کد خبر: 624964
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
با وجود اینکه در حال حاضر شهرستان بروجرد یکی از متراکم ترین شهرستانهای کشور از حیث جمعیت است و به دلیل آب و هوای مطبوع، هر سال مهاجران بسیاری از شهرها و استانهای اطراف برای سکونت راهی این منطقه می شوند، اما امکانات موجود در برخی بخش ها، پاسخگوی نیاز ساکنین نیست که از آن جمله می توان به کمبود تعداد و فضای مراکز درمانی و بیمارستان ها اشاره کرد.
مریم احمدی

مریم احمدی

 

سالهاست بیماران ساکن در بروجرد و شهرهای اطراف ناچارند درد کمبود بیمارستان و درمانگاه، پزشک عمومی و متخصص،  نبود تجهیزات و امکانات  و ... را هم تحمل کنند و هر بار هم در پاسخ به اعتراضات و گله هایشان وعده های رنگارنگی را تحویل بگیرند که اغلب محقق نمی شود.

 

********

ساختمان هایی تاریخی و کم جا!

در حال حاضر تنها دو بیمارستان دولتی امام خمینی(ره) با 200 تخت مصوب و 130 تخت فعال و بیمارستان چمران با 300 تخت مصوب و 170 تخت فعال، پاسخگوی نیازهای درمانی بروجردی هاست. بیمارستان هایی که قدمت ساخت آنها به بیش از 50 سال و 100 سال می رسد و حالا جزو ساختمان های تاریخی و فرسوده اند! و البته محروم از حداقل امکانات و استانداردها!  فضای فعلی بیمارستان‌ها جای قرار دادن تخت‌های بیشتر را در اتاق‌ها ندارد و با وجود این‌که بیمارستان امام خمینی(ره) تا به حال چندبار بازسازی شده‌، ولی  همچنان نمی‌تواند مطابق استانداردهای روز باشد.

در سالهای اخیر اهالی این شهرستان بارها نسبت به وضعیت این اماکن و سیستم درمانی موجود اعتراض کرده و خواستار احداث بیمارستان یا مرکز درمانی جدیدی شده اند اما هیچ پاسخی دریافت نکرده اند. این در حالی است که آمار بالای برخی بیماری ها از جمله بیماری های خاص در این شهرستان لزوم توجه به مقوله درمان را ضروری می سازد.

طبق گزارشات رسیده 13 درصد جمعیت 350 هزار نفری این شهرستان به بیماری دیابت مبتلا هستند که به دلیل کمبود امکانات درمانی با مشکلات زیادی روبرو هستند.  

در بین جمعیت مبتلا به دیابت دربروجرد 15 کودک زیر 10 سال وجود دارد که این افراد به دلیل فقر مالی هرماه برای خرید نوار قند خون با مشکلات جدی مواجه هستند. متاسفانه بیماران دیابتی این شهرستان ازدریافت دفترچه و داروی رایگان هم محروم اند و  کمبودها سبب تاخیر در درمان و بروز  نارسایی کلیوی و مشکلات چشمی و نابینایی در برخی از بیماران شده است.

چندی پیش حجت الاسلام والمسلمین حسن ترابی امام جمعه بروجرد با انتقاد از وجود مشکلات بهداشتی درمانی در سطح شهرستان بروجرد ، کمبود پزشکی عمومی و متخصص به ویژه متخصص مغز و اعصاب و ارتوپد، کمبود تخت در بخش آی سی یو ، رفع مشکلات بخش دیالیز و افزایش دستگاههای این بخش را از عمده مشکلات بهداشتی درمانی  شهرستان عنوان کرد.

 وی با انتقاد از بخش اورژانس این شهرستان گفت: اغلب مراکز بهداشتی استیجاری بوده و در شان شبکه بهداشت بروجرد نیست و انتظار می رود واحدهای ۱۱۵ این شهر با توجه به توسعه شهر بروجرد و قرار گرفتن در محور ترانزیتی غرب به جنوب کشور از شش مورد افزایش یابد.

 بیمارستان نه، کیلینیک!

با وجود اینکه هر سال به تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی در بروجرد افزوده می شود اما امکانات و مراکز درمانی که برای این بیمه شدگان و مستمری بگیران در نظر گرفته شده بسیار محدود است.

در حال حاضر شهرستان بروجرد بیش از ۵۳ هزار بیمه شده اصلی و ۹ هزارمستمری بگیر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دارد که ناچارند خدمات درمانی خود را از تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان که امکانات و فضای آن در حد یک کیلینیک است دریافت کنند.

کمبود پزشک متخصص و  نبود پزشکان فوق تخصص در بیمارستان کوثر که به عنوان تنها بیمارستان تامین اجتماعی بروجرد با حداقل نیروی انسانی و امکانات، خدمات ارائه می دهد سبب شده بسیاری از بیمه شدگان برای استفاده از خدمات درمانی راهی شهرهای مجاور شوند و یا به مطب ها و کلینیک های خصوصی مراجعه کنند که این مسئله با تحمیل هزینه های هنگفت درمانی، سبب نارضایتی  و گله مندی بیمه شدگان این شهرستان شده است.

با وجود اینکه در چند سال اخیر از سوی برخی مسئولان از جمله امام جمعه شهرستان  و مديريت درمان تامين اجتماعي استان لرستان بارها رسیدگی به وضعیت این بیمارستان از مطالبات به حق بيمه شدگان شهرستان عنوان شده و به توسعه این مرکز درمانی تاکید کرده اند اما همچنان بیمارستان کوثر فاقد دستگاه‌های پیشرفته درمانی است وتجهیزات بیمارستانی موجود، بسیار قدیمی است و دقت و سرعت لازم را برای تشخیص بیماری‌ها ندارند!

ستون های برافراشته و ناامیدی مردم!

ازدحام بیماران و افزایش روز به روز تعداد مراجعان به بیمارستان ها و مراکز درمانی و پاسخگو نبودن امکانات موجود سبب شد که بالاخره پس از چندین دهه، احداث بیمارستان جدیدی در شهرستان بروجرد در دستور کار قرار گیرد. سال 85 بالاخره عملیات اجرایی بیمارستان 220 تخت خوابی آیت الله بروجردی آغاز شد تا به یاری بیمارستان های قدیمی و فرسوده بروجرد بشتابد. البته شتاب پروژه خیلی زودتر از انتظار اهالی شهرستان کند شد و حالا پس از گذشت 7 سال هنوز امیدی به اتمام مراحل ساخت نیست چه رسد به بهره برداری و ارائه خدمات!

بیمارستان آیت الله بروجردی که با برچسب مهر ماندگار قرار بود سال 91 به بهره برداری برسد، به دلیل کمبود اعتبار معلق ماند و به دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد فروخته شد تا شاید دانشگاه برای ادامه مراحل ساخت و اتمام کار وارد عمل شود!        

از آن زمان بیش از یک سال می گذرد، بیمارستان با پيشرفت فيزيكي بين ۴۷ تا ۵۰ درصد در انتظار اعتبار مانده و گویا ۱۵۰ميليارد ريال برای اتمام مراحل ساخت و حدود ۲۰۰ميليارد ريال اعتبار هم برای تجهیز نیاز دارد!  این در حالی است که بنا به گفته مسئولان امر در سال جاري تنها دویست میلیون تومان اعتبار براي اين بيمارستان تخصيص داده شده كه اين مبلغ نيز تنها کفاف پرداخت بدهي پيمانكاران را می دهد. با این شرایط  بعید است مراحل ساخت و تجهیز این مرکز درمانی تا آخر سال جاری و حتی اوایل سال آینده به مرحله بهره بردای برسد .

 

بالاخره خبری خوش برای بیماران خاص!

بالاخره پس از اعتراضات و اعلام نگرانی از وجود مشکلات درمانی بالاخره خبر خوشی برای بیماران خاص به گوش رسید.

چند روز پیش رئیس انجمن بیماران خاص شهرستان بروجرد ازبهره برداری ازکلینیک بیماری های خاص  تا خرداد ماه سال آینده در شهرستان خبر داد.

بنا به گفته فاطمه یاراحمدی دراین کلینیک که ششمین کلینیک محسوب می شود، اقداماتی شامل درمان و حمایت از بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطان و نیز شیمی درمانی به صورت سرپایی انجام خواهد گرفت.

 همچنین این کلینیک متشکل ازبخشهای رادیولوژی، دیالیز، شیمی درمانی، تالاسمی و آزمایشگا ههای تخصصی است و به همت بنیاد امور بیماران خاص، پیگیری های پروفسور پارسا و دانشگاه آزاداسلامی در حال احداث است..

رئیس انجمن بیماران خاص شهرستان بروجرد در خصوص ساخت این کلینیک افزود: «این کلینیک در زمینی به مساحت ۱۰ هزارمتر مربع در حال ساخت است و همه تجهیزات مورد نیاز این کلینیک نیز از کشور آلمان خریداری و دربنیاد امور بیماران خاص تهران نگهداری می شود.

وی همچنین از ساخت مرکز رادیولوژی که دارای بخش های مختلف M.I.R، سونوگرافی، رادیولوژی و دیگر بخش های پزشکی است در آینده نزدیک در بروجرد خبر داد و گفت: احداث این مرکز زیر نظر پروفسور پارسا عضو انجمن سرطان شناسی آمریکا خواهد بود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار