کد خبر: 1195213
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
یک هفته نامه آلمانی در گزارشی با اشاره به این که اقتصاد آلمان در مقایسه با سطح بین المللی شرایط خوبی ندارد درباره تبدیل شدن مجدد این کشور به مرد بیمار اروپا هشدار داد.

جوان آنلاین: هفته نامه "اشپیگل" آلمان در گزارشی به شرایط اقتصادی وخیم آلمان پرداخته و نوشت: اقتصاد آلمان در حال حاضر در مقایسه با سطح بین المللی شرایط خوبی نداردو در ادامه این پرسش مطرح شده است که آیا همان طور که مجله بریتانیایی «اکونومیست» اخیراً عنوان کرد، آلمان بار دیگر «مرد بیمار اروپا» است؟

به گزارش تسنیم، در ادامه این گزارش آمده است: اقتصاد آلمان در حال ضعیف شدن است. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، آلمان تنها کشور صنعتی عضو جی 7 است که اقتصاد آن در سال جاری در حال کاهش است. اداره آمار فدرال آلمان صبح دوشنبه ارقام اولیه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم را منتشر خواهد کرد.

نویسنده در ادامه به تاثیر تورم بالا بر اقتصاد آلمان پرداخته و نوشت: افزایش قابل توجه قیمت ها بر مصرف کنندگان فشار وارد می کند. آنها می توانند پول کمتری را بپردازند. در یک نظرسنجی که اخیراً توسط انجمن بانک‌های پس‌انداز و جیرو آلمان منتشر شد، 61 درصد از مجموع بیش از 4800 پاسخ‌دهنده در تابستان گفتند که مصرف خود را در دوازده ماه گذشته محدود کرده‌اند. مصرف خصوصی یک رکن مهم اقتصاد است. رولف بورکل از محققان بازار نورنبرگ GfK در این باره می گوید: بیش از همه، قیمت های بالای مواد غذایی قدرت خرید خانوارهای خصوصی در آلمان را تضعیف می کند و تضمین می کند که مصرف خصوصی از اقتصاد سال جاری حمایت نمی کند.

با وجود کاهش قابل توجه تورم در آلمان اما همچنان این یک بار سنگین بر اقتصاد این کشور است. قیمت مصرف کننده در سپتامبر 4.5 درصد بالاتر از سطح مشابه در سال گذشته بود و این امر پس از 6.1 درصد در ماه اوت است.

قبل از شروع جنگ اوکراین در فوریه 2022، آلمان به شدت به گاز ارزان روسیه وابسته بود. زمانی که روسیه عرضه را قطع کرد، قیمت انرژی به شدت افزایش یافت و تورم کلی را افزایش داد. در حال حاضر همچنین به ویژه قیمت مواد غذایی بر مصرف کنندگان فشار آورده است.

اشپیگل در ادامه نوشت: در مبارزه با تورم، بانک مرکزی اروپا از ژوئیه 2022 تاکنون ده بار متوالی نرخ بهره را افزایش داده است. نرخ‌های بهره بالاتر وام‌ها را گران‌تر می‌کند، که می‌تواند تقاضا را کاهش دهد و نرخ تورم بالا را خنثی کند. در عین حال، وام‌های گران‌تر باری بر دوش اقتصاد است زیرا سرمایه‌گذاری‌های تامین‌شده با وام گران‌تر می‌شوند. این یکی از دلایلی است که سازندگان خانه های خصوصی و سرمایه گذاران بزرگ از اجرای پروژه های ساختمانی خودداری می کنند.

در ادامه آمده است: اقتصاد صادرات محور آلمان اثرات بحران اقتصادی جهانی را احساس می کند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان اخیراً گفت: «تجارت خارجی ضعیف‌تر به‌طور نامتناسبی و شدیدتر از سایر کشورها به اقتصاد آلمان ضربه می‌زند. اقتصاد جهانی به آرامی از عواقب همه‌گیری، جنگ روسیه علیه اوکراین و تورم بهبود می‌یابد اما به گفته صندوق بین‌المللی پول، رشد آلمان از نظر تاریخی ضعیف است.

با این همه "کریستین لیندنر"، وزیر دارایی، آلمان با وجود توسعه اقتصادی ضعیف اعلام کرده که کشورش همچنان در سطح بین المللی به عنوان ستونی از سیستم مالی شناخته می شود.

آلمان به لحاظ فنی در سه ماهه اول سال جاری میلادی به طور رسمی وارد رکود شد زیرا رشد تولید ناخالص داخلی این کشور از صفر به منفی 0.3 درصد رسید.

بانک مرکزی آلمان (بوندس‌بانک) چندی پیش اعلام کرد که به دلیل کاهش مصرف بخش خصوصی و ضعف فزاینده صنایع تولیدی، احتمالاً اقتصاد این کشور در این دوره سه ماهه کوچک خواهد شد.

کریستین سوئینگ، مدیرعامل دویچه بانک، قبلاً هشدار داده بود که اگر مسائل ساختاری اقتصادی فوراً مورد توجه قرار نگیرد، آلمان می‌تواند بار دیگر "مرد بیمار اروپا" نامیده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار