کد خبر: 1223932
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در کشاکش تنش ایران و رژیم‌صهیونیستی، یک کشتی باری مربوط به این رژیم دیروز در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شد؛ اقدامی که برخی ناظران آن را بخشی از انتقام ایران به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری در دمشق خوانده‌اند. برخی دیگر در حالی که ایران رسماً مسئولیت توقیف کشتی مربوط به اسرائیل را نپذیرفته، می‌گویند عملیات دیروز بخشی از یک طرح ناامن‌سازی مسیر جایگزین ارسال کمک‌ها به اسرائیل است که سه دولت عربی آن را در فضای ناامن دریای سرخ فعال کرده‌اند. اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس دیروز اعلام کرد یک کشتی با پرچم پرتغال در نزدیکی تنگه هرمز در سمت دریای عمان در ۵۰مایلی بندر الفجیره امارات توقیف شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، این کشتی که MSC Aries نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسرائیلی به نام «ایال اُفر» است
جوان آنلاین: در کشاکش تنش ایران و رژیم‌صهیونیستی، یک کشتی باری مربوط به این رژیم دیروز در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شد؛ اقدامی که برخی ناظران آن را بخشی از انتقام ایران به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری در دمشق خوانده‌اند. در حالی که ایران رسماً مسئولیت توقیف کشتی مربوط به اسرائیل را نپذیرفته، برخی ناظران می‌گویند عملیات دیروز بخشی از یک طرح برای ناامن کردن مسیر جایگزین ارسال کمک‌ها به اسرائیل است که سه دولت عربی آن را در فضای ناامن دریای سرخ فعال کرده‌اند. 
 
اداره عملیات تجارت دریایی انگلیس دیروز اعلام کرد یک کشتی با پرچم پرتغال در نزدیکی تنگه هرمز در سمت دریای عمان در ۵۰مایلی بندر الفجیره امارات توقیف شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، این کشتی که MSC Aries نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسرائیلی به نام «ایال اُفر» است. در حالی که دست‌کم تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ دولتی مسئولیت توقیف MSC Aries را نپذیرفته، برخی منابع این عملیات را به ایران منتسب کرده‌اند. 
ویدئویی که کانال‌های خبری ادعا می‌کنند توقیف را نشان می‌دهد، تصویری را نشان می‌دهد که یک بالگرد به کشتی نزدیک شده است. آسوشیتدپرس گزارش کرده این کشتی روز جمعه در سواحل دوبی امارات مشاهده شده و در حال حرکت به سمت تنگه هرمزه بوده است، این کشتی هم همانند دیگر کشتی‌های منتسب به رژیم‌صهیونیستی هنگام حرکت در آب‌های منطقه داده‌های ردیابی خود را خاموش کرده بود. 
 
 توقیف در بحبوحه تنش؟!
توقیف کشتی مربوط به رژیم‌صهیونیستی در بحبوحه تنش‌های بعد از حمله به کنسولگری ایران در دمشق انجام شده است؛ حمله‌ای که در آن هفت مستشار ایرانی شهید شدند و تهران رسماً اعلام کرده است تل‌آویو را به خاطر این اقدامش تنبیه خواهد کرد. تحت تأثیر همین فضا، برخی ناظران ادعا می‌کنند توقیف کشتی MSC Aries که ایال افر، میلیاردر اسرائیلی مالک آن است، به تلافی حمله به کنسولگری ایران در دمشق انجام شده است. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی در اولین واکنش به گزارش‌های مربوط به توقیف MSC Aries دیروز گفت: «ایران در صورت انتخاب برای تشدید بیشتر این وضعیت، متحمل عواقب خواهد شد.» ایزاییل کاتز، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی هم تهران را به دزدی دریایی متهم کرد، با این حال، ناظران بعید می‌دانند توقیف کشتی اسرائیلی با «تنبیه» وعده داده‌شده ایران ارتباط مستقیمی داشته باشد، هرچند این دو حادثه را نمی‌توان به طور کلی از همدیگر تفکیک کرد. 
بیشتر ناظران، توقیف کشتی اسرائیلی را بخشی از یک سناریوی گسترده‌تر برای ناامن‌کردن یک مسیر جایگزین می‌دانند که طی چند ماه گذشته، بعد از ناامن‌شدن دریای سرخ به وجود آمده است. این مسیر یا کریدور که در واقع یک «پل زمینی» امدادرسانی به اسرائیل به حساب می‌آید، از طریق امارات، عربستان‌سعودی و اردن به سرزمین‌های اشغالی می‌رسد. گزارش‌ها درباره این کریدور، نخستین‌بار در رسانه‌های عبری منتشر و سپس وزیر راه و ترابری رژیم‌صهیونیستی آن را تأیید کرد و بعد از آن نیز اردنی‌ها به صورت هفتگی در مخالفت با آن، زنجیره انسانی تشکیل دادند. شبکه الجزیره هفته قبل، در یک گزارش تحقیقی، وجود این کریدور را از طریق گفتگو با راننده‌های کامیون‌هایی که از پوشاک گرفته تا پارچه و مواد غذایی به اسرائیل حمل می‌کنند، تأیید کرد؛ کریدوری که به عنوان جایگزین کشتی‌های اسرائیلی عمل می‌کند که انصارالله یمن تردد آن‌ها از باب‌المندب را ممنوع کرده است. 
 
 سرنوشت کریدور سرخ در انتظار کریدور جدید
ناظران می‌گویند توقیف کشتی مربوط به اسرائیل در نزدیکی بندر فجیره امارات در واقع ناامن‌سازی کریدور جایگزین مسیر دریای سرخ است، البته ناظران توقیف کشتی اسرائیلی از حمله به کنسولگری را به کلی تفکیک نمی‌کنند. حسن الحسن، تحلیلگر مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌گوید: «ایران ممکن است سعی کند با (کارت‌بازی) ترس از اینکه می‌تواند مانع عبور کشتی‌ها از طریق تنگه شود، بازی کند؛ گذرگاهی که اهمیت بیشتری نسبت به دریای سرخ برای عرضه نفت و گاز جهانی دارد.» با این حال، او معتقد است اگر ایران بخواهد تنبیه وعده داده شده خود را «به توقیف کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل محدود کند، (هرچند) خطر یک درگیری همه‌جانبه را به حداقل می‌رساند، اما به اعتبار خود آسیب می‌رساند.» برخی رسانه‌های عبری‌زبان نوشته‌اند؛ ایرانی‌ها با توقیف کشتی پیام روشنی به امریکا داده‌اند؛ اگر شما از طرف اسرائیل مداخله کنید، خلیج‌فارس را مانند دریای سرخ خواهیم بست. با این حال، یک منبع عبری پیکان اصلی پیام توقیف اسرائیلی را به سمت کریدور زمینی می‌داند. این منبع عبری گفته که این عمل ایران نشانه آن است که کریدور جدید، سرنوشتی مانند دریای سرخ برای کشتی‌های اسرائیلی خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار