کد خبر: 1175751
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
وزیر امور خارجه با بیان اینکه تکمیل خط لوله گاز ایران و پاکستان را در راستای منافع ۲ ملت می‌دانیم، گفت: آماده‌ایم هر چه زودتر این خط لوله مراحل اجرایی و نهایی خود را پشت سر بگذارد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز (پنجشنبه) ۱۲ مرداد ماه پس از دیدار و گفتگو با بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

* محکومیت اقدام تروریستی در باجور

وزیر خارجه ضمن ابراز خرسندی از حضور در اسلام‌آباد و رایزنی‌های انجام شده با همتای خود عنوان کرد: ضمن محکومیت اخیر اقدام تروریستی اخیر در باجور با دولت و ملت و خانواده‌های قربانیان ابراز همدری می‌کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بسیار خرسندم اعلام کنم از دور روز پیش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در رأس هیأتی متشکل از مقام‌های عالیرتبه وزارتخانه‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری مذاکرات مهم، مفید و نتیجه بخشی را با همتایان در اسلام‌آباد داشتند. این مذاکرات منجر به امضای برخی از اسناد و پی‌گیری جدی اسناد دیگری که در گذشته بین دو کشور به امضا رسیده است، شد.

* خط لوله گاز را در راستای منافع دو ملت می‌دانیم

امیرعبداللهیان بیان کرد: در خصوص پروژه خط لوله گاز آی. پی گفتگو‌های مهمی را با هم داشتیم. تکمیل خط لوله گاز را در راستای منافع دو ملت می‌دانیم. آمادگی داریم این خط لوله هر چه زودتر مراحل اجرایی و نهایی خود را پشت سر بگذارد. در خصوص وجود برخی موانع و مشکلات مالی و بانکی و راهکار‌های آن در چارچوب حقوق بین الملل گفتگو کردیم.

وزیر خارجه گفت: در جریان سفر سال گذشته بوتو به تهران توافقات مهمی را برای ایجاد بازارچه‌ها و گذرگاه‌ها و مناطق جدید آزاد مرزی با یکدیگر داشتیم. آماده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد در نقطه مرزی ریمدان هستیم.

* مرز‌ها را به مرز‌های اقتصادی و تجاری تبدیل کنیم

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی خاطرنشان کرد: اخیرا بازارچه مرزی پیشین-مند با حضور نخست‌وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران افتتاح شد. دو طرف مصمم هستیم از امنیتی ماندن مرز‌ها فاصله بگیریم و مرز‌های دو کشور را به مرز‌های اقتصادی، تجاری و رفت و آمد‌های گسترده استانی و ملی تبدیل کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دو طرف آمادگی داریم حجم تبادل تجاری را به دو برابر و پنج میلیارد دلار افزایش دهیم، اظهار داشت: همانطور که وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد، اتفاق نظر داریم در اسرع وقت مجرمان و متهمان بین دو کشور مبادله شوند و دو طرف نسبت به آزادسازی شناور‌های ماهیگیری به فوریت اقدام کنیم.

وی گفت: طرفین اتفاق نظر داریم برخی فرمت‌های همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر را فعال کنیم. مکانیسم منطقه‌ای همکاری‌های ایران، ترکیه و پاکستان از آن جمله است و همچنین مکانیسم همکاری‌های ایران، چین و پاکستان در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و سایر حوزه‌های مورد علاقه طرفین.

وزیر خارجه با بیان اینکه در ترکیب هیأت ما دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شامل رئیس گروه دوستی پارلمانی پاکستان و ایران و یکی از مقامات ارشد کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور دارند، عنوان کرد: امروز در گفتگو‌های خود بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی و نقش پارلمان‌ها در دو کشور تأکید کردیم.

* جنگ را راه‌حل اوکراین نمی‌دانیم

وی ادامه داد: گفتگو در خصوص برخی موضوعات مهم منطقه از جمله بحران در اوکراین و اوضاع افغانستان در دستورکار جدی گفتگو‌های ما قرار داشت. هرگونه تحول در افغانستان قبل از هر طرفی بر همسایگان به ویژه ایران و پاکستان تاثیر می‌گذارد. چارچوب ابتکارات منطقه‌ای را بهترین روش برای کمک به حل و فصل وضعیت افغانستان می‌دانیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه حمایت از مردم افغانستان را تحت هر شرایطی ویژه انسانی و دینی خود می‌دانیم، اظهار داشت: ثبات و امنیت پایدار در افغانستان را در راستای ثبات سیاسی در این کشور قلمداد می‌کنیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: در مورد وضعیت اوکراین، جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. تسلیح بیشتر اوکراین توسط آمریکا و برخی کشور‌های غربی را نگران کننده می‌دانیم. تسلیح طرفین جنگ نتیجه‌ای جز کشتار و ویرانی بیشتر نخواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مردم پاکستان و ایران یک ملت واحد در دو جغرافیای متفاوت هستند. ما امنیت و پیشرفت پاکستان را امنیت و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار