کد خبر: 1189750
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
کشور‌های همسایه و البته مردم و دولت ها در فراسوی منطقه، به دنبال بهره گیری از توانمندی‌های جوانان نخبه ایرانی و استفاده از محصولات دانش بنیان جمهوری اسلامی هستند.

اختصاصی جوان آنلاین، پیش‌تر رهبر انقلاب تاکید داشتند که «ظرفیت همسایگی ایران با پانزده کشور آن‌هم با ۳۷۰ میلیون جمعیّت؛ یعنی یک بازار دَمِ دست، بدون نیاز به طی راه‌های طولانی. کشور ما از لحاظ جغرافیایی در جای حسّاسی قرار گرفته است؛ نقطه‌ی اتّصال شرق و غرب و شمال و جنوب است و این از لحاظ جغرافیایی مهم است؛ لذا لازم است برای تحقق اقتصاد مقامومتی و توسعه اقتصادی، گشودن چتر دیپلماسی بر همه جهان و تمرکز نکردن بر روابط با چند کشور محدود اساس کار دولت قرار بگیرد.»
همزمان با رشد تکنولوژی، باب دیگری در سیاست خارجی کشور‌ها باز شده که دیپلماسی علم و فناوری نام دارد و در آن هر کشوری که توان دانش بنیان بالاتری داشته باشد، می‌تواند برای مردم خود مزیت رقابتی بیشتری در سطح بین الملل ایجاد کند.
دیپلماسی علم و فناوری در حقیقت بهره وری از ظرفیت‌های علمی یک کشور مثل توان دانش بنیان آن برای ارتقا روابط خارجی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های سیاست خارجی برای توسعه علم و فناوری است.
در همین رابطه، سحر بنکدارپور، دبیرکل مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان تصریح کرده که «با همکاری فراکسیون مرزنشینان و فراکسیون کشور‌های عضو اکو مجلس شورای اسلامی می‌توانیم پایگاه‌های صادراتی ایران را در کشور‌های همسایه ایجاد کنیم و برای بازاریابی محصولات دانش‌بنیان هم می‌توانیم نمایشگاه‌های دائمی راه‌اندازی کرده تا این محصولات را به بازار‌های جدید ارائه کنیم.»
نمونه‌های عینی تعامل علمی با کشور‌های همسایه را می‌توان در سخنان رئیس جمهور یافت، تا جاییکه حجت الاسلام ابراهیم رئیسی پیش از این اظهار داشته که بنده در یکی از سفر‌های خارجی به یکی از کشور‌های همسایه، سِت‌کامل اتاق عمل را به آن‌ها هدیه دادم و گفتیم که تمام این تجهیزات را در کشورمان ساخته‌ایم؛ هم‌اکنون این تجهیزات منشأ فعالیت علمی در آن کشور شده است.
وی خاطر نشان کرده بود که همسایگان ما خودشان می‌گویند ترجیح می‌دهند برای خدمات پزشکی به جای اروپا به ایران بیایند.
در جدیدترین مورد هم محمد باقر قالیباف رییس مجلس در سفر به امارات دو نوع داروی ایرانی به رئیس این کشور هدیه داد یکی از این داروها، داروی سلولی «ریکالرسل» است که به همت دانشمندان ایرانی برای درمان بیماری صعب‌العلاج «ویتیلیگو» ساخته شده و مجوز درمان دریافت کرده است. ایران دوازدهمین کشور سازنده این داروی سلولی در جهان محسوب می‌شود.
داروی دوم، واکسن آنفلوآنزای فصلی بود که براساس تکنولوژی نوترکیب، در سال ۲۰۲۰ به همت دانشمندان کشورمان در کشور عرضه شده و به دلیل های‌تک بودن، نماد قدرت علمی کشور و از جمله کالا‌های استراتژیک سلامت‌محور محسوب می‌شود. ایران بعد از آمریکا دومین کشور سازنده این نوع واکسن‌های ۴ فصل آنفلوآنزا است.
پس از ارائه این دارو‌ها که با استقبال بن‌زاید همراه بود، قرار شد امارات بررسی لازم برای سرمایه‌گذاری در تولید این دارو‌های ایرانی در ابوظبی را انجام دهد.
با توجه به نوع مصرف این دارو‌های دانش‌بنیان، پیش‌بینی می‌شود ارائه آن به رئیس دولت امارات، زمینه سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید این محصولات ایرانی را در کشور‌های منطقه فراهم کند.
سرانجام اینکه اقتصاد دانش بنیان در ایران چشم انداز روشن و مثبتی دارد به ویژه اگر در صنایع بزرگی مانند نفت، گاز و پتروشیمی و معادن بصورت سیستمی و هوشمند گسترش یابد. نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که ایران دستاورد‌های قابل توجه‌ای در حوز ه‌های دانش بنیان، خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار