوم نيستيم. خود ما هم تمايل چنداني نداريم مگر اينكه تا 29تير به اين نتيجه برسيم كه مذاكرات تا چند روز تمديد نياز دارد تا آن موقع تصميم‌گيري خواهد شد.» عراقچي گفته كه با ورود وزراي خارجه به وين، مذاكره به صورت شش جانبه يا رسمي برگزار نخواهد شد. معاون وزير خارجه دليل حضور وزراي خارجه در وين را رسيدن ‌«مذاكرات به مرحله‌اي‌» دانست كه ‌«به حضور وزراي خارجه نياز است».
 
 
عراقچي تصريح كرد: ‌«بيش از اين ديگر نمي‌توان كار را در سطح معاونان، مديران و كارشناسان شش كشور در مذاكرات پيش برد و بايد تصميماتي در سطح بالاتر اتخاذ شود. بنابراين اميد ما اين است كه با حضور وزرا مشكل‌گشايي شود و ما بتوانيم بعداز بازگشت وزرا مذاكرات را دوباره در مسير بهتر ادامه دهيم تا به سرانجام برسد.» وي گفت: اگر با حضور وزرا اين اتفاق بيفتد دوباره از روز دوشنبه دو طرف به جلسات فشرده خود در سطح سياسي باز خواهند گشت تا اين توافقات در سطح بالا در قالب متن توافق نگارش شود. عراقچي افزود: روي متن توافق تاكنون كارهاي بسياري شده است. كار بسيار سخت و پيچيده‌اي بود تا جايي كه حساب ساعت‌هاي آن از دست دو طرف خارج شده است. عراقچي با تأكيد براينكه تا به امروز پيشرفت دو طرف در بحث نگارش متن خوب بوده است، گفت: مي‌توان گفت كه الان متني در مقابل ما است كه تقربيا 60تا 70درصد آن توافق شده است. وي با اشاره به اينكه 30,40درصد باقيمانده مسائل كليدي است، گفت: اين اختلافات به تصميم‌گيري‌هاي اساسي نياز دارد. مي‌توان گفت از تعداد پرانتز‌ها در متن خيلي كاسته شده و خيلي كمتر شده تاجايي كه متون مورد توافق افزايش يافته است. يعني اينكه اگر در متن پيشرفت كرده‌ايم اما در محتوا پيشرفت قابل توجه نداشتيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
0
0
جناب ظریف "جمله سازنده ای عنوان کردید"نمی خواهم در بازی وچرخه سرزنش ها شرکت کنم :این روش من نیست.اگر وزرای امورخارجه چهار کشور
غربی"تاکنون متقاعد به شفاف بودن برنامه هسته ایران نشده اند"دردوهفته
دیگرهم" نتیجه ای حاصل نمی شود"فقط
اینکه دوباره رایزنی های انهاشروع شود
"وبازیهای جدیدی راشروع کنند"روسیه
به خوبی این موضوع رادرک کرده"که
علاقه ای به این بازی های عجیب و
غریب غربی ها ندارد"وبا عدم شرکت
تاکنون"مصر است "که انها را به توافق باتعهدادت اولیه بکشاند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار