کد خبر: 1176237
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
فرماندهان ارتش نیجر علی‌رغم هشدار کشور‌های عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) درباره مداخله نظامی در نیجر از کودتا کوتاه نمی‌آیند و همچنان بر لزوم تغییر در این کشور اصرار دارند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اکواس)، ارتش نیجر، امروز (شنبه)، تاکید کرد که از کودتا دست نخواهد شد.

به دنبال کودتا در کشور نیجر و سرنگونی «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور توسط نیرو‌های گارد ریاست جمهوری، جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا با حمایت فرانسه به نیرو‌های نیجری تا فردا (یکشنبه)، مهلت داده بود تا وضعیت کشور را به حالت سابق بازگردانند.

کمیسر اکواس، دیشب، اعلام کرده بود که وزرای دفاع این گروه طرحی برای مداخطه نظامی در نیجر تدارک دیده‌اند، که دستور اجرای آن منوط به اجازه رؤسای کشور‌ها خواهد بود.

یک منبع در ارتش نیجر، امروز، به شبکه «الجزیره» در این خصوص گفت: «از اقداماتمان در خصوص تعلیق قانون اساسی و سرگونی رئیس‌جمهور محمد بازوم پا پس نخواهیم کشید.»

وی در ادامه خبر داد که مقامات ارشد نظامی همزمان با پایان مهلت اکواس، جلسات عمومی مستقیمی در نیامی ترتیب خواهند داد.

خبرنگار الجزیره پیش از این به نقل از «عبدالرحمن تچیانی» رهبر کودتای نیجر خبر داده بود که وی در فرماندهی ارتش تغییراتی اعمال کرده به‌نحوی که فرمانده و معاون جدیدی برای ستاد کل ارتش تعیین کرده و همچنین فرمانده نیروی زمینی و معاون او و دبیرکل وزارت دفاع را تغییر داده است.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه دو هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و دو روز بعد از این اعلام تلویزیون ملی این کشور خبر داد عبدالرحمن تچیانی رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

در پی این اعلام، مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار