کد خبر: 523102
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
پارس گزارش می‌دهد؛
به گزارش خبرنگار اجتماعی پارس، چند صباحی است که اتفاقات طبیعی مانند زلزله و تغییرات ناگهانی آب و هوا در کشورمان جای خوش کرده است.

از مردادماه سال ۱۳۹۱ که زلزله آذربایجان شرقی رخ داد تا فروردین ماه ۱۳۹۲ که زلزله بوشهر، سیستان و بلوچستان و این روزها هم که اصفهان و فارس با زمین لرزه دست و پنجه نرم می کنند، حدود ۸ ماه می گذرد.

وقوع زلزله و پس لرزه های فراوان در قسمت های مختلف کشورمان برخی ها را به این فکر فرو برد که وقوع این تعداد زمین لرزه به چه دلیل است و آیا این موضوع یک پیامد طبیعی است؟

از طرفی آب و هوای کشورمان در روزهای اخیر بسیار پر تلاطم بوده و این تغییرات تا جایی پیش رفت که در روزهای گذشته شهرهای شمال غربی با برف بهاری سفید پوش شد.

این روزها هم هوای بیشتر مناطق کشور به جای بهاری بودن رو به سردی گذاشته و بیشتر مردم باز هم لباس های گرم و بخاری های زمستانی را استفاده می کنند.

براستی ارتباطی با زلزله های اخیر و تغییرات ناگهانی آب و هوای کشورمان وجود دارد؟

بر اساس تحقیقات پژوهشگران پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۴ زمین شاهد رکورد بی سابقه "گرم شدن" باشد. به باور این محققان گرم شدن کره زمین در سال ۲۱۰۰ باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و طوفان های وحشتناک خواهد شد.

وجود رابطه معنا دار بین تغییرات اقلیمی و زلزله

برخی از فاکتورهای طبیعی چون حرکت های قاره ای، آتشفشان ها، گردش های اقیانوسی، زاویه شیب زمین، ستاره های دنباله دار و سنگهای آسمانی از جمله عوامل تغییر اقلیم محسوب می شود. از این رو اخیرا محققان با بررسی وضعیت تغییرات اقلیم دریافتند که این تغییرات می توانند منجر به جابجایی صفحات تکتونیکی زمین شوند. از این رو رابطه معناداری میان تغییرات اقلیمی و بروز زلزله وجود دارد.

هیچ رابطه ای بین زلزله و تغییرات آب و هوایی تایید نشده است

در جایی که محققان از رابطه معنا دار تغییرات اقلیمی و زلزله سخن می گویند، اما اظهار نظرات دیگری هم مبنی بر عدم وجود رابطه بین این دو پدیده حکایت دارد.

دکتر مهدی زارع معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله چندی پیش در گفت و گو با مهر و با تاکید بر اینکه تاکنون شواهدی مبنی بر تاثیر تغییرات آب و هوایی بر پدیده زلزله به دست نیامده است، افزود: آنچه که تاکنون مطرح بوده است اثرات تغییرات اقلیمی بر روی پدیده زلزله است که این تغییرات در بازه زمانی طولانی رخ می دهد.

وی تغییر در یخهای قطبی را از نمونه های پدیده های تغییرات اقلیمی ذکر و خاطرنشان کرد: این نوع تغییرات بر خلاف تغییرات آب و هوایی، در بازه زمانی ۱۰۰ سال و بیشتر رخ می دهد که احتمال می رود با ایجاد این تغییرات در طول زمانی ۱۰۰ سال و بیشتر بر روی بروز صفحات تکنونیکی و پوسته زمین اثر بگذارد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با رد کردن اثر تغییرات آب و هوایی در ایجاد تغییر در صفحات تکنونیکی و بروز زلزله ادامه داد: وجود رابطه میان تغییرات آب و هوایی و حرکت صفحات تکنوتیکی در هیچ مجله علمی دنیا تایید نشده است. ضمن آنکه این مسئله در پژوهشهای محققان کشور نیز به اثبات نرسیده است.

ارتباطات معنا دار بین زلزله و تغییرات آب و هوایی

بر اساس مقاله علمی و پژوهشی که Physorgمنتشر کرده است، زلزله اخیر ژاپن باعث شد محور زمین حدود نیم فوت جابه‌جا شود. شاید تعجب کنید اگر همین تغییر کوچک در موقعیت زمین بتواند آب و هوای زمین را تغییر دهد.

البته طبق گفته‌های جری مک مانو در آزمایشگاه lamont-doherty کلمبیا این گونه نیست. او می‌افزاید: زلزله‌ها هنگام وقوع مقدار بسیار زیادی انرژی آزاد می‌کنند؛ البته این انرژی آنقدر نیست که بتواند بالانس انرژی اتمسفر زمین و اقیانوس‌ها که الگوی آب و هوایی در کوتاه‌مدت از آنها مشتق می‌شود را تغییر دهد.

هر ساله در نتیجه نوسان توده‌های اتمسفریک زمین و اقیانوس‌ها محور چرخشی کره زمین جابه‌جایی بیشتری دارد اما شاهد تغییرات آب و هوایی در نتیجه این جابه‌جایی نیستیم. این تغییرات طبیعی می‌تواند محور زمین را به اندازه ۹۹سانتی‌متر به بالا هل دهد.

این مقدار بیش از زلزله ژاپن که ۵.۱۶ سانتی‌متر و زلزله شیلی سال ۲۰۱۰ که ۱.۷ سانتی‌متر محور زمین را جابه‌جا کرد، است. این تغییرات در مقایسه با تغییرات چرخشی و درازمدت حرکت زمین که می‌تواند ترموستات زمین را بالا یا پایین ببرد، بسیار کوچک هستند.

زمین اکنون در مسیر دایره‌ای خود به دور خورشید زاویه‌ای ۲۳۵ درجه دارد که باعث شده در یک طرف کره، زمستان و درطرف دیگر، تابستان باشد. همچنان که جهت زمین نسبت به خورشید عوض می‌شود میزان نور خورشید تابیده شده به هر نیمکره هم مجددا توزیع می‌شود، اما فصل‌ها می‌توانند بسته به تغییرات شیب زمین در درازمدت بشدت تحت تاثیر قرار گیرند.

هر ۴۱ هزار سال یا بیشتر، شیب زمین در هرجهت حدود یک‌درجه تغییر می‌کند. در بیشترین شیب یعنی ۵.۲۴ درجه، نور بیشتری به قطب شمال و جنوب می‌تابد و در کمترین شیب یعنی ۱.۲۲ درجه، نور بیشتری به خط استوا می‌رسد.

دو عامل (۲ سیکل) نجومی دیگر هم در شکل‌دهی آب و هوای زمین تاثیرگذارند؛ تغییر مسیر بیضی‌شکل زمین به دور خورشید هر ۱۰۰هزار سال یا بیشتر و تغییر جنبیدن محورها که به طور متوسط هر ۲۱ هزار سال اتفاق می‌افتد. هر دوی این سیکل‌ها در نتیجه کشش گرانشی ماه و دیگر سیارات منظومه شمسی ما اتفاق می‌افتد.

حال باید تحقیقاتی انجام داد که در حال حاضر زمان فرارسیدن این تغییرات و جا به جایی های زمین است که تغییرات آب و هوایی و زمین لرزه ها در کشورمان رخ می دهد.


/گزارش از میثم حاجی پور/
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
محمد میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
2
0
مقاله در خصوص زلزله با ابهای زیر زمینی
یا کتابی در این زمینه
با تشکر
ناصر یادحق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
2
2
با سلام به نظر بنده الودگی شدید هوا در وقوع زلزله تاثیر دارد زیرا ارتباط تنگاتنگ کره زمین با جو خودش را بهم می زند و موجب اختلاف پتانسیل شده و لرزش بوقوع می پیوندد و جای تحقیق و بررسی بیشتر در زمانهای الودگی شدید هوا است والسلام.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
2
6
بنظرم تغییراتی که در ذخایر آب در زمین ایجاد میکنیم نسبت به هوا و خاک بسیار بیشتر بوده و ارتباط مستقیم با زلزله ها دارد . یعنی با برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی و مهمتر از آن با ایجاد سدهای بزرگ. وقتی سدی ایجاد میکنیم و حجم بسیار بسیار زیادی آب جمع میکنیم این مقدار آب وزن زیادی دارد که اولا به لایه های زیرین زمین فشار زیادی وارد میکند و ثانیا روی حرکت وضعی زمین تاثیر گذاشته و آنرا تغییر میدهد که این تغییر مختصر درجه حرکت باتوجه به موقعیت زمین نسبت به ماه و خورشید باعث تغییرات آب و هوایی ، طوفانها و زلزله میگردد. ایجاد سد منجیل در زلزله رودبار و سد سلیمانیه در زلزله کرمانشاه بی تاثیر نبوده است.
هلن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
5
2
سلام یا خدا خودت کمک کن کرج زل له نیاد مه میترسم خیلی
هلن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
5
4
یا خدا خودت کمک کن زلزله نیاد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
1
7
من تقریبا به طور کامل درباره ارتباط زلزله وآب و هوا اطلاعات با دلیل محکم دارم اما برای نشرش تا کنون اقدامی نکردم چون می دونم مدرک تحصیلی غیر مرتبط و پایین دکترا حرفش جایی نمی رسه اگر کسی هست که در این زمینه فعالیت می کنه وشرایطی که گفتم رو داره حتما ایمیل بزنهmasaf202040@gmail.com چون با این اطلاعات حتی میشه احتمال وقوع زلزله با استفاده از آب و هوا ویک پارامتر دیگه رو به راحتی بررسی کرد وهدفی جز کمک ندارم.والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
3
علت اصلی آن برداشت ازآب منابع زیر زمینی هست ولی هیچ کس حرف منو باور نمی کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
10
1
اینها همه نشانهای حتمی ظهوره و هیچگونه شکی نیست
فرزانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
10
0
دخالت بیجای انسانها در کار خدا وبزرگبینی خودشان این نشانه ظلم بندگان مخصوص دانشممدان این زمانه به خودشان وتبشه به ریشه جامعه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
0
3
ایا زلزله هم باعث تغییرات اب و هوا میشه؟؟
درسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
2
0
چرت بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار