کد خبر: 1233292
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
شرایط رئیس‌جمهور از منظر امام خمینی (ره) یک نکته بسیار لطیف مدیریتی در این بیان وجود دارد که مدیریت اسلامی را در میان دیگر کشور‌های جهان ممتاز و خواستنی جلوه می‌دهد چراکه حضور مدیران جامعه اسلامی در غیر جایگاه مردمی از نوع خداپسندانه نیست و قطعاً و بلاشک عامل تنگنا‌های اقتصادی را فراهم می‌کند، همچنانکه کرده است. 

جوان آنلاین: امام مقاومت (ره) مستمراً از پابرهنگان و زاغه‌نشینان به عنوان ولی‌نعمت یاد می‌کردند که امروز در نظام اسلامی لازم است با توجه به استقبال جهانی از آن به عنوان یک راهبرد طلایی و زیرپایه اقتصاد مؤمنانه تلقی شود. 
به گزارش ایرنا، در سی‌وپنجمین سال سفر ملکوتی معمار کبیر انقلاب اسلامی، رادمردی پیشگو و راستگو که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب از خدایی بودن قلب و نظام فکری و رفتاری ایشان مصادیقی را بیان کردند، مانند دشمنی با رژیم‌صهیونیستی و معرفی چهره حقیقی استکبار جهانی و نظام سلطنتی و نیز پیش‌بینی محوشدن امروز غده سرطانی رژیم‌صهیونیستی از خاورمیانه و جهان. امام خمینی (ره) به کدامین سرمایه دانشی و معرفتی مؤدب بودند که خداوند متعال زحمات او را جهت برپایی انقلاب اسلامی ماندگار و جهانی کرد، بی‌درنگ و شجاعانه باید اقرار کرد که خداشناسی تمام ساحتی ایشان و در پی آن انسان‌شناختی متفاوت معظم‌له با جهان شرق و غرب بوده است. 
این راز را باید هر یک از مسئولان نظام اسلامی به گوش هوش هیجانی خود بیابند و عمیقاً بدانند که امام خمینی (ره)، چون بر سر نفس اماره خویش افسار شریعت زده بود، قادر شدند شیطان مسلط بر سران استکبار را به گونه‌ای ردیابی کنند که آن‌ها را با تمام امکانات مادی‌شان به شکست غیرقابل انتظار انسان‌شناسی در غرب بکشاند، از این جهت امام راحل، رئیس‌جمهور، هیئت دولت، دیگر مدیران و مسئولان نظام اسلامی را با سبک رفاه‌نشینی غربی که اعضای خانواده آنان را به دنیازدگی اجباری می‌کشاند و همچنین عاشق کارت سبز شهروندی کشور‌های استکباری و حساب‌های خارجی و ویژه‌خواری می‌کند با ادبیات مختلف هشدار می‌دادند و الان هم جانشین بحق ایشان همان سلوک را ادامه می‌دهند و به این دلیل از مردمی‌بودن شهید جمهور و خدمت با دلسوزی کامل یاد می‌کنند. 

 مستندیابی فرمایش حکیمانه معمار کبیر انقلاب اسلامی
امام مقاومت از جان و دل بر این باور بودند: «عالم محضر خداست و در محضر او گناه نکنید.»
یک نکته بسیار لطیف مدیریتی در این بیان وجود دارد که مدیریت اسلامی را در میان دیگر کشور‌های جهان ممتاز و خواستنی جلوه می‌دهد چراکه حضور مدیران جامعه اسلامی در غیر جایگاه مردمی از نوع خداپسندانه نیست و قطعاً و بلاشک عامل تنگنا‌های اقتصادی را فراهم می‌کند، همچنانکه کرده است. 
«اِیاک اَن یراک اللهُ فی مَعصِیهٍ نَهاک عَنها وَ اِیاک اَن یفقِدَک اللهُ عِندَ طاعَهٍ اَمَرَک بِها»؛ بپرهیز از اینکه خداوند تو را در معصیتی که از آن نهی کرده است، ببیند و برحذر باش از اینکه خداوند تو را در طاعتی که به آن فرمان داده است، نبیند. مسندالامام الکاظم (ع)، ج۳، صص۲۴۶ و ۲۴۸. از این حدیث شریف یک مسئله تولید می‌شود که پاسخ دانش‌بنیان به آن، درمان بسیاری از بیمار‌ی‌های اقتصادی در جامعه را در پی خواهد داشت. معمار کبیر انقلاب اسلامی از این بیان حکیمانه انسان کامل اصل پاسخگویی به محروم‌شدگان جامعه را استنباط و استخراج کرده‌اند. 

 امام خمینی (ره) و راهکار برون‌رفت جامعه اسلامی از مشکلات اقتصادی
امام مقاومت (ره) مستمراً از پابرهنگان و زاغه‌نشینان به عنوان ولی‌نعمت یاد می‌کردند که امروز در نظام اسلامی لازم است با توجه به استقبال جهانی از آن به عنوان یک راهبرد طلایی و زیر پایه اقتصاد مؤمنانه تلقی شود، همچنانکه شهید جمهور و خدمت آیت‌الله رئیسی به این رکن زیر پایه منطوی در معارف قرآنی التزام داشتند که در مدت ۳۳ماه حدود۶۰‌سفر استانی از برای انقلاب اسلامی ثبت و ضبط کرده‌اند، چراکه امام راحل و نیز رهبر انقلاب اسلامی فرموده بودند به مستضعفان و مستمندان و زاغه‌نشینان که ولی‌نعمتان ما هستند، بی‌منت خدمت کنید. این درک عمیق و حس دلسوزی مؤمنانه معمار کبیر انقلاب و جانشین خلف ایشان نسبت به طبقه محروم و مستضعف جامعه به اندازه‌ای بود که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای محرومان و مستضعفان سایر کشور‌ها به عنوان یک اصل مدیریتی انسانی از آن با آغوش گرم استقبال شده است. 


 پوسیدگی کاخ‌نشینان از منظر امام خمینی (ره) 
از منظر امام ایستادگی (ره) پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرهون تلاش طبقات پایین اجتماع یعنی همان مستضعفان است که درک این اصل نیاز به اعتقادات عمیق دینی و اخلاق کاربردی آن دارد تا اینکه مسئولان با برخورداری از دسترنج پر برکات محرومان به فراموشی ولی‌نعمتان خود مبتلی و متهم نشوند. 

 تعریف مستضعف در آیات وحی
تعریف مستضعف در آیه شریفه ۷۵سوره مبارکه اعراف:
«قالَ الْمَلَأُ الَّذینَ اسْتَکبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذینَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ صالِحاً مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ قالُوا إِنَّا بِما أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ»؛ سران مستکبر قوم صالح که رسالت او را نپذیرفتند، به ناتوان شمرده‌شدگان جامعه که ایمان آورده بودند، گفتند: آیا می‌دانید که صالح از جانب پروردگارش به رسالت فرستاده شده است؟ گفتند: بی‌گمان، ما به آنچه او به آن فرستاده شده است، ایمان داریم. در مقابل، مستکبران گفتند: تردید نکنید که ما به آنچه شما به آن ایمان آورده‌اید، کافریم.

 تبیین نوین رهبری از کلیدواژه مستضعف
امام جامعه اسلامی جوامع را به دو گروه مستکبر و مستضعف تقسیم می‌کند و از مستضعفان با عنوان «مؤمنان» و از مستکبران با نام «کافران» یاد می‌کند. مستضعفان از منظر معظم‌له در حقیقت کسانی هستند که به رهبر دینی خود ایمان آورده و در برابر زورگویان و مستکبران مقاومت می‌کنند تا در نهایت بر مستکبران غلبه کنند ۰۸/۰۹/۱۳۹۸. در این تبیین مقام معظم رهبری (حفظه الله) مستضعف افرادی که آسیب‌دیده و مقاومت در برابر انواع ستمگران را فهم نمی‌کنند، نیستند، مانند برخی از متکدیان در لباس‌های مختلف تن‌پروری جامعه و همچنین اشخاصی که به واسطه حرام‌خواری اسیر آثار سوء‌تجاری و اقتصادی خود هستند، محسوب نمی‌شوند. معظم‌له با توجه به آیات وحی مستضعف را به صورت تک‌ساحتی و صرف اقتصادی معرفی نمی‌کنند بلکه ایشان استضعاف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را همراه و همزاد با استضعاف اقتصادی برمی‌شمارند. 
امام مقاومت (ره) در سخنان خود خطاب به طبقات پایین جامعه و مستضعفان فرمودند: شما این انقلاب را به ثمر رساندید و گروه‌هایی که در سرتاسر این کشور، این انقلاب را به ثمر رساندند، همان زن و مرد محروم بودند و همان‌هایی که مستضعف هستند و کاخ‌نشینان آن‌ها را استضعاف می‌کردند و این‌ها ثابت کردند کاخ‌نشینان هستند که ضعیف و پوسیده هستند. این سخن وحی‌پایه امام خمینی (ره) امروز در میان جوانان دانشگاه‌های امریکا و اروپا در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه به صورت بهت‌آوری برای سران استکبار در جریان است. 

 سرخوردگی مردمان محروم و آسیب اقتصادی آن از دیدگاه امام خمینی (ره)
علت حمایت همه‌جانبه معمار کبیر انقلاب اسلامی از مردم محروم‌مانده از سرمایه مادی و معنوی‌شان یک دوراندیشی زیرکانه را در خود ذخیره کرده که اگر قشر محروم جامعه از انقلاب خودشان از سوی زیست مدیریتی رئیس‌جمهور و وزرای آن سرخورده و ناامید شوند، بلاشک میدانداری برای تمام افراد رفاه‌پرست و بی‌درد باز خواهد شد و در نتیجه مردم در تنگنا‌های اقتصادی قرار خواهند گرفت و زربازان و ثروت‌اندوزان جامعه با پشتیبانی زالوصفتان اقتصاد سرمایه‌داری جهان استکبار آن‌ها را به استضعاف و بردگی می‌کشانند. 

 نکبت سکوت‌زدگی در برابر جنایات رژیم‌صهیونیستی
کالبدشکافی امام راحل از عدم‌حمایت برخی کشور‌های مسلمان و دیگر مردم جهان از مستضعفان که مصادیق امروز آن کشور‌های اروپایی و نیز ژاپن، کره‌جنوبی و برخی کشور‌های در منطقه است، در نوع اقتصاد ضدمردمی آنان می‌دانند، زیرا اقتصاد آنان مردمی، یعنی خداناظر نیست چراکه آنان از سوی استکبار جهانی اجبار می‌شوند با اقتصاد تک‌ساحتی خود علیه مستضعفان جهان اقدام کنند، مانند اقدام امروز آن‌ها علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه این شکل اقتصادی آن‌ها در عدم‌حمایت از مردم مظلوم و مقاوم غزه و به استضعاف‌کشیدن آنان ربط مستقیم در اعتقادات و اخلاق اقتصادی آنان، یعنی غیرمردمی آنان دارد و خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار