کد خبر: 1180866
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اثر سیاست‌های سختگیرانه بانک مرکزی برای خاموش کردن موتور تورم و روشن شدن رشد اقتصادی کم‌کم نمایان می‌شود، گفت: دولت توانست از چاله رکود خارج شود و به سمت رشد و پیشرفت، افزایش سلامت و عدالت اقتصادی حرکت کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، سیداحسان خاندوزی امشب در برنامه صف اول صدا و سیما اظهار داشت: یکی از اتفاقاتی که در اقتصاد رخ داده است، روشن شدن موتورهای رشد و پیشرفت و خاموش شدن موتورهای تورم در کشور است؛ همچنین موتور صادرات غیر نفتی هم روشن شده و ما از وضعیت رشد صفر و حتی زیر صفر به شرایطی رسیده‌ایم که بیشترین صادرات غیر نفتی را تجربه کردیم و به 6.7 درصد رسیده‌ایم، همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات به رشد 15 درصد رسیدیم.

وی افزود: تعداد 1124 فقره صورت مالی شفاف شرکت‌های دولتی به جز موارد انگشت‌شمار که احتمال تحریم داشت در اختیار مردم قرار گرفته و افشا شده است. همچنین مالیاتی که قبلاً باید به پایتخت برمی‌گشت آن را به استان‌ها دادیم تا در استان‌‌ها هزینه شود و کسانی که بیشترین منابع را از دولت و بانک‌ها گرفته‌‌اند را معرفی کردیم‌.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، تورم از سال 97 تا امروز همچنان بالا بوده و هنوز هم در سطح بالایی است، اما دولت توانست از چاله رکود خارج شود و به سمت رشد و پیشرفت اقتصاد، افزایش سلامت و عدالت اقتصاد حرکت کند و ضریب جینی که بیانگر فاصله طبقاتی است در سال گذشته کاهش یافت یعنی فاصله ثروتمندان و فقیرترین اقشار جامعه در سال گذشته نسبت به سال 99 و 400 کمتر شده است.

خاندوزی در مورد اینکه آیا وضع فقرا بهتر شد یا ثروتمندان دارایی کمتری پیدا کرده‌اند؟ گفت: با حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی کف درآمدی افراد افزایش پیدا کرد و این فاصله درآمدی کم شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به خاموش شدن موتورهای تورمی آیا آثار آن در سفره مردم پیدا شده است؟ عنوان کرد: بدون وعده باید بگویم اثر سیاست‌های سختگیرانه بانک مرکزی برای خاموش کردن موتور تورم و روشن شدن رشد اقتصادی کم‌کم نمایان می‌شود و تا پایان سال 1401 شاخص‌ها خوب نبودند اما از فروردین امسال متغیر تورم که پربسامدترین متغیر در سفره مردم است، نسبت به اسفند 1401 کمتر شد، در اردیبهشت نسبت به فروردین و در خرداد نسبت به ماه قبل هم کمتر شد. در تیرماه در سطح خرداد باقی ماند و سرعت بالا رفتن تورم در 5 ماه گذشته کنترل شده است؛ همچنین با گشایش ارزی انتظار داریم این روند ادامه پیدا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نرخ تورم اظهار داشت: سال 1401 رشد اقتصادی 4 درصد بود، سال 1400 به خاطر پایان کرونا این رشد 4.4 درصد بود، رشد سرمایه یا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 6.7 درصد، نرخ بیکاری 8.2 درصد شد، نرخ تورم ماهانه خرداد و تیرماه 2 درصد بود؛ تورم مرداد‌ هم ظرف یکی دو روز آینده اعلام می‌شود و این نشان می‌دهد در یک‌سال و نیم گذشته دولت با وجود سختی‌ها و فراز و فرودها به درستی وارد اصلاح ساختار اقتصاد شده به گونه‌ای که نرخ رشد نقدینگی از 40 درصد به 29 درصد کاهش یافته و هدف‌گذاری تا پایان سال رسیدن به رشد نقدینگی 25 درصدی است و اینها موتورهایی است که برای تورم خاموش می‌شود.

خاندوزی همچنین در مورد صدور مجوزها به صورت برخط گفت: برای این مسئله نیازی به پژوهش نیست و هرکسی می‌تواند با تلفن همراه خود به سامانه مجوزها مراجعه کند و آخرین آمار صدور مجوزها به صورت برخط را ببیند؛ تاکنون 1.1 میلیون درخواست در درگاه ملی مجوزها ثبت شده که 675 هزار مجوز صادر شده است یعنی این تعداد از مردم مجوز گرفته و شروع به فعالیت کرده‌اند در سال‌های قبل چنین چیزی وجود نداشته بنابراین صدور مجوزهای برخط بسیار افزایش یافته است.

وی افزود: تلاش کردیم ساختارهای ناکارآمد، فسادزا و موانع کسب و کار را برطرف کنیم و قدرت و اختیار امضاهای طلایی را از مأموران بگیریم کسی نیاز نباشد که رشوه بدهد و یا با مأمور سرو کله بزند، هر کسی شرایط مجوزها را داشته باشد به صورت برخط صادر می‌شود و وقتی که مأموران مراجعه کنند با نشان دادن مجوز می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

خاندوزی در مورد حساب واحد خزانه گفت: برای دستگاه‌هایی که به حساب واحد خزانه نپیوندند از اول سال خدمات بودجه‌ای به آنها قطع شده تا به قانون تمکین کنند و این برای انضباط بخشی به اقتصاد و حذف بستر فساد است که مورد توافق دولت، مجلس و قوه قضاییه قرار گرفته است و اجماع در این زمینه حاصل شده است.

وی همچنین مسئله آشکار شدن ابربدهکاران بانکی را حکم قانون عنوان کرد و گفت: وقتی دولت سراغ ابر بدهکاران رفت خیلی افراد به آن نقد و گلایه داشتند، اما این تصمیم دولت و مجلس بود که بدحسابان کلان باید هزینه این کار خود را بپردازند و هیچ کس قوم و خویش رئیس جمهور نیست و همگرایی قوا در این زمینه انضباط مالی به این مسئله کمک می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس کمیسیون اصل 90 فهرست جدید بدهکاران تا پایان شهریور منتشر می‌شود.

به گفته خاندوزی، در سال‌های قبل استقراض دولت از بانک مرکزی به ویژه در قالب تنخواه اول سال یک امر عادی بود که قبل از اینکه درآمد مالیاتی و یا نفت وصول شود دولت منابعی را تنخواه می‌گرفت، اما با اجرای حساب واحد خزانه تعداد 250 هزار حساب دستگاه‌های دولتی که غیرشفاف بودند، به رقم بسیار کمی کاهش پیدا کرد و شفاف شد و دولت توانست بر این حساب‌ها مدیریت کند و از محل این مدیریت به جای گرفتن تنخواه از این حساب‌ها استفاده کند.

وی عنوان کرد: براساس ماده 125 قانون محاسبات عمومی دولت حساب های واحد خزانه را در اختیار گرفت و از آن استفاده کرد و سال 1400 و 1401 در شرایطی به اتمام رسید که دولت برای گذران امور خود حتی از بانک مرکزی تنخواه نگرفت و یک ریال هم از منابع بانک مرکزی استقراض نکرد و امیدواریم امسال هم این گونه به پایان برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد سامانه مؤدیان مالیاتی گفت: یکی از مشکلات این بود که تعدادی پوزهای بانکی در داخل و حتی خارج کشور در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی در کانادا مستقر شده بود که مقادیر زیادی دلار و ریال با آن خرید و فروش می‌شد و این شلختگی قابل پذیرش و مدیریت نبود، اما وقتی این پوزها ساماندهی شد تعداد 9 میلیون دستگاه پذیرنده بانکی دارای صاحب حساب و کد ملی و متصل به پرونده مالیاتی شدند که قابل رصد و رهگیری شدند و موارد غیر قانونی از این دستگاه‌ها قطع شدند.

خاندوزی گفت: عده‌ای تصور می‌کردند اگر حدود 4 میلیون دستگاه پوز را ببندیم صاحبان آن ساکت نمی‌نشینند، اما این تعداد را حذف کردیم و سامان مؤدیان به پوزها متصل شد.

وی افزود: هر گونه صورت حساب مالیاتی از طریق سامانه مؤدیان و دستگاه‌های پز محاسبه می‌شد و با این سامانه متوجه می‌شدیم خریدار و فروشنده چه کسانی هستند و به جای اینکه با صورت‌ حساب‌های جعلی و فاکتورهای کاغذی غیر واقعی عمل کنیم براساس داده‌های قابل اتکا مالیات آنها را محاسبه و وصول کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان باید قبل از این دولت اجرا می‌شد اما زمان آن گذشته بود و ما از مجلس مصوبه گرفتیم که آن را اجرا کنیم و به این وسیله رابطه مؤدی و ممیز مالیاتی از این رابطه شخصی و حضور به رابطه سیستمی و براساس داده‌های روشن تبدیل شد و میزان فساد، رشوه، پنهانکاری و داستان‌های چند دفتری را کاهش داد.

به گفته خاندوزی از اول مهرماه امسال بخش‌های جدیدی به سامانه مؤدیان و از اول دی‌ماه گروه جدیدتر به سامانه مؤدیان می‌پیوندند و ما تلاش می‌کنیم از فعالان اقتصادی صورت حساب الکترونیکی دریافت کنیم.

وی افزود: شرکت‌های دولتی در مجموع 1972 صورت حساب الکترونیکی دادند و اشخاص غیر دولتی 57.2 میلیون صورت حساب توسط مؤدیان به صورت مستقیم و 27.7 میلیون صورت حساب هم به شکل غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های واسط وصول شد. همچنین شرکت‌های بورسی 425 شرکت بورسی فراخوان شدند، 73 شرکت دولتی به این سامانه پیوستند و در مجموع 32 هزار و 877 شرکت غیر بورسی به سامانه مؤدیان پیوستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد فرار مالیاتی عنوان کرد: سامانه مؤدیان تا پایان امسال باید تکمیل شود. پیش از این تمرکز بر شناسایی مؤدیان جدید بود و ما از مدیران کل استان‌ها هر ماه گزارش می‌خواستیم. افرادی در جامعه بودند که 100 برابر کارگر و کارمند درآمد داشتند اما هیچ ردپایی در پرونده مالیاتی نداشتند و قرار نیست به طبقه متوسط و شفاف فشار وارد کنیم.

خاندوزی گفت: برای حمایت از تولید مالیات شرکت‌های تولیدی را امسال 7 درصد کاهش دادیم و به جای آن سراغ دانه‌ درشت‌ها رفتیم به گونه‌ای که تعداد مؤدیان مالیاتی از 2.9 میلیون نفر در ابتدای دولت به 5.5 میلیون مؤدی رسیده و این فاصله 2.6 میلیون مؤدی جدید از محل شناسایی مؤدیان صورت گرفته که قبل از آن هیچ وجود خارجی در نظام مالیاتی نداشتند اما با شناسایی آنها درآمد قابل توجهی وصول شد و عدالت مالیاتی برقرار می‌ شود و فشار مالیاتی به کارگر و کارمند کاهش می‌یابد.

وی افزود: با مصوبه مجلس باید تا پایان سال جاری همه گروه‌ها به سامانه مؤدیان متصل شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد مجمع بانک آینده عنوان کرد: سرلوحه کار ما با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی انضباط مالی است و تسهیل برای عامه مردم و نظارت برای شرکت‌های دولتی و بخش عمومی در دستور کار است. بانک آینده هم در این قاعده قرار می‌گیرد گرچه دولتی نیست، اما باید از حکم بانک مرکزی پیروی کند. دیوان عدالت اداری هم حکم داده است که اعمال حق مالکیت در مورد 60 درصد سهام بانک آینده به وزارت اقتصاد سپرده شده و باید مجمع عمومی این بانک در موعد مقرر برگزار شود و صورت‌های مالی به تأیید حسابرس قانونی برسد.

خاندوزی گفت: مجامع شرکت‌های دولتی که تا 31 مرداد فرصت داشت برگزار شد اما بانک آینده تا پایان شهریور مجمع معوقه آن باید برگزار شود. در حال حاضر از 30 بانک و مؤسسه مالی 13 بانک دولتی هستند که در برخی سال‌ها 3 یا 4 یا 5 بانک و گاهی 11بانک از این تعداد زیان‌ده بودند یعنی این بانک‌هابا منابع دولت و سپرده مردمی یکسال کار میکردند و در آخرسال زیان به بار می‌آوردند. در سال 97 از 13بانک دولتی 11 بانک زیان‌ده شدند، در سال بعد 6 بانک،در برخی سال‌ها 5 بانک و در سال 1401 فقط یک بانک زیان‌ده بود یعنی بانک به صورت گران اداره می‌شد و زیان آن به جامعه می‌رسید. در حال حاضر همه بانک‌های دولتی به غیر از بانک سپه و آن هم به خاطر ادغام بانک‌های نظامی در آن سودده هستند، اما بانک سپه فعلاً زیان‌ده هست و قرار شده تا آخر سال از زیان خارج شود. بانک‌های دولتی در مجموع 70 هزار میلیارد تومان سود عملکرد داشتند. بانک سپه امسال تکلیف دارد علی‌رغم فشار ادغام بر آن غلبه کند و در اسفندماه از فهرست زیان‌دهی خارج شود.

وی در مورد مولدسازی دارایی‌ها گفت: این تکلیف چند سال اخیر مجلس است که هر سال تأکید می‌شود اما اجرا نشده و درآمد مولدسازی اندک بوده ما تلاش کردیم موانع را شناسایی کنیم. دستور شورای سران سه قوه بر حل مسئله مولدسازی است. سال‌ها املاک و اموال زیادی از دولت وجود داشت که بی‌خاصیت بود و تبدیل به سوله‌های فرسوده شده در حالی که می‌توانیم با مولدسازی آن را در ا ختیار پیمانکاران قرار دهیم تا پروژه‌ها را اجرا کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درآمد مولدسازی در چهار ماه اول امسال سه برابر شده و در ماه‌های پایانی سال که وصولی‌ها بیشتر می‌شود درآمد افزایش می‌یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار