کد خبر: 1198976
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
برای من باخت ۴ بر صفر مقابل ایران اوکی است و موردی ندارد.» هنگ‌کنگ برخلاف تصور دفاعی کار نکرد.
دنیا حیدری

جوان آنلاین: نخستین بازی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی با برتری مقابل هنگ‌کنگ خاتمه یافت؛ بردی که البته حاشیه‌هایی را هم به دنبال داشت.
بازی با هنگ‌کنگ با پیروزی یوز‌های ایران به پایان رسید، اما همین بازی نه چندان سخت کافی بود تا مشخص شود شاگردان قلعه‌نویی هنوز در کار تیمی به آن هماهنگی لازم نرسیده‌اند و برای گلزنی عجول هستند و شاید به همین دلیل هم بود که موقعیت‌های زیادی را از دست دادند، حتی اندرسون هم خود را آماده باختی پرگل کرده بود، به همین خاطر هم بعد از قبول باخت ۴ بر صفر، نتیجه را قابل قبول خواند: «برای من باخت ۴ بر صفر مقابل ایران اوکی است و موردی ندارد.» هنگ‌کنگ برخلاف تصور دفاعی کار نکرد. در واقع این تیم بعد از آنکه سکان هدایت خود را به دست اندرسون سپرده است، جای بازی دفاعی و دل بستن به ضدحملات، سعی در ارائه فوتبالی هجومی با پرس از بالا دارد؛ تاکتیکی که مقابل ایران نیز پیاده شد، هر چند میهمان با این تاکتیک هم موفق به باز کردن دروازه ایران نشد، اما نتیجه برایش قابل قبول بود چراکه بازی می‌توانست با نتیجه‌ای متفاوت و البته پرگل‌تر به پایان برسد اگر شاگردان قلعه‌نویی تا این حد فرصت‌سوزی نداشتند که حتی صدای کادر فنی هم درآید! هر چند مطهری، مربی تیم ملی فرصت‌سوزی ملی‌پوشان را طبیعی می‌خواند: «طبیعی است بازیکنان دوست داشتند هر چه سریع‌تر به گل‌های بیشتری برسند و تمرکز هم در باکس نبود، ولی تیم از نظر تاکتیکی کارش را به صورت منسجم انجام می‌داد. همین که موقعیت ایجاد می‌شود، یعنی کار تاکتیکی شما به ثمر رسیده است، اما وقتی تیمی نتواند موقعیت ایجاد کند، باید نگران بود.» هر چند عدم‌خلق موقعیت همانطور که مطهری نیز به آن اشاره دارد، نگران‌کننده است، اما نگرانی‌ها از ندانستن قدر موقعیت‌های به‌وجود‌آمده هم کمتر از ناتوانی در خلق موقعیت نیست.
برتری ایران در نخستین دیدار خود در مقدماتی راهیابی به جام جهانی واکنش صفحه رسمی جام ملت‌های آسیا را به دنبال داشت. صفحه رسمی این رقابت‌ها با تمجید از عملکرد ایران در دور دوم مسابقات انتخابی در گروه «E» استارت ایران را مقتدرانه خواند، با وجود این، اما انتظار قلعه‌نویی از شاگردانش بیش‌از این‌ها بود و این را فریاد‌های گاه و بی‌گاه او بر سر بازیکنان در جریان بازی ثابت کرد، خصوصاً که تیم ملی فرصت‌های گلزنی زیادی را هم از دست داد که این مسئله نیز به مزاج سرمربی تیم‌خوش نیامد: «مقداری از روی شکم‌سیری بازی کردیم. می‌توانستیم گل‌های بیشتری هم بزنیم، چون موقعیت‌های زیادی ایجاد کردیم، اما برد اصلی ما در مصاف با هنگ‌کنگ ازخودگذشتگی بازیکنان نسبت به یکدیگر بود. تک‌تک بازیکنان برای هم و موفقیت تیم کار کردند و این برد ما بود، البته هنوز مشکلاتی هست، اما مهم این است که در این مشکلات همه همدل هستیم.» سردار آزمون در حالی برابر هنگ‌کنگ دبل کرد که فرصت هت‌تریک هم برای رسیدن به رکورد کریم باقری را داشت، اما ترجیح داد شرایط را برای گلزنی طارمی مهیا کند و دست‌آخر نیز رامین رضاییان تیرخلاص را بر پیکر بی‌جان میهمان وارد کرد که بازی با برتری یاران قلعه‌نویی به پایان برسد.
برتری ایران در نخستین گام، اما بی‌حاشیه هم نبود. نبود احمد نوراللهی، هافبک دفاعی تیم الوحده امارات در ترکیب و لیست ۲۳ نفره، همه را متعجب کرده بود، خصوصاً که او روی سکو‌ها و کنار بازیکنان جوانی که در لیست بازی با هنگ‌کنگ نبودند نیز دیده نشد و همین مسئله پچ‌پچ‌هایی را به دنبال داشت، اما طولی نکشید که سایت فدراسیون فوتبال در این خصوص نوشت: «به منظور حفظ اتحاد تیمی و در پی رفتار غیرحرفه‌ای احمد نوراللهی و با تصمیم کادر فنی، این بازیکن از تیم ملی کنار گذاشته شد.» در واقع احمد نوراللهی زمانی که متوجه می‌شود نامش در لیست ۲۳ نفره نیست، از نشستن در کنار سایر بازیکنان خط خورده روی سکو سر باز می‌زند که همین مسئله باعث اخراج او از اردوی تیم ملی می‌شود؛ تصمیمی که مدیرروستا، کارشناس فوتبال ایران آن را کاملاً درست می‌خواند: «بازیکن باید به تصمیم سرمربی‌اش احترام بگذارد. یک نفر نمی‌تواند خودش را خارج از تیم تصور کند، بلکه باید خودش را فدای تیم کند. قلعه‌نویی هم مسئول اول این تیم است. او تصمیم به سکونشینی نوراللهی گرفته است و بازیکن باید مطیع باشد. اگر سرمربی تیم ملی نوراللهی را کنار نمی‌گذاشت، این تیم دچار هرج و مرج می‌شد.»
تیم ملی فوتبال ایران با این برد پرگل صدرنشین گروه E شد، اما بی‌تردید کار قلعه‌نویی و یارانش مقابل ازبکستان به مراتب سخت‌تر از مصاف خانگی با هنگ‌کنگ است، خصوصاً که تیم ملی حالا جهانبخش را هم به دلیل مصدومیت در این بازی نخواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار