کد خبر: 611433
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱
مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در نخستین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و ۱+۵، با اشاره به واگذاری مسئولیت تنظیم مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه توسط رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط که چارچوب هماهنگی‌‌ها در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود مذاکرات را رهبری و هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد.
فارس: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به دیدار وزیر خارجه با مسئول سیاست خارجی اروپا که قرار است در نیویورک انجام شود، آن را به منزله مذاکره با ۱+۵ ندانست و این دیدار را مقدمه‌‌ای برای مذاکره با ۱+۵ عنوان کرد.

مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در نخستین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و ۱+۵، با اشاره به واگذاری مسئولیت تنظیم مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه توسط رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط که چارچوب هماهنگی‌‌ها در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود مذاکرات را رهبری و هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد.
 
وی درباره اینکه رئیس گروه مذاکره کننده چه کسی خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: این موضوع سازوکار ویژه خود را دارد و در حال حاضر اطلاعات بیشتری را منتشر نمی‌کنیم زیرا گروه کارشناسی باید تعیین و مراحل کار کارشناسی و بررسی‌های اولیه انجام و در زمان مقتضی در خصوص گروه مذاکره کننده و ترتیبات آن اطلاع رسانی خواهد شد.
 
افخم اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه اولین دوره مذاکره با ۱+۵ در دولت یازدهم قرار است در نیویورک برگزار شود را تفسیر نادرست از اخبار منتشر شده برشمرد و گفت: آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان بین‌المللی در نیویورک دیدار خواهند کرد و این دیدار اولین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است که در آن مسائل و موضوعات مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این دیدار به منزله مذاکره ایران با ۱+۵ نیست و افزود: بعد از آن اعلام نظر خواهد شد که روند کار چگونه خواهد بود.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر طرح مشترک سیاسی ایران و دولت سوریه برای حل بحران در این کشور ابراز امیدواری کرد که رسانه‌های کشورمان رسانه‌های صهیونیستی را ملاک سؤال و تحلیل و تفسیرهای خود قرار ندهند.
 
افخم درباره سفر حسن روحانی به بیشکک برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، این سازمان را از جایگاه ویژه و خاصی در منطقه برخوردار دانست و افزود: سازمان شانگهای در چارچوب سیاست‌های اصولی خود خواهان تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بوده و جمهوری اسلامی همواره از نشست‌ها و رایزنی‌ها در چارچوب این سازمان استقبال کرده است.
 
وی با بیان اینکه مسائل و موضوعات منطقه‌ای بایستی توسط کشورهای منطقه مشورت و درباره آن تصمیم‌گیری شود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمانی که عضو ناظر این سازمان شد همواره فعالانه در اجلاس‌های مختلف آن شرکت کرده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه حسن روحانی در سیزدهمین اجلاس شانگهای که ۲۱ و ۲۲ شهریور در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار می‌شود حضور می‌یابد، خاطرنشان کرد: در چنین اجلاس‌هایی روسای جمهور، دیدگاه‌ها و موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهند.
 
وی در خصوص برنامه‌های رئیس‌جمهور در نشست بیشکک، خبرنگاران را به نهاد ریاست جمهوری ارجاع داد.
 
ایران از ابتکار روسیه درباره سوریه استقبال کرد
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی از ابتکار روسیه درباره سوریه در این مرحله استقبال کرد و با اعلام مخالفت با استفاده از سلاح‌های شیمیایی نگرانی ایران را از سلاح‌های شیمیایی که در اختیار تروریست‌هاست بیان کرد.
 
مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه در ادامه اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سؤالی در خصوص درخواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی ایران برای صدور مجوز بازرسی از سایت نظامی پارچین، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری سازنده و شفافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و بازرسی‌های انجام شده از تأسیسات هسته‌ای ایران در نوع خود بی‌نظیر و کم نظیر است گفت: ما شاهد تأکید مدیرکل آژانس و گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای انحرافی نداشته بوده‌ایم.
 
وی با اشاره به ادعاها و بحث‌های رسانه‌ای مختلفی که مطرح می‌شود، افزود: برای ما ملاک گزارش رسمی است و هیچ گونه تغییری در مواضع شفاف و صریح ما در همکاری با آژانس ایجاد نشده و امیدواریم در دور بعدی گفت‌وگو‌ها با آژانس که قرار است پنجم مهرماه برگزار شود این مسیر به خوبی ادامه یابد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن به تهران، با بیان اینکه همواره گفت‌وگوهای خوبی بین ایران و ژاپن برگزار شده خاطرنشان کرد: این تحرک دولت ژاپن به منظور رایزنی با جمهوری اسلامی ایران با عنوان کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه را حرکت خوبی می‌دانیم و امیدواریم ارتباطات و تعاملات با دولت ژاپن در سطوح مختلف ادامه یابد.
 
