کد خبر: 493927
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار روز گذشته در حاشیه برداشت این محصول در گفت‏وگو با خبرنگار پیام طبیعت
مهندس بهرام میرآخوری با اعلام اين خبر اظهار داشت: در شش سال گذشته، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار حدود ۵۰۰ اصله نهال زرشک را در راستای طرح مدیریت پایدار منابع آب و خاک حبله‏رود و اشتغال‏زایی برای روستائیان این منطقه از شهرستان‏های بیرجند و قائنات به این شهرستان منتقل کرد.
میرآخوری افزود: درختچه‏های زرشک ابتدا به صورت طرح پایلوت در آرادان و منطقه ییلاقی ایوانکی کاشته شد و مراحل آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و مشخص شد که با آب و هوای شهرستان‏های گرمسار و آرادان سازگاری دارد.
وی گفت: درختچه‏های کاشته شده در دو منطقه ایوانکی و آرادان به خوبی از عهده مأموریت پیش‎بینی شده برآمدند و این مناطق هم‏اکنون به عنوان مراکز توزیع نهال‏های زرشک مطرح هستند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار با بیان اینکه کوشش می‏شود تا این نهال‏ها در اختیار سایر متقاضیان و بهره‏برداران قرار گیرد، تصریح کرد: بسیاری از مناطق ییلاقی استان سمنان قابلیت کشت درختچه زرشک را دارند.
میرآخوری اضافه کرد: مناطق ییلاقی شهرستان‏های گرمسار و آرادان مستعد پرورش زرشک هستند و به طور متوسط هر درختچه زرشک هفت تا هشت کیلوگرم محصول تولید می‏کند.
وی بیان داشت: زرشک فواید دارویی زیادی دارد که افزایش فعالیت سیستم ایمنی، تحریک جذب آهن و جلوگیری از بروز بیماری اسکوربیت، درمان سنگ کلیه، تصفیه خون و ضد عفونی کننده بودن آن تنها گوشه‏ای از این فواید است.
زرشک بی‏دانه به روش غیرجنسی و معمولاً به وسیله پاجوش یا به اصطلاح محلی برجوش تکثیر می‏شود، تکثیر توسط پاجوش متداول‏ترین روش ازدیاد این درختچه در کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار