کد خبر: 1195461
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰

جوان آنلاین: احسان کیانی یادداشتی با عنوان عربستان و طوفان‌الاقصی که برگرفته از تحلیل استیون‌کوک منتشر شده در فارن‌پالیسی است را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد:

استیون‌کوک، کارشناس «اندیشکده شورای روابط خارجی» طی یادداشتی در «فارن‌پالیسی» مورخ ۴ آبان ۱۴۰۲، با اشاره به نقش قطر و مصر در میانجی‌گری جهت آزادی دو اسیر زن یهودی از سوی حماس؛ عربستان را مهم‌ترین غایب نبرد اخیر غزه محسوب کرده است.

به تعبیر کوک از زمانی که جنگ آغاز شد، «سعودی‌های جدید» بسیار شبیه به «سعودی‌های قدیم» عمل می‌کنند. منظور وی این است که نسل جدید رهبران سعودی شامل بن‌سلمان و مشاورانش، در سیاست خارجی بار دیگر مسیر انفعال و بی‌عملی رهبران سابق را در پیش گرفته‌اند و صرفاً به لفاظی می‌پردازند.

نویسنده دلیل این امر را وابستگی امنیتی عربستان به آمریکا می‌داند که مانع از نقشی جدی در مقابله با رژیم صهیونیستی می‌شود. چنان‌که در جریان عادی‌سازی نیز بدون اخذ امتیاز تشکیل کشور مستقل فلسطین، درصدد برقراری رابطه با تل‌آویو بود.

کوک مهم‌ترین اقدام عربستان در جریان جنگ را برگزاری نشست «سازمان همکاری اسلامی» و تأکید فیصل‌بن‌فرحان بر طرح صلح پیشنهادی ریاض در ۲۰۰۲ دانست. طرحی که در ازای تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷؛ مشروعیت تل‌آویو از سوی کشور‌های اسلامی را پیشنهاد می‌دهد.

او مواضع ترکی‌بن‌فیصل در تخطئه حماس را شاهدی بر خشم و نگرانی ریاض از حماس بابت اجرای طوفان‌الاقصی می‌داند که رؤیای عربستان برای عادی‌سازی کم‌هزینه با اسرائیل را بر باد داد. به همین دلیل، کوک معتقد است عربستان بیش از آن‌که «دیپلماسی سازنده‌ای» در جنگ داشته باشد، صرفاً به «مانور دیپلماسی عمومی» پرداخته است.

به نظر کوک، آمریکا از عربستان انتظار دارد، همان‌طور که در جنگ داخلی سودان میانجی‌گری نمود، در جنگ غزه نیز نقش‌آفرینی کند، ولی «سعودی این بار نمی‌تواند یا نمی‌خواهد کمک کند».

به نظر می‌رسد ریاض تمایلی به کنش‌های جدی که احتمالاً هزینه‌هایی در فرآیند عادی‌سازی آتی‌اش با تل‌آویو دارد، نداشته باشد. همان‌طور که ترکیه تمایلی به پرداخت هزینه ناشی از تقابل جدی با رژیم اسرائیل و دفاع عملی از فلسطینیان در عرصه‌های اقتصادی و دیپلماتیک ندارد و به اقدامات نمایشی بسنده کرده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
0
0
چه انتظاری دارید!؟ اردوغان از صهیونیستها هم خطرناک تر است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار