جوان آنلاین: وزارت آموزشوپرورش توضیحاتی را درباره گزارش «جوان» ارائه کردهاست.
در پاسخ به گزارشی با عنوان «معلمان ابتدایی را فراری ندهید» که در تاریخ ۱۳ دیماه در همین صفحه منتشر شده است، معاونت برنامهریزی و توسعه منابع و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی را برای «جوان» ارسال کردهاست.
متن توضیحات آموزشوپرورش به این شرح است:
۱- دوره ابتدایی با بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، بیشترین دانشآموز را در دورههای تحصیلی دارا میباشد، لذا سازماندهی این تعداد دانشآموز قطعاً وزارت آموزش و پرورش را با چالشهای اداری، مالی و اختصاصی روبهرو کردهاست. تأکید ریاست محترم جمهوری بر ساخت مدارس در سال جاری با همکاری سایر دستگاهها نمونهای از تلاشهای ایشان و مقام عالی وزارت برای رفع مشکلات کلاسهای با تراکم بالا و مدارس چند پایه و کم جمعیت روستایی میباشد.
۲- در خصوص مطلب اشارهشده در مورد توانمندسازی معلمان براساس برنامه سالانه سال تحصیلی ۱۴۰۴- ۱۴۰۳ ارسالی به استانهای کشور آموزش معلمان با رویکرد ارتقای نگرش، مهارت و دانش در حال اجرا میباشد. در این راستا با استفاده از ظرفیت آموزشهای حضوری و ترکیبی در حال برنامهریزی و تولید بستههای یاددهی و یادگیری برای معلمان میباشیم.
۳- نظر به تأکید مقام عالی وزارت و ریاست محترم جمهوری مبنی بر ارتقای کیفیت مدارس و خصوصاً مدارس دولتی طرح توانمندسازی معلمان با تأکید بر اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری طراحی و به زودی در کشور به اجرا درخواهد آمد. در این طرح با رویکرد آموزش مشارکتی به روش فعال، زمینه تعمیق یادگیری دانشآموزان و پرهیز از حافظه محوری و توجه به ارتقای مهارتهای بنیادین دانشآموزان فراهم گردیدهاست. برای اجراییشدن مطلوب و آشنایی معلمان ابتدایی برای تمامی کتب درسی دوره ابتدایی سناریوهای تدریس معلمان در حال تهیه است. معلمان با الگوهای ارائهشده نسبت به اجرای تدریسهای خلاق و با استفاده از ظرفیتهای آموزش مجازی و کلاسهای آموزش معکوس نسبت به انجام فرآیند تدریس اثربخش اقدام مینمایند.
معلمین خدوم دوره ابتدایی همانند سایر دورههای تحصیلی وظیفه خطیر و سنگین تعلیم و تربیت دانشآموزان این مرز و بوم را عهدهدار هستند و طبیعتاً هر کدام مسئولیت و وظایف خویش را دارای مشتقات و پیچیدگیهای خاص آن دوره میدانند، لکن قضاوت و درجهبندی اهمیت و سختی آنها تقریباً دشوار و غیرممکن مینماید، علیایحال این معاونت براساس وظایف ذاتی خود همواره به دنبال ارتقای سطح معیشت و ایجاد مشوقهای انگیزشی برای همه فرهنگیان محترم میباشد که نمونه آن اجرای قانون رتبهبندی معلمان و پرداخت رفاهی در برخی مناسبتهاست که هر چند متناسب با خدمات و شأن همکاران گرامی و در قیاس با برخی از دستگاهها نیست، لکن مسیری است که با قوت در حال پیگیری و رایزنی بوده و آمادگی لازم برای پذیرش و پیگیری طرحهای تشویقی دیگر معاونتهای محترم وزارت متبوع وجود دارد.