یکی از خبرنگاران به طرح روسیه برای حل بحران سوریه اشاره کرد و نظر افخم را جویا شد که وی در این باره گفت: ما از ابتکار روسیه درباره پایان دادن به بحران سوریه در این مرحله استقبال می‌کنیم و ما این ابتکار را در چارچوب متوقف کردن نظامی‌گری در منطقه می‌دانیم.
 
افخم اضافه کرد: ما همواره به عنوان کشوری که مخالف کاربرد سلاح‌های شیمیایی هستیم اعلام کرده‌ایم که خواهان عاری شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی بوده‌ایم و در عین حال نسبت به سلاح‌های شیمیایی در دست گروه‌های تروریستی در سوریه ابراز نگرانی کرده و آن را برای امنیت منطقه و جهان خطرناک تلقی می‌کنیم.
 
وی درباره وضعیت پرونده دیپلمات سعودی که در تصادف با یکی از شهروندان ایرانی منجر به کشته شدن وی شد، اظهار داشت: اطلاع جدیدی در این خصوص نداریم و اطلاع رسانی در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.
 
خبرنگاری از افخم پرسید که آیا ایران راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه را پیشنهاد کرده؟ که وی عنوان کرد یکی از مشترکات جمهوری اسلامی و مجموعه کشورهایی که مخالف درگیری و نظامی‌گری هستند، به کارگیری دیپلماسی است. ما خواهان ایجاد فرصت، ابتکار عمل و دیپلماسی در منطقه شدیم.
 
وی ادامه داد: بایستی سازوکارهایی ایجاد و ابتکاراتی در جهت دیپلماسی تقویت شود و امیدواریم ابتکارات بین‌المللی به منظور گفت‌‌وگوهای سوری و نشستن طرف‌های سوری پشت میز مذاکره شکل بگیرد. همه باید تلاش کنند در چارچوب دیپلماسی طرف‌های سوری به مذاکره و رسیدن به راه‌حل، تشویق و ترغیب شوند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص بروز جنگ در سوریه هم با بیان اینکه نگرانی‌ها نسبت به نظامی‌گری وجود دارد، افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران و بیان نگرانی‌های آن صرفا نگرانی در خصوص یک کشور نیست بلکه ما نگران ثبات و امنیت در منطقه هستیم و به عنوان کشوری که تجارب تلخی را از افراط‌گری، اشغالگری و تروریسم در منطقه شاهد بوده‌ایم این تجارب را با کشورهای دیگر مطرح می‌کنیم.
 
افخم گفت: تمام کشورهای منطقه مسئولیت دارند که به تلاش‌ها و مشورت‌ها برای پیشگیری از پیچیده‌تر شدن بحران و ورود به مرحله‌ای که امکان کنترل اوضاع از دست برود و به مرحله بازگشت ناپذیر برسد، بیش از پیش ادامه بدهند.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر لحن برخورد کشورهای غربی با ایران نیز اظهار داشت: برای ما ملاک و مبنا اسناد رسمی است که طی آن اسناد رسمی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده بر عدم انحراف ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید شده و در عین حال ما همواره اعلام کرده‌ایم که آماده همکاری هستیم که این مسیر هر چه بیشتر شفاف‌سازی شود و امیدواریم در تهیه گزارشات از برداشت‌ها و استنباط‌های شخصی پرهیز شود.
 
افخم اضافه کرد: همکاری‌های خوب ایران و آژانس نشانگر آن است که تعامل خوبی وجود دارد و معتقدیم ادامه گفت‌وگو‌ها کمک کننده است و امیدواریم لحن‌هایی که از آن صحبت می‌شود چندان ملاک و مصداق نتیجه‌گیری نباشد.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص آخرین پیگیری‌ها درباره نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن اظهار داشت: در پی ربوده شدن دیپلمات ایرانی در یمن وزارت امور خارجه پیگیری‌های خود را آغاز و رایزنی و مشورت با مقامات یمن آغاز شد و به همین منظور کمیته‌ای از بخش‌های حقوقی و کنسولی به صنعا سفر کرد. خوشبختانه مقامات یمن در این مرحله همکاری خوبی داشتند و هیئت ایرانی در این ملاقات‌ها نگرانی‌های خود را نسبت به وضعیت این دیپلمات ایرانی اعلام و خواستار پیگیری و جدیت مسئولان یمن در این زمینه شدند.
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با حضور طرفین در این زمینه به منظور همکاری فشرده و نزدیکتر و تبادل اطلاعات را مطرح کرد، گفت: امیدواریم در این زمینه تصمیمات فوری‌تر اتخاذ و به اخبار خوبی درباره وضعیت این دیپلمات ایرانی نائل شویم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار