کد خبر: 1187051
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۰
حیات نظری و عملی علامه محمداقبال لاهوری در آینه یک پژوهش نوانتشار
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، حیات نظری و عملی علامه محمداقبال لاهوری را مورد بررسی قرار داده است. اقبال در روزگار ما به رغم پرآوازگی، کمتر به جوانان نورسته شناسانده شده و این امر، مسئولیت نویسندگان مسلمان و دردآشنا را افزون ساخته است.
شاهد توحیدی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، حیات نظری و عملی علامه محمداقبال لاهوری را مورد بررسی قرار داده است. اقبال در روزگار ما به رغم پرآوازگی، کمتر به جوانان نورسته شناسانده شده و این امر، مسئولیت نویسندگان مسلمان و دردآشنا را افزون ساخته است. انتشار «ستاره بلند شرق، زندگی و اندیشه‌های اقبال لاهوری» می‌تواند پاسخی به این نیاز قلمداد شود. پژوهش مورد اشاره به دست لیلا نوری‌حسینی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به انتشار آن اقدام کرده است. تارنمای ناشر در ایضاحی بر موضوع این پژوهش، به نکات پی آمده اشارت برده است:
«اقبال به دلیل اندیشه‌های اصلاح‌گرایانه و جدیدش، همواره در بین متفکران و روشنفکران جهان اسلام چهره شناخته شده‌ای است. این آشنایی در میان صاحبان اندیشه در ایران پررنگ‌تر است، زیرا قالب بیان افکار اقبال، زبان رسمی ایران است. با این همه در میان عموم مردم و به ویژه جوانان- که شاید اصلی‌ترین مخاطبان وی هستند- اقبال همچنان غریب است و شناختش می‌تواند پنجره‌های جدیدی را به افق‌های وسیع اندیشه‌ای بگشاید که در این زمانه بسیار کارساز و مشکل‌گشاست. علامه محمداقبال لاهوری، متفکر مسلمان، فیلسوف، حقوقدان، سیاستمدار و شاعر، در سرزمینی متولد شد که از سویی تحت سلطه و ظلم بیگانگان قرار داشت و از سویی، صحنه دائمی اختلافات و کشمکش‌های داخلی بود. مسلمانان و هندو‌ها با کوچک‌ترین بهانه ای، نزاع‌های خونین و پرهیاهو به راه می‌انداختند و هیچ نقطه مشترکی باهم نداشتند. استعمار حاکم بر شبه‌قاره نیز که منافع خود را در استمرار این تفرقه و جدایی می‌دید، به آن دامن می‌زد. در چنین فضایی، مسلمانان که در اقلیت قرار داشتند، چنان دچار زندگی ذلت بار و رقت آمیزی بودند که هیچ امیدی به بهبود اوضاع نمی‌رفت و اگر اعتراض و زمینه انقلابی به وجود می‌آمد، به سرعت سرکوب می‌شد. اقبال این مشکلات را می‌دید و از درون می‌سوخت! او ابتدا شخصی ملی گرا بود و آرزوی آشتی مسلمانان و هندو‌ها را در سر می‌پروراند، اما به زودی پی برد که این خواسته هرگز تحقق نمی‌یابد و باید به فکر نجات مسلمانان از این اوضاع دردناک باشد. وی از کودکی به واسطه رهنمود‌های پدرش، با قرآن آشنا شده بود و به توصیه او تلاش می‌کرد، هر بار چنان این کتاب آسمانی را تلاوت کند که گویی بر او نازل می‌شود! بنابراین خیلی خوب با آموزه‌های قرآن آشنا بود. در فلسفه غرب و روش تعقل، به دلیل تحصیلات آکادمیک و در عرفان و تصوف ایرانی نیز به برکت موضوع رساله دکترایش، مهارت و تبحر داشت و با تلفیق دانسته هایش از این سه مشرب، جهان بینی خاصی به دست آورده بود. زندگی و اندیشه‌های اقبال لاهوری نوشته لیلا نوری‌حسینی در ۱۲۴ صفحه و شمارگان ۲ هزارو ۵۰۰ جلد، روانه بازار کتاب شد. نویسنده در دو فصل، به تحلیل و بررسی زندگی و اندیشه‌های اقبال لاهوری می‌پردازد. فصل اول زندگینامه اقبال لاهوری را بررسی می‌کند و در نهایت نیز به معرفی آثار وی می‌پردازد. نویسنده فصل دوم را هم، به واکاوی و بررسی اشعار وی اختصاص می‌دهد...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار