کد خبر: 1221701
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
به صنعت برق و نیروگاه‌های حرارتی سوریه در طول جنگ داخلی ۱۳ ساله در این کشور آسیب‌های شدیدی وارد شد که دمشق برای جبران آن به همکاری متحدان خود نیازمند است.

جوان آنلاین: ظرفیت تولید برق سوریه تا سال‌های قبل از جنگ داخلی، ۹۵۰۰ مگاوات بود. با شروع و تشدید بحران در سوریه بعد از یک دهه ظرفیت باقی مانده تقریباً پاسخگوی ۲۵ درصد انرژی مورد نیاز است.

به گزارش تسنیم، این کمبود تقریباً همه ابعاد و شئون زندگی روزمره، اقتصادی و اجتماعی مردم این کشور را تحت الشعاع قرار داده و به یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی دولت سوریه مبدل شده است.

در این میان دمشق با همکاری ایران، راه اندازی دو نیروگاه حرارتی حلب و الرستین لاذقیه را با هدف احیای صنعت برق سوریه به پیش می‌برد که در مجموع ۱۰۰۰ مگاوات بر ظرفیت تولید شبکه برق سوریه می‌افزاید.

حملات تروریستی بخش‌های بزرگی از نیروگاه‌های برق و منابع نفتی را در سوریه نابود کرد. شهروندان سوری در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی از این دست، روبه‌رو بوده اند و برای وصل شدن برق لحظه شماری می‌کنند. نقش جمهوری اسلامی ایران، به عنوان متحد سوریه که در این سال‌ها از ملت سوریه حمایت کرده به این ترتیب برجسته می‌شود.

محمد نجم، کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش متحدان سوریه در کاهش الام این ملت گفت: «طبیعتا هم پیمانان سوریه در کاهش شدت این بحران نقش عمده‌ای داشتند، چه در نگهداری نیروگاه‌های حرارتی که در خلال جنگ آسیب دیده بودند و غالبا به شکل عامدانه هدف حملات تروریست‌ها قرار گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران نقشی مهم در بازسازی، تعمیر و نگهداری تعدادی از این نیروگاه‌های حرارتی ایفا کرد. ایران همچنین در جذب حمایت از بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در سوریه که تا حدی گزینه بدیلی برای کمک به افزایش ظرفیت تولید شبکه برق به شمار می‌رود. نیروگاه برق حرارتی حلب که پس از بازسازی با همکاری سوریه و ایران به بهره برداری رسید و همچنین نیروگاه الرستین در لاذقیه، دو پروژه‌ای هستند که نیروگاه نخست، حدود ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید شبکه برق سوریه اضافه کرد. نیروگاه الرستین نیز ۵۰۰ مگاوات دیگر به این ظرفیت تولید خواهد افزود. این امر نشان از رشد و بهبودی واقعی برای وضعیت برق در سوریه دارد.

حسین عرنوس، نخست وزیر سوریه: «ما همواره و همیشه تاکید داریم که این روابط راهبردی در مسیر تحقق خواسته‌های دو ملت است. این فعالیت‌ها بخشی ناچیزی از همکاری بین ایران و سوریه است؛ این همکاری‌ها در همه زمینه‌ها وجود دارد. بدون تردید شرکت‌های ایرانی تجربه و اراده لازم برای کمک به مردم سوریه را دارند و این واقعیتی است که ما در نزد مهندسان و تکنسین‌های ایرانی شاهد آن هستیم.

وی افزود: «آن‌ها دست برادران سوریشان را به گرمی می‌فشارند و تمام تجربیاتی را که دارند به آن‌ها انتقال می‌دهند؛ بنابراین قطعا چشم‌انداز همکاری عظیم و شگرفی بین دو کشور وجود دارد.»

 از ساخت و بازسازی نیروگاه‌های تولید برق گرفته تا پروژه‌های تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها در محرده و بانیاس و دیرعلیف ایران علی رغم تحریم‌های اعمالی علیه متحدش دمشق، وارد میدان شده و هرآنچه را که برای احیای مجدد نیروگاه‌ها و تولید انرژی برق مورد نیاز به عنوان اهرمی برای صنعت و احیای بازسازی مورد نیاز است، در اختیار سوریه قرار داده اند.»

معتصم عیسی، کارشناس سیاسی: سوریه برای احیای صنایع و زیرساخت‌های خود که آسیب زیادی دیده‌اند به دوستان و متحدانی نیاز دارد و ایران نشان داده در این زمینه کوتاهی نمی‌کند چرا که مناسبات این کشور با سوریه، روابطی راهبردی است و نسبت به مردم سوریه و آنچه در سوریه روی می‌دهد از روی دوستی و هم پیمانی راهبردی و نه از روی طمع و منفعت احساس مسئولیت می‌کند.

این بدان معناست که ایران تلاش زیادی می‌کند، مشاوره می‌دهدو حتی در سطوح مالی و اقتصادی، بسیاری از آنچه را که می‌تواند از روی وظیفه و تعهد به سوریه ارائه می‌کند تا این کشور دوباره از جای خود برخیزد و به جایگاه اصلی و واقعی خود بازگردد.

آمار نشان می‌دهد با توجه به اقداماتی که شرکت‌های ایرانی در راستای ساخت، نظارت و نگهداری انجام داده اند. سوریه در آینده نزدیک به لحاظ ظرفیت تولید برق در وضعیتی قرار خواهد گرفت که می‌تواند امید را به این صنعت بازگرداند.

تا وضعیت کنونی جیره‌بندی برق را تا حد زیادی بهبود بخشیده و بتواند مصرف روزانه برقش که روازنه به بیش از ۵۰۰۰ مگاوات می‌رسد را تولید کند. همکاری نزدیک سوریه و جمهوری اسلامی ایران در کمک به سوریه در بحرانی که این کشور در زمینه تولید انرژی برق با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نمایان شد. از کمک به بازسازی این نیروگاه‌های ویران شده به دست تروریسم تا ​تامین مشتقات نفتی سوریه واقعیات حاکم بر این روابط دوجانبه که در طول تاریخ گسترش یافته را آشکار می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار