کد خبر: 1175756
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
وزیر خارجه پاکستان در نشست خبری با امیرعبداللهیان با بیان اینکه شاهد همگرایی بسیار خوبی بین ایران و پاکستان هستیم، گفت: به اعتقاد ما صلح و ثبات در منطقه به نفع کل منطقه خواهد بود و معتقدیم مرز‌های ۲ کشور باید به سمبل ثبات و صلح تبدیل شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان ظهر امروز (پنجشنبه) ۱۲ مرداد ماه پس از دیدار و گفتگو با حسین امیرعبداللهیان در اسلام‌آباد در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی برای حضور در اسلام‌آباد اظهار داشت: ۱۵ ماه پیش، یکی از اولین سفر‌های خارجی من در ژوئن ۲۰۲۲ به ایران انجام شد و زمانی به آن دوران نگاه می‌کنم با افتخار و رضایت از آن دوره یاد می‌کنم. چون پیشرفت خوبی در روابط دوجانبه داشتیم و در روز‌های پایانی دولت جاری پاکستان نیز شاهد سفر آقای امیرعبداللهیان هستم. یکی از نمونه‌های بسیار کوچک این پیشرفتی که از آن صحبت کردم را می‌توان در افتتاح مشترک بازارچه مرزی پیشین-مند شاهد بود که توسط نخست‌وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران در ۱۸ می‌افتتاح شد و همچنین افتتاح پروژه برق به پاکستان.

بلاول بوتو زرداری ادامه داد: این پروژه‌ها نشانگر تعهد جمعی دو کشور ایران و پاکستان است برای یافتن راه‌حل‌هایی به نفع مردمان دو کشور و این دو پروژه گام اولیه‌ای برای تقویت روابط و همکاری‌های چندجانبه بین دو کشور است. امروز بسیار خوشحالیم مدارس، بیمارستان‌ها و مکان‌های مهمی در کویته پاکستان به لطف برقی که ایران به پاکستان انتقال داده، می‌توانند فعالیت داشته باشند.

وزیر خارجه پاکستان گفت: ظرف روز‌های گذشته به ویژه امروز، پیشنهادات زیادی را در خصوص این داشتیم که چگونه روابط خود را در زمینه‌های اقتصادی و انرژی تقویت کنیم. امروز و همتایم اسناد مهمی را به امضا رساندیم که مهمترین آن‌ها برنامه راهبردی تجاری بین دو کشور برای دوره ۲۰۲۳ و ۲۰۲۸ است. می‌خواهیم به هدف خودمان که ارتقای سطح مبادلات تجاری به پنج میلیارد دلار است، بعد از این دوره پنج ساله دست یابیم و همچنین توافق تجارت آزاد و توافقاتی که برای همکاری و تعاملات بیشتر بین بخش‌های خصوصی داشتیم. علاوه بر این، اسناد دیگری امضا شد از جمله سند نشست مشترک کمیسیون سرمایه گذاری دو کشور در این سفر امضا شد.

این دیپلمات عالیرتبه پاکستانی خاطرنشان کرد: امیدوارم در نتیجه این اسناد به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم. در نتیجه بحث‌های مختلف در این چند روز بین تیم‌های دو کشور و صحبت‌های امروز با همتای خودم در خصوص مسائل مختلفی با یکدیگر به توافق رسیدیم. رایزنی‌های بسیار خوبی داشتیم نه تنها درباره روابط دوجانبه، بلکه درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی.

بلاول بوتو زرداری بیانکرد: شاهد همگرایی بسیار خوبی بین ایران و پاکستان درباره مسائل دوجانبه هستیم و ایران و پاکستان بر این نظرند که صلح و ثبات در منطقه به نفع کل منطقه خواهد بود.

* امیدواری به افتتاح پنج بازارچه مرزی تا پایان سالجاری میلادی

وی با بیان اینکه پاکستان قویا به دنبال همگرایی منطقه‌ای است، افزود: ما به دنبال این هستیم که همگرایی و در هم تنیدگی بیشتری در منطقه داشته باشیم و این با شعار و سیاست رئیس جمهور رئیسی کاملا همخوانی دارد که اولویت‌ها را به همسایگان می‌دهد و امیدواریم بر مبنای این سیاست‌ها، شاهد افتتاح پنج بازارچه مرزی دیگر تا پایان سالجاری میلادی با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و پاکستان در جنوب، مرکز و غرب آسیا باشیم.

وزیر خارجه پاکستان ادامه داد: معتقدیم در این زمینه سازمان همکاری اقتصادی اکو می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند و به عنوان موسسان این سازمان آماده همکاری بیشتر با دیگر اعضا به منظور همگرایی بیشتر در منطقه هستیم.

* توافق درباره تبادل زندانیان و آزادی ماهیگیران

بلاول بوتو زرداری همچنین عنوان کرد: در مذاکرات امروز درباره مسأله انساندوستانه تبادل زندانیان و آزادی ماهیگیران و لنج‌های آن‌ها توافق کردیم که محکومان دو کشور را مبادله کنیم. قرار است به سرعت فهرستی را تهیه کنیم که در اختیار بخش کنسولی قرار بگیرد. بر تعهد خودمان تأکید کردیم که مرز‌های دو کشور باید به سمبل ثبات و صلح بین دو کشور تبدیل شود.

وی گفت: در گفتگو‌های امروز از حمایت‌های ایران و رهبران آن از کشمیر که مورد اشغال هند واقع شده، تشکر کردیم. ایران همواره از مسلمانان کشمیر حمایت کرده است. درباره مسائل افغانستان گفتگو کردیم و قرار شد ایران و پاکستان به همکاری و تعامل خود ادامه دهند و هر دو مایل به صلح و ثبات در این کشور و ارتقای معیشت و رفاه مردم افغانستان هستند. در خصوص همکاری برای مقابله با اسلام هراسی و تنفری که ایجاد شده است نیز گفتگو کردیم.

وزیر خارجه پاکستان اظهار داشت: خوشحالم که در این مدت توانستم نقشی را در روابط دوستانه ایران و پاکستان که روابطشان به قدمت تاریخ بشریت است، ایفا کنم.

* هتک حرمت قرآن در اروپا

بلاول بوتو زرداری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره هتک حرمت قرآن کریم در اروپا گفت: این اقدامات که همچنان ادامه دارد، براساس تحریکات از قبل طراحی شده انجام می‌شود و متاسفانه شاهد تکرار آن هستیم. با امیرعبداللهیان در این خصوص صحبت کرده‌ام و هر زمان این اتفاق رخ می‌دهد با همتای خود تماس تلفنی برقرار می‌کنم. پاکستان به عنوان نماینده سازمان همکاری اسلامی در شورای حقوق بشر سعی کرد هر تلاشی را صورت بدهد و برای اولین بار قطعنامه‌ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت این اقدام به تصویب رساندیم. جلسه‌ای را در ماه مارس در مجمع عمومی داشتیم که روزی را به عنوان روز جهانی مقابله با اسلام هراسی نامگذاری کنیم و حمایت دیگر کشور‌ها را داشتیم.

وزیر خارجه پاکستان همچنین بیان کرد: متاسفانه علیرغم اعتراضات ایران و پاکستان، این اتفاقات رخ می‌دهد. ایران و پاکستان می‌توانند با هم همکاری داشته باشند و جلسه اضطراری با مشارکت وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی اخیرا برگزار شد و آن هم در هماهنگی کامل ایران و پاکستان برپا شد و بنده و همتای ایرانی انجام شد و توانستیم بیانیه بسیار قوی و شدیدالحنی را داشته باشیم و محکوم کرده و خواستار اقدام مجازات مجرمان شویم.

وی گفت: ایران و پاکستان باید به همکاری خود در این زمینه ادامه دهند و برای طرح آن در سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی تلاش کنند. چنین اقداماتی در ایران و پاکستان علیه هر کتاب آسمانی مردود و غیرقانونی است و در کشور‌های ما نمی‌توان به انجیل و تورات بی احترامی کرد و این‌ها جایی در فرهنگ ما ندارد، ولی متاسفانه در فرهنگ آن‌ها دارد. باید احترام به مذاهب را دنبال کنیم و ممنوعیت اهانت به مذاهب را خواستار بشویم تا دیگر شاهد چنین رخداد‌هایی نباشیم.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار