کد خبر: 647617
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
سید رضا اکرمی رئیس شواری فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: برخی‌ها به دنبال نتیجه ۱۰۰ درصد در مذاکرات هستند، کدام مذاکرات این نتیجه را داده است؟ بحث برد- برد است. قطعا آن‌ها کوتاه نمی‌آیند ما هم کوتاه نمی‌آییم. غربی‌ها قطعا برای خودشان منافع ساختاری دنبال می‌کنند ما هم باید برای خودمان منافع دنبال کنیم.

نسیم آنلاین: سید رضا اکرمی رئیس شواری فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفتگویی به مباحث آزادی بیان،‌جایگاه نقد در دولت، اقتصاد، مذاکرات هسته‌ای، تحقق شعارهای دولت، تغییر مدیران و شایعه‌پراکنی برخی از اطرافیان دولت مبنی بر تشکیل اتاق فکر علیه روحانی پرداخت که در ذیل متن کامل گفتگو آمده است.

فضای نقد و انتقاد را در کشور چقدر باز می‌دانید و آیا شما به عنوان یکی از مسئولان دولت یازدهم نقدپذیر هستید؟

در این کشور انقلابی به نام جمهوری اسلامی کردیم و شعاری به نام استقلال آزادی جمهوری اسلامی دادیم، به طور طبیعی کشوری که انقلاب کرده و حدود ۳۰ انتخابات برگزار کرده، آزادی بیان دارد.

متاسفانه در کشور سلیقه‌ای و دل‌بخواهی عمل می‌کنیم

وجود نقد، انتقاد و اعتراض در کشوری که انقلاب کرده یک امر طبیعی است که البته برای نقد و انتقاد ۳ شرط قائل هستم، اولا انتقاد از هرچیزی که می‌کنیم باید آگاهانه باشد. دوم ناصحانه باشد یعنی از باب رفع ابهام و اشکال دلسوازنه و خیرخواهانه باشد نه اینکه مچگیری و کینه‌توزانه باشد.
سوم اینکه پیشنهادی برای جایگزین داشته باشیم فقط نقد نکنیم و بگوییم چرا گرانی و گرانفروشی است. به عنوان مثال یک رانی را در جاده قم ۱۷۰۰ و در جاده چلوس ۱۲۰۰ گرفتم معلوم می‌شود که ما رها هستیم و سلیقه‌ای و دل‌بخواهی عمل می‌کنیم، انصاف، اعتدال و مراعات حال دیگران و خودمان را نداریم و باید به سمت قانون مداری و تشکل برویم.

دولت در برخی کارها شتاب‌زده عمل کرد

به نظر شما چقدر از شعارهای دولت یازدهم تا به امروز توانسته محقق شود و رنگ و بوی اجرایی به خود بگیرد؟

معتقدم دولت در برخی کارها شتابزدگی داشته و در برخی از موارد توفیق داشته است و توانسته امید را در جامعه ایجاد و با تدبیرکارها را پیش ببرد.

اگر امروز را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم در جامعه ما ثبات و امید وجود دارد و برای ادامه راه باید همه کمک کنند. اینکه بگوییم دولت فقط باید اصلاح کند توقع خوبی نیست.

برخی‌ها فکر می‌کنند با تغییر رئیس‌جمهور آبدارچی ادارات هم باید تغییر کند

متاسفانه در کشور ما خیلی‌ها بر این باورند که چرا با روی کارآمدن دولت جدید چرا همچنان برخی‌ها بر منصب‌های خود پابرجا هستند و هنوز در جامعه توقع تغییر وجود دارد.

برخی‌ها با تغییر فرد به دنبال تغییر افراد هستند،‌ اما باید بپذیریم که اگر وزیر یا معاونی تغییر کند، دلیلی ندارد که معاونین و یا مدیران جابجا شوند.

باید فرهنگ کشور در این خصوص تغییر دهیم،‌ آیا دنیا با تغییر رئیس‌جمهور یا وزیر باید تا آبدارچی ادارات هم عوض شود؟! اگر در راس تغییری اتفاق افتاد بدنه باید کار خودش را انجام دهد.

از سوی دیگر مشکلی در کشور داریم و آن هم بدنه ما وجدان کاری ندارد. همه کارشناسان و پژوهشگران اعلام می‌کننند که کار مفید در ادارات ما ۴۵ دقیقه بیشتر نیست. مرکز پژوهش‌ها اعلام می‌کند که بخش خصوصی کار مفیدش روزی ۲ ساعت است در صورتی که در دنیا از ۵ ساعت به بالا کار مفید انجام می‌دهند، وظیفه اصلی ما اصلاح این بخش است.

بگو مگوهای کشور حاصل بیکاری مسئولان است/ اقتصاد دولتی بروکراسی به همراه دارد


معتقدم بسیاری از این بگو مگو هایی که در جامعه ما وجود دارد به دلیل بیکاری است. اگر کسی کار کند و مشغول ارائه کار مفید باشد اصلا وقت ندارد به قول ما طلبه‌ها این قلت ان قلت کند، برخی‌ها چون بیکار هستند شروع می‌کنند به ناخنک زدن به این و آن.

۵۸۰ هزار میلیارد نقدینگی سرگردان در کشور است

رهبر معظم انقلاب نسبت به درون اهتمام دارد و این به معنای آن است که اگر در درون مشکلی بوجود آید، باید با همفکر و همکاری یکدیگر آن را برطرف کرد یعنی وقتی ۵۸۰ هزار میلیارد نقدینگی سرگردان در کشور داریم با کمک و تشویق افراد، پول‌ها را به کارگاه‌ها، شرکت‌های صنعتی، حمل و نقل و خدمات تزریق کنیم تا تولیدات کشور رونق و کیفیت پیدا کند که مطبوعات باید جامعه را به سمت آگاهی و وحدت بیشتر پیش ببرد.

برخی از روزنامه‌ها می‌گویند چرا مذاکرات ژنو به نتیجه نرسید مگر اعلام کرده بودند که چند ماه طول می‌کشد؟ مذاکره ادامه دارد و همین الان نتیجه داده و تحریم ترک خورده است.
برخی‌ها به دنبال نتیجه ۱۰۰ درصد در مذاکرات هستند، کدام مذاکرات این نتیجه را داده است؟ بحث برد- برد است. قطعا آن‌ها کوتاه نمی‌آیند ما هم کوتاه نمی‌آییم. غربی‌ها قطعا برای خودشان منافع ساختاری دنبال می‌کنند ما هم باید برای خودمان منافع دنبال کنیم.

ایران باید مذاکره کند چرا برخی‌ها در ۱۱ سال قبل هیچ حساسیتی نسبت به مذاکرات نداشتند؟ چرا نمی‌گفتند شما همه کشک می‌سابید و این مذاکرات اصلا فایده‌ای ندارد؟

۱+۵ موجودیت ایران را قبول ندارد/ هماهنگونه که امام حسن(ع) با معاویه مذاکره کرد ما هم باید مذاکره کنیم

شرمن نماینده آمریکا در ۱+۵ اعلام کرده یکی از موضوعات مطرح در مذاکرات بحث موشک‌های بالستیک است، بازهم شما به مذاکرات خوشبین هستید؟


قبول نکردیم، اگر حقیقت را بخواهید ۱+۵ موجودیت ما را قبول ندارند. دقت کنید امروز ما با چه کشورهایی داریم مذاکره می‌کنیم، امام حسن (ع) با چه کسی مذاکره کرد؟ با معاویه مذاکره کرد. اما حضرت می‌گوید چاره‌ای جز این ندارد.

ما باید مذاکره کنیم تا دنیا بداند که مسئله ایران‌هراسی یک دروغ است. آن‌ها می‌گویند ایران اهل مذاکره نیست اما چند ماه است که داریم ثابت می‌کنیم اهل مذاکره هستیم به غربی‌ها می‌گوییم که اگر حرف حسابی دارید، بزنید.

معناش این نیست که هرچه او می‌گوید درست است و ما باید بپذیریم اینکه مذاکره نیست. مذاکره داد و ستد و برد- برد است، اما اعتدال و همان نرمش قهرمانانه وجود دارد.

برخی‌ها اگر در زمان پیامبر بودند به صلح حدیبیه ایراد می‌گرفتند

در چند روز گذشته کتاب تاریخ مطالعه کردم و به بحث صلح حدیبیه رسیدم. ببینید رسول اکرم (ص) با مشرکین قریش و مکه‌ای‌ها چه صلحی امضا کردند؟ خدا می‌داند اگر بعضی‌ها در زمان رسول اکرم هم بودند به ایشان ایراد می‌گرفتند که آقا این ذلت است ولی پیغمر مذاکره کرد تا آن‌ها را درمقابل عمل انجام شده قرار دهند خود آن‌ها مجبور شدند بعد از صلح کوتاه بیایند که فتح مکه بدنبالش اتفاق افتاد.

نمی‌گویم هیات مذاکره‌کننده ایرانی اشتباه نمی‌کند اما کمک کنید اشتباه نکند نه اینکه اصلش را زیر سوال ببرند و بگویند بی خود وقتشان را تلف می‌کنند.

۳۴ سال آمریکا با ما قطع رابطه کرده چگونه ۳۴ روزه می‌خواهید همه مسائل حل شود؟ ممکن است ۳۴ ماه زمان ببرد که در این فرصت باید در داخل کشور رشد، رونق و کار را ایجاد و اندکی همدیگر را تحمل کنیم.

مذاکرات هم «پرتی» دارد و هم دستاورد

برخی کارشناسان معتقدند که تیم مذاکره‌کننده شتاب‌زدگی داشته و به جمله رهبری در این خصوص اشاره می‌کنند که «اگر آن اتفاق نمی‌افتاد (تماس تلفنی روحانی با اوباما) بهتر بود»، آیا شما هم معتقد به شتابزدگی تیم هسته‌ای هستید؟

ببینید به طور کلی عرض می‌کنم وجدانا کسی که وارد گود می‌شود بلاخره «پرتی‌ها» و دستاوردهایی دارد. نمی‌شود که در استخر بروید و پاهایتان خیس نشود.

تجربه مذاکره با ۱+۵ یک دستاورد است

دیکته نانوشته غلطی ندارد. دیکته نوشته هم نیازی نیست که حتما ۲۰ باشد نمره دورقمی ۱۴ هم برای ما قابل قبول است همش انتظار ۲۰ نداشته باشید. معتقدم هشدار را باید داد ولی تقویت هم کرد.

بپذیرید که اگر مذاکره نمی‌شد تشدید تحریم‌ها و اضافه شدن فشار را داشتیم اما الان تشدید و فشار را نداریم و ترک خوردن تحریم‌ها را داریم.

اگر مذاکرات به جایی نرسید رهبر معظم انقلاب فرمودند تجربه جدیدی است و تجربه هم یک دستاورد محسوب می‌شود و همه ملت‌ها متوجه کینه‌توزی و حیله‌گری غربی‌ها می‌شوند.

به همه توصیه می‌کنم در کشور انقلاب کردیم و همه ۷۵ میلوین نفر وارث این انقلاب هستند و باید طبق قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری شروع به کار و دشمن را افشا و صرفه‌جویی در مصرف کنیم اینکه دیگر ژنو و ۱+۵ نیست. همه باید آستین همت را بالا بزنیم؛ «کس نخاراند پشت من جز ناخن انگشت من»

ادعای تشکیل کمیته و اتاق علیه دولت به دلیل بیکاری و بی خوابی است/ دولت به دنبال راه اندازی تشکل نیست


در روزهای گذشته شاهد هستیم که یکی از مسئولان دولت و برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب مدعی شدند که کمیته تخریبی علیه دولت راه‌اندازی شده است شما موافق این صحبت‌ها هستید؟

اینها به دلیل بیکاری و بی خوابی است که به دنبال اختلاف بین هم هستند، دعا کنید خدا عقلمان دهد.

شما گفتید که یکی از مشکلات کشور عدم وجود یک تشکل فراگیر است، آیا دولت و برخی از دولتمردان قصد راه‌اندازی تشکل فراگیر را دارند؟

خیر دولت درگیر برنامه‌های روزمره است و فرصت ندارد البته دولت طبق قانون اساسی هم نمی‌تواند حزب و تشکل تشکیل دهد کار مردم است.

از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتیم ممنونیم


بنده هم از شما تشکر می‌کنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار