جوان آنلاین: درحالیکه قرار بود تا پایان بهار امسال ۲۰۰ هزار خودرو وارد شود، اما تاکنون کمتر از ۷ هزار دستگاه وارد شده است. کندی روند واردت خودرو پای وزیر صمت را نیز به مجلس کشاند. روز گذشته سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر صمت درباره دلایل اجرا نشدن قانون ساماندهی صنعت خودرو با محوریت واردات خودروهای نو در صحن مجلس اعلام وصول شد.
به این ترتیب عباس علی آبادی نیز که از خرداد امسال سکان هدایت وزارت صمت را به دست گرفته هم درگیر ماجرا کندی واردات خودرو شد. این در شرایطی است که از ابتدا هم پیش بینی میشد که موضوع تامین ارز برای واردات خودرو مشکل ساز باشد. حالا، اما رئیس سازمان برنامه و بودجه به طور کل تخصیص ارز به این حوزه را به صلاح کشور ندانسته است.
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در همایش اقتصاد ایران اذعان کرد که تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست.
وی تاکید کرده که فرض کنیم سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه میکنیم. در حالی که میدانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.
از آن طرف نیز آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نیز همچنان در دولت رسوب کرده و مشخص نیست به طور کلی ابلاغ شود یا نشود.
وزیر صمت امروز در مصاحبهای در این باره گفت: ارز در تجارت و فعالیت اقتصادی ابزاری است که بین ساختارهای اقتصادی مختلف کارکرد دارد و روی همه چیز هم اثر دارد. در موضوع تامین ارز خودرو نگرانی دولت این است که با یک اقدام نسنجیده، اقتصاد کشور دچار تاثیر و معیشت مردم با تغییر نرخ ارز دچار خطر شود؛ بنابراین دولت با احتیاط عمل میکند.
علی آبادی همچنین گفت که آیین نامه واردات خودروهای دست دوم در دولت مصوب شده و هیات دولت هم باید آن را ابلاغ کند و ابلاغکننده وزارت صمت نیست.
وی افزود: در حوزه واردات خودرو برنامهریزی انجام شده و نگرانی از اینکه هیچ بخشی از اقتصاد دچار آسیب شود، وجود ندارد. همچنین ارز همه مواردی که در مورد خودرو برقی اعلام شده، تامین شده است.
یکی از فعالان حوزه خودرو در این زمینه گفت: وضعیت واردات در دو ماه اخیر سرعت بیشتری گرفته با این حال با توجه به مشکلات تامین ارز، واردکنندگان نسبت به واردات خودرو در چنین شرایطی تردید دارند.
وی با اشاره به برخی مخالفتها برای واردات خودرو گفت: اگر قرار است حمایتی از تولید داخل صورت گیرد این روش میتواند ازطریق تعرفه باشد و در غیر این صورت خودروسازان به دلیل عدم رقابت، تمایلی به همخوان کردن وضعیت کیفیت محصولاتشان با قیمت آن را بیش از پیش نخواهند داشت.
با توجه به اینکه اعلام خبر واردات خودرو توانسته بود قیمتها در بازار خودرو را تعدیل کند انتظار میرود تا دولت اهتمام جدی تری برای تامین ارز خودرو (همانند بسیاری از کالاهای دیگر که هم اکنون ارز دریافت میکنند) داشته باشد.