کد خبر: 1313997
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
رئیس پلیس راهور فراجا: 
«نه به تصادف» جان هزاران مسافر را نجات داد این حرکت ملی با دستور رئیس‌جمهور و همراهی وزارت بهداشت و رسانه‌ها شکل گرفت و توانست آمار جانباختگان را به‌طور محسوسی کاهش دهد
غلامرضا مسکنی 

جوان آنلاین: رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اجرای پویش «نه به تصادف» در نوروز گفت: این حرکت ملی با دستور رئیس‌جمهور و همراهی وزارت بهداشت و رسانه‌ها شکل گرفت و توانست آمار جانباختگان را به‌طور محسوسی کاهش دهد. وی تأکید کرد: «اگر این هم‌افزایی ادامه پیدا نکند، دوباره شاهد افزایش مرگ‌های جاده‌ای خواهیم بود.»
موضوع کاهش مرگ و میر در تصادفات همیشه از اولویت‌های پلیس راهور بوده و هست. پلیس تلاش می‌کند با نهادینه کردن نظم و انضباط و رانندگی ایمن از سوی راکبان و رانندگان تصادفات مرگبار را کاهش دهد. از سوی دیگر آنچه از آمار‌ها برمی‌آید اینکه تصادفات مرگباری که هر ساله بیش از ۲۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند و بیش از ۳۰۰ هزار مجروح و معلول به جای می‌گذارد از سوی تعداد قلیلی از رانندگان متخلف صورت می‌گیرد که این موضوع پلیس را بر آن داشته تا با این دسته از متخلفان به شدت برخورد کند. پلیس به رانندگان متخلف هشدار داده در شهریورماه امسال چنانچه هر راننده‌ای تخلف حادثه‌سازی را در مواصلات بین‌شهری یا معابر شهری مرتکب شود، گواهینامه او به صورت سیستمی برای سه ماه توقیف می‌شود و راننده حق رانندگی ندارد. رئیس پلیس راهور فراجا همچنین در تازه‌ترین نشست خود با خبرنگاران از مزایای پویش «نه به تصادفات» گفت و اعلام کرد این پویش در نوروز باعث ایجاد هم‌افزایی ملی شد و کاهش کشته‌های رانندگی را در پی داشت. 
 مدیریت ترافیک و سوخت‌رسانی در شرایط خاص
سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در نشست خبری قبل از ظهر دیروز با اشاره به اقدامات صورت گرفته پلیس راهور در جریان حملات اخیر رژیم صهیونیستی گفت: «با توجه به بار ترافیکی سنگین، ۲۰ تانکر سوخت‌رسان در نقاط مختلف مستقر و برای اطمینان از رسیدن به‌موقع به جایگاه‌ها، مسیر حرکت این تانکر‌ها با اسکورت ویژه مدیریت شد، به طوری که گاهی برای رسیدن به محل مجبور بودیم خودرو‌های سوخت‌رسان را از مسیر مخالف هدایت کنیم. خوشبختانه در این شرایط توانستیم خدمات‌رسانی مناسبی را به مردم ارائه دهیم.» 
 کاهش ۱۷ درصدی سوانح رانندگی در ایام اربعین
وی در بخش دیگری از سخنانش به خدمت‌رسانی پلیس به زائران اربعین حسینی امسال اشاره کرد و گفت: «با وجود گرمای هوا و افزایش تردد‌ها نسبت به سال گذشته، وضعیت ترافیک منظم‌تر از سنوات قبل بود و در هیچ محور و هیچ‌یک از مرز‌ها توقف یا گره ترافیکی گزارش نشد. براساس آمار صحنه‌ای، تصادفات جرحی و فوتی نسبت به سال گذشته ۱۷درصد کاهش یافته است. البته این آمار بعداً به‌روز می‌شود، اما امیدواریم این روند کاهشی در آمار رسمی پزشکی قانونی نیز تأیید شود.»
 برخورد قاطع با تخلفات حادثه‌ساز
سردار حسینی با یادآوری اینکه شهریورماه یکی از پرترددترین ماه‌های سال است، گفت: «پیش‌بینی ما افزایش قابل توجه تردد‌ها نسبت به مرداد و شهریورماه سال گذشته است. امیدواریم با رعایت توصیه‌های پلیس شاهد شهریوری کم‌حادثه باشیم.»
وی با تأکید بر اینکه پلیس همانند تعطیلات نوروز با تخلفات پرخطر در شهریورماه برخورد خواهد کرد، اظهار داشت: «هر راننده‌ای که مرتکب یک تخلف حادثه‌ساز مانند سرعت یا سبقت غیرمجاز، حرکت مارپیچ، عبور از چراغ قرمز یا محل ممنوع شود، گواهینامه‌اش به مدت سه ماه به‌صورت سیستمی توقیف خواهد شد. این بدان معناست که فرد در این سه ماه حق رانندگی ندارد و در صورت تردد یا ارتکاب تخلف با وی همانند فردی برخورد می‌شود که فاقد گواهینامه است، به همین دلیل به رانندگان متخلف هشدار می‌دهیم نظم و انضباط را حین رانندگی رعایت کنند.»
 پویش «نه به تصادف» و لزوم هم‌افزایی ملی
سردار حسینی با اشاره به اهمیت پویش «نه به تصادف» گفت: «یکی از اهداف طرح و عملیات‌های پلیس راهور کاهش تصادفات است و همیشه تلاش کرده‌ایم این موضوع به عنوان یک اولویت از سوی دولت پیگیری شود. پویش نه به تصادف با دستور رئیس‌جمهور و همراهی دستگاه‌ها شکل گرفت و موجب هم‌افزایی ملی شد. شاید یک کمپین کوتاه‌مدت معجزه نکند، اما همین تلنگر اجتماعی نقش مهمی در حساس‌سازی افکار عمومی داشت. اگر این هم‌افزایی نبود، ما با آمار جانباختگان بیشتری در حوزه تصادفات در ایام نوروز روبه‌رو بودیم. با این حال پس از نوروز، این موضوع تا حدی به حاشیه رفت و لازم است دوباره در اولویت قرار گیرد، چون اولویت ما کاهش تصادفات جرحی و فوتی است.»
 طرح خودرو‌های متصل؛ در حال اجرا
رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص طرح خودرو‌های متصل که نقش مهمی در جلوگیری از تخلفات و بروز حوادث رانندگی دارند، گفت: «این طرح در اواخر سال گذشته از سوی سردار رادان، فرمانده انتظامی کل مطرح و به پلیس راهور ابلاغ شد. براساس این تدبیر، پلیس راهور موظف شد که پیگیری لازم را برای اجرای موضوع خودرو‌های متصل انجام دهد. در اسفندماه سال گذشته این موضوع در شورای ایمنی حمل‌و‌نقل ترافیک مطرح و قرار شد به‌صورت مرحله‌ای اجرا شود و در وهله اول ناوگان عمومی مسافری، سپس ناوگان باری و خودرو‌های نوشماره موظف به نصب تجهیزات خواهند بود. در نهایت، همه خودرو‌ها باید مجهز به این سیستم شوند. کماکان در حال پیگیری هستیم. البته برخی از شرکت‌های وارد‌کننده خودرو‌هایی با این تجهیزات وارد کرده‌اند. ما پیشنهاد داده‌ایم موضوع تجهیزات خودرو‌های متصل به عنوان یک استاندارد و الزام در آیتم‌های ۸۵ گانه استاندارد خودرو‌ها قرار بگیرد. در همین راستا، جلساتی با خودروسازان داخلی و شرکت‌های واردکننده خودرو‌های خارجی برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم به عنوان یک استاندارد اجباری در نظر گرفته شود تا با پشتوانه قانونی پیگیری‌ها به نتیجه برسد.»
 عامل انسانی؛ مهم‌ترین دلیل تصادفات
رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص نقش عامل انسانی در بروز تصادفات هم گفت: «عامل انسانی در بیش از ۹۲ درصد تصادفات نقش دارد. عامل انسانی آنقدر نقش مهمی در تصادفات دارد که اگر راننده قانون مداری با خودروی غیراستاندارد یا حتی جاده غیراستاندارد هم رانندگی کند سالم به مقصد می‌رسد. البته اگر خودرو‌ها ایمنی بالاتری داشته باشند، حتی با همین میزان تصادف، آمار مصدومان و جان‌باختگان کمتر خواهد شد. بسیاری از تغییرات در صنعت خودرو از جمله الزام استفاده از کیسه هوا، نتیجه مطالبه جدی پلیس بود. پلیس در این مسیر از موضع خود کوتاه نیامده و نخواهد آمد. اما در عین حال باید بپذیریم که سهم عامل انسانی در وقوع تصادفات بسیار بالاست.»
وی درباره افزایش نرخ جریمه‌ها گفت: «جریمه مایحتاج روزمره مردم نیست که افزایش آن فشار بیاورد، مگر کسی مجبور است سبقت یا سرعت غیرمجاز داشته باشد! جریمه ابزار بازدارنده است و در همه دنیا این سختگیری‌ها پذیرفته شده است. سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان می‌بازند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر مجروح می‌شوند. کمتر از ۵ هزار راننده متخلف عامل این حجم از خسارت هستند و پلیس اجازه نخواهد داد این تعداد محدود، جان مردم را به خطر بیندازند.»
 پلیس نمی‌تواند دست روی دست بگذارد
سردار حسینی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی تخلفات به‌خاطر مشکلات زیرساختی رخ می‌دهد، اما راننده باید تاوان بدهد، توضیح داد: «به‌عنوان یک کارشناس همواره تأکید کرده‌ام که پلیس با اجرای مقررات دارد جور ناکارآمدی بخش‌های مهندسی ترافیک، آموزش و زیرساخت‌ها را می‌کشد. اما آیا مردم از ما می‌پذیرند که به بهانه آماده نبودن زیرساخت‌ها کاری انجام ندهیم؟ قطعاً نه. همه انتظار دارند پلیس با بی‌نظمی‌ها و تخلفات برخورد کند. بنابراین پلیس نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و منتظر آماده شدن شرایط بماند.»


 موتورسواری بانوان؛ تصمیم با دولت
رئیس پلیس راهور در پاسخ به پرسشی درباره موتورسواری بانوان گفت: «پلیس مجری قانون است و هرچه دولت یا مراجع قانونی تصویب کنند، اجرا خواهد شد. در حال حاضر این موضوع در دولت در دست بررسی است.»
رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص خودرو‌های مناطق آزاد توضیح داد: «هیچ مجوزی برای تبدیل پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی صادر نشده است، اما در سال ۱۴۰۴ طرح پلاک گذر موقت در اروند، انزلی، خسروی و قصرشیرین اجرا شد که با استقبال ساکنان همراه بود و ظرفیت جدیدی برای بهره‌مندی آنان ایجاد کرد.»
وی درباره اجرای طرح مسیر ویژه خودرو‌های پرسرنشین هم گفت: «الزامی نیست طرحی که در لندن موفق بوده در تهران هم نتیجه بدهد. ما باید ابتدا زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و سپس به اجرای چنین طرح‌هایی بپردازیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار