کد خبر: 650625
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
هاشمي رفسنجاني در ديدار با اصحاب فرهنگ و هنر اينكه خواننده يا زن زيبا از مقابل چشم مردم دور شوند را مصداق تصورات منفي در اصل دين دانست و گفت كه منظور رهبري از سال فرهنگ اين موضوعات نيست
هاشمي رفسنجاني در ديدار با اصحاب فرهنگ و هنر اينكه خواننده يا زن زيبا از مقابل چشم مردم دور شوند را مصداق تصورات منفي در اصل دين دانست و گفت كه منظور رهبري از سال فرهنگ اين موضوعات نيست. هاشمي رفسنجاني در آن ديدار گفت: «من مي‌دانم رهبري راضي نيستند از اينكه ايشان بگويند سال فرهنگ، عساكري پيدا شوند كه فقط دنبال اين باشند كه مثلاً يك كسي كه خوب مي‌خواند، او را از ميدان در بكنند.
يا كسي– خانمي- كه قيافه زيبايي دارد او را نگذارند پيدا شود و امثال اينطور چيزها، اين حالت پيش مي‌آيد. مناظر خوب را از دست مردم بيرون بكنند. اين تصورات منفي در اصل دين ما آمده وگرنه اينها چيزهايي نيست كه ما فكر مي‌كنيم كه امروز ما داريم مي‌گوييم. اينها چيزهايي است كه در زمان خود پيغمبر آمده است.»
به گزارش مشرق، اين براي چندمين بار بود كه هاشمي مواضعي در تضاد با سخنان گذشته خود اتخاذ مي‌كرد. پيش از اين و طي چندين سال گذشته نيز مواضع متفاوت و متناقض او راجع به آزادي، نقدپذيري، بيان برخي خاطرات و تحليل‌هاي نادر و متناقض از سيره امام(ره) خبرساز شده بود.
 
  هاشمي 65 : بدحجاب‌ها يك مقدار خشونت مي‌خواهند
در همين زمينه هم هاشمي رفسنجاني در روز 12 ارديبهشت ماه 1365 با اختصاص بخشي از خطبه نماز جمعه به مسئله خانواده و حجاب و عفاف، به انتقاد از رواج الگوهاي غربي در بين خانواده‌ها پرداخته و در يك رويكرد عجيب و غيرقابل قبول درباره بدحجاب‌ها چنين مي‌گويد: «ما الان افرادي را مي‌بينيم و هرقدر نصيحت مي‌كنيم و از طريق تقوا مي‌خواهيم به اين محيط سالم برسانيم هنوز يك مقاومت‌هاي منفي هست و خانم‌هايي متأسفانه پس از هفت سال از انقلاب هنوز به اين راضي‌اند كه مقداري از مويشان بيرون باشد. تا به حال با اينطور افراد خيلي با نصيحت و موعظه برخورد كرده‌ايم و هنوز هم بعضي از شهرهاي بزرگ اين بليه را دارند و در بعضي مغازه‌ها اينگونه مسائل ترويج مي‌شود و در بعضي ادارات هنوز خوب مراعات نمي‌شود و اينها خطرناك است و فكر مي‌كنم كه پس از هفت سال تحمل‌ ما هم تمام بشود. مردم حزب‌الله چندبار طغيان كردند و ديديدكه در خيابان‌ها ريختند و از همين تريبون نمازجمعه، وزيركشور و ديگران خواهش كردند و به آنها وعده داديم كه اينها خودشان آدم مي‌شوند و باز مي‌بينيم كه مثل اينكه اينها يك مقدار احتياج به خشونت دارند.»
هاشمي با خبردادن از طرح شوراي عالي قضايي براي مبارزه با بدحجابي گفت: «البته شوراي عالي قضايي يك پيشنويس لايحه‌اي را تهيه كرده و ما قبلاً به حزب‌الله وعده داده بوديم كه عمل مي‌كنيم و مقدماتش را فراهم كرده‌اند و همين روزها به مجلس مي‌آيد. اين لايحه در نظر گرفته است كه اردوگاه‌هايي در مناطقي در نظر بگيرند براي بازسازي خانم‌ها و آقاياني كه دچار مرحله‌اي از فساد اخلاق هستند.»
هاشمي در تشريح و دفاع از اين لايحه مي‌گويد: «فكر شده كه اينها نوعا آدم‌هاي مرفهي هستند كه درد مشقت كار و اين حرف‌ها را نچشيده‌اند و با پول‌هاي بادآورده‌اي كه يا شوهرشان دزديده يا خودشان مي‌دزدند يا به ارث رسيده يا از چيزهاي ديگر، ديگر اينجوري بار آمده‌اند و فكر شده كه در هر منطقه‌اي يك اردوگاه براي اينها درست كنند و در آن اردوگاه وسايل كار بگذارند، معلمين اخلاق نيز درآنجا بگذارند. احكام دادگاه! يعني همين جوري نيست كه از خيابان بگيرند و به آنجا ببرند. كساني كه اينجوري مي‌كنند تحويل دادگاه‌هاي فوري مي‌دهند و دادگاه‌ها اينها را محاكمه مي‌كنند و اگر ديدند كه مداومت بوده، اينها را تحويل به اردوگاه مي‌دهند. تعيين هم مي‌كنند سه ماه، دو ماه، پنج ماه، يك‌سال، دوهفته آنجا بمانند درس بخوانند و كار هم بكنند. خرج‌شان را هم بايد خودشان در آنجا بدهند، چون اينها نوعاً از قشر مرفه هستند. يا آنجا كار بكنند و خرج خودشان را بدهند، يا اينكه در همانجا نخواستند كار بكنند – چون شوراي نگهبان كه اجباري نمي‌گويد اينها بايد كار بكنند، آزادي است- بنابراين اساس آنها بروند آنجا بنشينند و خرج‌شان را هم شوهرانشان بايد بدهند، دولت خرجي به اينها نخواهد داد.»
هاشمي همچنين در شرح همه‌جانبه بودن اين طرح مي‌گويد: «ضمناً كساني كه در مغازه‌ها و دستفروشي‌ها اينها را تشويق مي‌كنند كه اينجور باشيد و كساني كه اينجور لباس‌ها را وارد مي‌كنند و كساني كه به نحوي ويدئو و نوار وارد مي‌كنند و مي‌آورند؛ همه توي اين مجموعه خوابيده. ان‌شاء‌الله وقتي اين قانون به مجلس آمد و بحث‌هايش را شما نيز از تريبون مجلس خواهيد شنيد، آن موقع مقصر خودشان هستند.»
رفسنجاني در پايان خطبه نمازجمعه خود راجع به دلايل سياسي برخي بدحجابي‌ها گفت: «ببينيد من بارها در اين بحثم گفتم كه به اينها اهانت مرگ بر بي‌حجاب و اينها نكنيد، بذاريد اينها كم كم بفهمند، اما نمي‌فهمند. بعضي‌هايشان عناد دارند، بعضي‌هايشان اصولاً ضد انقلاب هستند. يعني چون با انقلاب مخالف هستند اينجوري مي‌كنند كه بگويند ما با انقلاب نيستيم. به هرحال مطمئن باشيد كه از اين به بعد ان‌شاء‌الله با آمدن قانون كه حركت قانوني باشد، ديگر در جمهوري اسلامي ما تحمل نمي‌كنيم كه براي تضعيف خانواده و تضعيف رابطه زن و شوهر و تضعيف رابطه بچه و مادر، تضعيف خواهر و برادر و به هم زدن اين نهاد مقدس، افراد لاابالي و هوس باز بتوانند مصلحت اين جامعه را به بازي بگيرند.» (تكبير نمازگزاران)

   هاشمي 71 : نمي‌شود بگير و ببند كرد
اين سخنان هاشمي در حالي است كه او پنج سال بعد در سخناني متضاد با سخنان گذشته‌اش در پرسش و پاسخ با دانشجويان راجع به برخورد با بدحجابي مي‌گويد: «ديگه حالا شما اگر بخواهيد بگيد كه بايد چطور باشد و چطور نباشد، يا توي خيابون از نظر شما خانم با حجابي، حجابش مناسب نباشد، اينكه در اسلام هم نيست كه ما بتوانم اينها را به خاطر اين حالت مثلاً بياييم بگيريم حبس بكنيم، اينكه اينطور نمي‌شود. . . به تدريج ما اولاً اين همه داره نصحيت مي‌شود اين همه داره توجيه مي‌شود اين همه قانون گذرانديم بالاخره نيروهاي انتظامي مواظب هستند، جايي كه طغياني مي‌شود مواظبش هستند اگر فكر مي‌كنيد كه اقدام دولت اين بايد باشد كه آنچنان بگير و ببند بكند كه ديگه هيچ كس جرئت نكند تخلفي بكند كه اين وضع در اسلام هم نيست. يعني اسلام چنين چيزي را از شما خواسته به اين اجباري كه فكر مي‌كنيد؟ به نظر من اونايي كه زيادتر از اين مي‌خواهند يه مقداري افراط به نظر مي‌رسد پيش مي‌آيد.»

   هاشمي 93 :  انقلاب ما را تندرو كرد
وي كه در كارنامه خود سابقه اين چنين مواضع عجيب را دارد، در فروردين ماه 93 با انتقاد از تندروي‌ها مي‌گويد: «هر انقلابي وقتي اتفاق مي‌افتد، با مقدار زيادي احساسات همراه مي‌شود. وقتي انقلاب ما پيروز شد، نيروهايي كه خشم از رفتار رژيم قبل در وجودشان بود و آسيب‌هايي ديده بودند، مي‌خواستند از عوامل رژيم انتقام بگيرند. ادبياتي كه در انقلاب به كار مي‌رود، يك مقدار انسان‌ها را تندرو بار مي‌آورد و تندروي‌هايي در برخوردها پيش مي‌آيد. امام چندبار در فواصل مختلف بيانيه صادر كردند و ترمز زدند. به اينها نگاه كنيد. براي شما سخت نيست و حتماً مرجعي براي مراجعات خودتان داريد. حرف‌هاي امام كاملاً روشن است و مي‌توانيد ببينيد. حركت‌هاي انقلاب احتياج به ترمز داشت كه امام اين ترمز را زدند.»
 تناقض‌هاي رفتاري و گفتاري هاشمي در حالي است كه او پس از پشت كردن به مواضع گذشته خود و فراموش كردن آنها، خود را داعيه‌دار اعتدال و ميانه‌روي معرفي كرده و تندروي و برخوردهاي سخت‌گيرانه را به مخالفين امروز خود منتسب مي‌كند. در حالي كه اگر قرار باشد با ملاك‌هاي اين روزهاي هاشمي مصداق تندروي و افراط را يافت، اين معيارها، يكي از مصاديق همين سخنان خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
0
3
البته توجه به واقعتیها باعث این مواضع شده است ؛ الا معلوم میشه کارها با بگیروببند پیش نمیره؛ وقتی مسئولین گناهان کبیره مانند دروغ؛ حیف ومیل بیت المال ؛ تهمت و.... را بدون هیچ پروایی انجام میدهند چگونه انتظار دارند مردم به حرف آنها گوش کنند؟ احتمال نمی دهید این کارها حالت مبارزه منفی بخود گرفته است
پاسخ ها
امين آقا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
مرد حسابي اينطور كار ... هم توجيح ميشه چرا ما اينكارو نميكنيم
lpln
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
آخه شما که نمیدانیدچرا اظهار نظر میکنید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
0
2
هرچه بیشتر صحبت میکند ابرویش ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
0
2
... با گذشت زمان چهره ی واقعیشون مشخص میشه و در موقع مناسب ...
جاسبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
0
1
... متاسفانه .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
1
2
...ایشون تغیر نکرده بلکه اوضاع رو به نفع خودش میدونه ...
مهرناز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
1
0
بعضی افراد هنگامی که بر سر پست ها
قرار دارند"معمولا طوری صحبت می کنند"
که جامعه در ان زمان از انها انتظار دارد"
اما" هیچ فردی قادر نیست "افکاروجودی خود را برای همیشه در گفتارخود پنهان کند.
حیران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
3
0
... ملت بچه خاطر قیام کرد وایینهمه شهید برا ی چه بود ؟ مگرنه اینکه قسمت اعظم این قیام برای مقابله با فرهنگ غربی وبی بند وباری وجلوگیری ازرسوخ بی حجابی ووفرهنگ امریکایی بود ؟ ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
0
1
... بر سران فتنه88
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
0
0
درود ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
0
0
گذشت زمان باعث درك واقعيت مي شود...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
0
0
چه خطر ...
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
0
0
ایشان برحسب شرایط نظر می دهند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
0
0
مصالح مادي معيار سنجش و ارزيابي ...
به قول امام علي (ع) اي دنيا اگر جسم داشتي بخاطر انحراف شخصيت ها تو را مجازات مي كردم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
0
0
مصالح مادي معيار سنجش و ارزيابي ايشان از ارزش هاست. به قول امام علي (ع) اي دنيا اگر جسم داشتي بخاطر انحراف شخصيت ها تو را مجازات مي كردم
رسول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
2
0
درغرب وشرق به این نتیجه رسیده اند تنهاراه برای نجات ازبی بندو باری روآوردن به اسلام است ولی ماها داریم خودمان را گم می کنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
0
0
... ظاهرا به هیچ ...
حقیقت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
0
1
بنام خدا سلام چرخش به کدام طرف ؟ راست ؟چپ؟ بالا؟ پایین ؟ دور خود چرخیدن؟ دیگران را به دور خود چرخاندن؟ یاگاهی به دور دیگران چرخیدن ؟ تاثیر باد براین چرخش ها چه مقدار است ؟ جواب این سوالها را کسی هست که بداند وبه خود جرات کند بدهد ؟. والسلام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار