جوان آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهینهسازی در مصرف مسیر رسیدن به بهرهوری است و حملونقل نیازمند تحول از طریق هوشمندسازی است، گفت: راهکار بهینهسازی مصرف سوخت، افزایش قیمت سوخت نیست.
به گزارش «جوان» به نقل از خانهملت، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش حملونقل و توسعه اقتصادی با بیان اینکه امروز نیازمند رسیدن به فهم مشترک برای حل مسائل هستیم چراکه سرمایههای لازم در کشور وجود دارد، گفت: امروز باید بر اساس سیاستهای ابلاغی به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم و تورم را تکرقمی کنیم. در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم این موضوع را به دولت و شورای نگهبان گفتهام که رشد ۸ درصدی قطعاً سقف سرمایهگذاری دارد که باید نسبت به آن برآورد داشته باشیم تا به مباحث پوچ گرفتار نشویم و تازه بخواهیم موضوع اصل ۷۵ آن را تعیین کنیم و این موضوع باید از قبل مشخص باشد.
وی افزود: در حوزه حملونقل سوخت با مبلغ بسیار اندک توزیع میشود، چنانچه گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان است، اما باز هم هزینه تمامشده حملونقل ما بسیار بالاست. نوشتن بهرهوری ۸/۲ برایمان بسیار سخت شده است. روزانه ۵/۳ میلیون بشکه نفت در کشور هدر میدهیم که اگر بشکهای ۸۵ دلار محاسبه کنیم، سالانه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار میشود. چرا باید کیک اقتصاد خود را در شرایطی که تحت تحریمهای ظالمانه امریکا قرار داریم، کوچک و چرا خودمان هم به خودمان ظلم کنیم. ثابت نگهداشتن قیمتها قطعاً اشکال ماست، اما راه بهینهسازی مصرف سوخت نیز افزایش قیمت آن نیست بلکه راههای دیگری هم وجود دارد. وقتی سرمایه در حال از بین رفتن است، باید از سوی دولت، بخش خصوصی و مردم بهینه شود و اگر همه باهم از آن منفعت ببریم، این ۱۰۰ میلیارد دلار تبدیل به سرمایه ملی ما خواهد شد.
فعالان اقتصادی مجاهدان اصلی و واقعی جنگ اقتصادی هستند
رئیس مجلس در ادامه خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در جلسه تصریح کرد: امروز برای مبارزه با امریکا باید تولید کشور را افزایش دهیم و مشکلات اقتصادی را حل کنیم و این همان جایی است که امریکا در حال مبارزه است که ما قوی نشویم و ما باید همان جا باشیم تا قوی شویم، بنابراین شما مجاهدین اصلی و واقعی جنگ اقتصادی هستید و ما در خدمت شما قرار داریم.
قالیباف یادآور شد: ما ۱۲ سال در حوزه شهرداری فعالیت کردیم که آن زمان هم تحریم امریکا بودیم و هم تحریم سه دولتی که با آنها کار کردیم، یعنی شرایط کار برای ما سهل نبود، حتی طی این ۱۲ سال یک جلسه هم برای شهر تهران با ما نگذاشتند، اما توانستیم ۲۰۰ کیلومتر خط مترو ایجاد کنیم.