کد خبر: 634880
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۵
مقاومت تيم ايراني مقابل نفوذ دستور كار موشكي به مذاكرات وين
ايران و 1+5 ديروز دومين روز مذاكرات را در حالي پشت سر گذاشتند كه دو روايت متفاوت از روند مذاكرات منتشر شده است. برخي ديپلمات‌هاي غربي صبح ديروز گفتند كه مذاكرات به شكل تعجب‌آوري خوب پيش مي‌رود ولي عصر ديروز ديپلمات‌ها از بروز اولين اختلاف‌ها بين طرفين نيز گزارش‌هايي غير رسمي ارائه كردند: « امريكا خواستار گنجاندن مسئله موشك‌هاي بالستيك ايران در مذاكرات شده و طرف ايراني آن را نپذيرفته است.»
به گزارش «جوان»، دومين روز مذاكرات ايران با 1+5 در وين، ديروز با دستور كارتعيين چارچوب و روند مذاكرات ادامه پيدا كرد. شبكه الجزيره عصر ديروز بعد از دومين ملاقات اشتون با ظريف از توافق اين دو بر سر ادامه پيدا كردن مذاكرات تا امروز( پنج‌شنبه) خبر داد. بعد از مذاكرات ظريف، اشتون، وزير خارجه ايران با تيم ايراني و كاترين اشتون با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز با نمايندگان گروه 1+5 مشورت كرد.
 
همچنين رويترز گفته كه عباس عراقچي معاون وزير خارجه و نفر دوم تيم مذاكره كننده ايراني ديداري دوجانبه هم با وندي شرمن معاون جان كري داشته است كه گزارشي از جزئيات آن در دست نيست. يك مقام وزارت خارجه امريكا كه خواسته نامش فاش نشود، سحرگاه ديروز با اشاره به ملاقات شرمن با عراقچي گفت: «بحث سازنده‌اي بود و اساسا درباره اين بود كه مذاكرات جامع از اين به بعد به پيش خواهد رفت.» يك منبع هيئت مذاكره كننده روس هم تأييد كرد كه نتيجه مذاكره هسته‌اي سه شنبه و چهارشنبه گروه 1+5 با ايران مطلوب بوده است. با وجود اين ديروز عصر، روايت‌هاي متفاوتي از فضاي حاكم بر مذاكرات نقل شد. تا صبح ديروز برخي ديپلمات‌هاي غربي به رويترز گفته بودند كه مذاكرات به طور شگفت‌آوري خوب پيش مي‌رود، تاكنون مشكل واقعي نبوده و تمركز گفت‌وگوها نيز بر پارامترها، فرآيند و جدول زماني مذاكرات بوده است.
 
 با اين حال، از عصر ديروز برخي گزارش‌ها از بروز برخي اختلافات خبر دادند. يك ديپلمات غربي در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت كه تيم امريكايي بر گنجاندن موضوع موشك‌هاي بالستيك ايران در مذاكرات اصرار كرده كه اين امر با مخالفت تيم ايراني مواجه شده است. پيش از اين، يك مقام ارشد وزارت خارجه امريكا روز سه شنبه در وين و در جلسه توجيهي براي خبرنگاران گفته بود يكي از موضوعاتي كه بايد در جريان مذاكرات جامع مورد توجه قرار گيرد، قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل است كه دربرگيرنده مسائل مختلفي است. وي تعليق غني‌سازي اورانيوم و مسئله موشكي ايران را از جمله موضوعات مزبور ذكر كرده بود. با وجود اين گزارش‌هاي غيررسمي، از بحث‌هاي مطرح شده گزارشي منتشر نشده است. ديروز، خبرهاي ديگري هم از مذاكرات منتشر شده از جمله اينكه برخي منابع حصول به چارچوبي براي مذاكرات گمانه‌زني كردند ولي منابع رسمي آن را تأييد نكرده‌اند. يك ديپلمات ايراني به ايسنا گفته كه چارچوبي به عنوان دستور كار مذاكرات به دست آمده، اما هنوز مكتوب نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار