کد خبر: 1210600
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
در دو سال اخیر شاهد فیلم‌سوزی به دلیل کرونا بودیم و تولید آثار نیز متوقف یا کم شده بود و اقتصاد نمی‌چرخید.
مجتبی امینی

جوان آنلاین: در چهار ماه گذشته با برنامه‌ریزی انجام‌شده پیش رفتیم. از ۱۲ تا ۲۲بهمن همزمان در تهران و بعد در استان‌ها اکران فیلم‌ها انجام می‌شود. اخیراً جلسه مهمی با مدیران ارشاد کل استان‌ها داشتیم تا جشنواره منسجم و خوبی را شاهد باشیم. در زمان ثبت‌نام بخش ملی، ۱۰۶اثر ثبت‌نام کردند و این نشان از رونق سینما و تولد آن در خط و صنعت تولید است.
در دو سال اخیر شاهد فیلم‌سوزی به دلیل کرونا بودیم و تولید آثار نیز متوقف یا کم شده بود و اقتصاد نمی‌چرخید.
امسال زحماتی که از سوی بخش دولتی و همچنین بخش خصوصی صورت گرفت، باعث شد فیلم‌های زیادی متقاضی حضور در بخش ملی شوند. پارسال حدود ۷۵ تا ۸۰ اثر ارسال شد. ۵۱فیلمساز فیلم‌اولی به ناوگان سینمایی کشور اضافه شده و فیلم‌های‌شان را برای ما ارسال کرده‌اند.
انتخاب آثار بسیار کار سختی بود و هیئت انتخاب یک ماه درگیر این اتفاق بودند و با وسواس فیلم‌ها را انتخاب کردند. ۳۳اثر برای نمایش در جشنواره «فجر۴۲» انتخاب شده است.
پارسال باید ۲۲اثر به بخش رقابتی راه پیدا می‌کرد، اما ۲۴فیلم داشتیم. همچنین امسال بخش فیلم‌اولی‌ها را در قالب نگاه نو به جشنواره بازگرداندیم. پنج اثر فیلم اول در بخش سودای سیمرغ نیز حضور پیدا کردند. همچنین شاهد حضور چهار انیمیشن جدی هستیم که نوید خوبی برای خانواده‌هاست.
هر جشنواره‌ای یکسری اثر می‌پذیرد و قرار نیست همه فیلم‌ها انتخاب شوند. من هم در دوره‌های مختلف فیلم داشتم و مواقعی هم اثرم به جشنواره راه داده نشد. جشنواره فجر اعتبار جهانی دارد و ما خوشبختانه هیئت انتخاب داریم، در حالی که برخی جشنواره‌های الف دنیا هیئت انتخاب ندارند. کسانی به عنوان اعضای هیئت انتخاب بودند که سینما برای‌شان مهم است. به نظر من فیلمسازان نیز باید به آیین‌نامه احترام بگذارند. مهم مودت و همدلی است که باید بین اعضای سینما در شروع سال جدید برای این حوزه رخ دهد. درباره عدم‌حضور بانوان در هیئت انتخاب جشنواره فجر باید بگویم که در بین اعضای هیئت داوران از بانوان حتماً بهره می‌بریم، اما در هیئت انتخاب به واسطه سخت‌بودن کار نتوانستیم در خدمت آن‌ها باشیم.
درباره انتقاد‌های وارده به حضور فیلم‌های ارگانی در این دوره از جشنواره نیز باید اینگونه توضیح دهم که یک‌سوم جشنواره متعلق به بخش خصوصی است. یک بخشی از آن دوسوم باقی‌مانده هم مربوط به مشارکت ارگان‌ها با بخش خصوصی است. از سوی دیگر وقتی تولیدات بخش خصوصی کم شده و بخش دولتی عزم خود را جزم کرده است تا به رونق سینما کمک کند، آیا این کار غلط است؟ پس چه کسی باید کمک کند خانواده محترم سینما آسیب نبیند؟ اگر دستگاه‌های دولتی به ساخت اثر کمک نکنند، سفره سینما کوچک می‌شود.
از اهالی رسانه می‌خواهم این مسئله را دنبال کنند؛ از میان ۱۰۶اثر متقاضی برای حضور در فجر۴۲، چند اثر متعلق به بخش خصوصی بود؟
قاعده امر از نظر ما شایسته‌سالاری است و باید سپاسگزار این باشیم که ارگان‌های دولتی به کمک سینما آمدند. انتخاب اثر به اسم کارگردان و مؤلف در جشنواره کار درستی نیست بلکه اثر باید از خود دفاع کند. بخش نگاه نو فقط یک سیمرغ دارد و درباره سیمرغ مردمی هم در روز‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

دبیر جشنواره «فجر۴۲»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار