جوان آنلاین: پروپاگاندا درباره توانمندیهای هوش مصنوعی به قدری بود که برخی رسانههای غربی خبر اعتصاب نویسندگان هالیوود را اینگونه به انحراف کشاندند که به همه القا شود اعتراضات ریشه در ترس از به اصطلاح لولویی به نام هوش مصنوعی دارد، حال آنکه نویسندگان به دستمزدهای ناعادلانه معترض بودند و اگر واقعاً از هوش مصنوعی بخاری برای نوشتن فیلمنامه بلند میشد پروژههای بزرگ به گل نمینشست و فیلمسازان مطرحی، چون دیوید فینچر خواستار بازگشت ثبات به هالیوود به واسطه پایان دادن به اعتراضات نمیشدند.
در دوازدهمین رویداد سالانه «گالا آرت» دیوید فینچر در پاسخ به اسکورسیزی گفته است که سینما نمیمیرد و از هالیوود خواسته زودتر مشکلات را حل کند.
در جشنی که لئوناردو دی کاپریو، برد پیت، بیلی آیلیش، کیانو ریوز، اندرو گارفیلد، جسیکا چستین و پدرو پاسکال تنها برخی از نامهایی بودند که در آن شرکت کردند، بحث اعتصاب نویسندهها داغ بود.
دیوید فینچر در سخنرانی خود بیشتر درباره اعتصاب بازیگران صحبت کرد و گفت: ما باید این افراد فوقالعاده با استعداد را به کار بازگردانیم. باید خیلی زود این کار را انجام دهیم.
جمله فوقالعاده با استعداد را باید کنایهای از سوی فیلمساز بزرگ هالیوودی درباره پروپاگاندای برخی رسانهها پیرامون توانمندیهای هوش مصنوعی دانست.
ادای دین فینچر به همه هنرمندان سینما
فینچر در سخنرانیاش از وقتی که بچه بود و میخواست هنرمند شود و زیر فشارهای پدرش تاب نمیآورد یاد کرد و اینکه بعد به نقاشی روی آورد. او درباره حرفهای که در نهایت انتخاب کرد، گفت: فکر میکنم هرگز به کارگردانی به عنوان هنر نگاه نکردهام، زیرا برای هر روز کار به حضور هنرمندان زیادی نیاز است.
وی با اشاره به اینکه بیش از هر مکان دیگری که تا به حال زندگی یا کار کرده در لسآنجلس بوده و با هنرمندان درجه یک کار کرده است، تأکید کرد: بیابان اینجا با عرق و اشک نسلهای صنعتگران سینما سیراب شده؛ افرادی که با درک ذاتی از هنر خود و سبک خاصشان نسبت به کار، بینشهای غنایی و راهحلهای عمیق دارند.
این سخنان فینچر را باید نوعی ادای دین به نویسندگان و فیلمنامهنویسانی دانست که به زعم فیلمسازانی، چون فینچر حق آنها در هالیوود ادا نشده و قدر دانسته نشدهاند.
سینما رو به مرگ نیست
فینچر در واکنش به اظهارنظر اخیر مارتین اسکورسیزی در مورد وضعیت رو به مرگ سینما، گفت: همچنین میخواهم از این فرصت استفاده کنم و اصرار کنم که سینما نمرده است، حتی نزدیک به این هم نیست. انسان بیش از ۳۰هزار سال نقاشی کرده و تنها کمی بیش از ۱۰۰سال است که با اجزای سازنده سینما، دارد بازی میکند. ما هنوز حتی در حال خزیدن هم نیستیم. سینمای واقعی، بازی پرطنین ایدهها و رفتارها در برابر ساختارهای داستانی، جعلی، ضمنی یا حتی نادیده گرفته شده است که با ظهور صدا یا استفاده از رنگ یا استریم ضعیف نشده است بلکه تکامل یافته و به این روند ادامه خواهد داد، اما این ما هستیم که باید آن را به پیش ببریم، استحکام آن را آزمایش کنیم و هرگز از زیر سؤال بردن تأثیر و ارزش آن ابایی نداشته باشیم.
در این مراسم برد پیت که در سه فیلم با فینچر همکاری کرده درباره استانداردهای دقیق فینچر هنگام فیلمبرداری صحبت کرد و به شوخی گفت: چند چیز است که هنگام فیلمبرداری دیوید فینچر خواهید شنید «بیایید قبل از اینکه همهمان علاقه خود به زندگی را از دست بدهیم، این را فیلمبرداری کنیم» و «خب این فوکوس نشد، بیایید یک بار دیگر بگیریم که همه چیز درست باشد»، «مزخرف شد ولی تقصیر من نبود» و یک مورد دیگر که همیشه میگوید «بچهها میخواهم لذت ببرید، اما شنبه و یکشنبهها برای این کار است.»
پیت در ادامه در تمجید از این کارگردان گفت: وقتی با او کار کنید خواهید فهمید که عالی بودن چه احساسی دارد. فیلمهای او همیشه احساس امنیت ما را به چالش میکشند. همانطور که او میگوید «اگر ما با اره برقی شعبده بازی نکنیم، به خودمان بدی کردهایم.»
برد پیت همچنین از فینچر به خاطر پیشرفتهای فنی بیشماری که در صنعت سینما به ارمغان آورده و برای کمک به پیشبرد حرفه بسیاری از سینماگران یاریرسان بوده یاد کرد و برای تمام توصیههای شغلی که او سخاوتمندانه به کارگردانان جوان مشتاق داده است از وی تمجید کرد.
فهم فینچر از جایگاه فیلمنامهنویسان
دیوید فینچر کارگردان آثار بزرگی در تاریخ سینماست که فیلمهای هفت، بازی و باشگاه مشت زنی در لیست مهمترین آنها قرار میگیرند. او خالق برخی از تکاندهندهترین صحنهها و سکانسهای تاریخ سینما هم هست. او را باید جزو آن دسته از فیلمسازان بزرگی دانست که در جریان اعتصاب طولانیمدت نویسندگان و فیلمنامهنویسان هالیوود در کنار غولهایی، چون استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی در کنار این اعتصابات قرار گرفت و هر بار کوشید از حقی که این صنف بزرگ بر گردن هالیوود دارند دفاع کند. به نظر میرسد فینچر به خوبی میداند که هوش مصنوعی هیچگاه توان آن را نخواهد داشت که جایگاه انسان را در نویسندگی برباید. این روزها البته دیگر کمتر کسی از خطر هوش مصنوعی برای تصاحب جایگاه نویسندهها سخن به میان میآورد. ادعای عجیبی که معلوم است از سوی کسانی بزرگنمایی میشود که خواهان افزایش دستمزدها برای صنف نویسندگان نیستند. طولانی شدن اعتصاب فیلمنامهنویسان این ماجرا را به بزرگترین چالش هالیوود از ابتدای تأسیس تا کنون بدل کرده است؛ چالشهایی که در چند سال اخیر هرازچند گاهی مانند یک زخم عمیق و البته کهنه در این مرکز هنری سر باز میکند و دیگر مدیریت و رسانههای بزرگ هم نمیتوانند آن را آنطور که میخواهند کنترل کنند. ماجرای تبعیضهای جنسی در دستمزدها و افشای تجاوزهای جنسی گسترده علیه زنان دو موضوعی است که در چند سال اخیر هالیوود را با چالش جدی روبهرو کرده است؛ مسائلی که همچنان حل نشده و فقط بر آن سرپوش گذاشته شده است.