کد خبر: 1174355
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
رویکرد دینی جوانان و نوجوانان ایرانی، در ایام سوگواری امام حسین (ع) بازهم موجب دلگرمی دوستداران اسلام و انقلاب اسلامی شده است.
امیر خدادادهمدانی

اختصاصی جوان آنلاین، رهبرمعظم انقلاب تأکید دارند که اعتقادات دینی مردم نسبت به قبل از انقلاب نه‌تنها ضعیف نشده، بلکه شاهد تقویت این موضوع هم هستیم. ایشان همچنین تصریح دارند که ملت ایران از برکات دهه هشتادی و نودی‌ها بهره‌مند خواهد شد.
علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ در این رابطه تاکید دارد که نظام جمهوری اسلامی دانسته و خواسته و البته توانسته که با توجه به مناسک جمعی و اجتماعات دینی، گرایش مردم به مفاهیم دینی و آموزه‌های دین را افزایش دهد و توجه مردم به امور دینی را جلب کند.
وی اضافه می‌کند که گرایش مردم به دین، ارزش‌ها، خدا، پیامبر (ص)، امیرالمومنین، اهل بیت (ع)، امام حسین (ع) و عاشورا، بعد ازانقلاب و در عصر جمهوری اسلامی بیشتر شده است.
معاف نمونه دیگری ذکر می‌کند و اینکه در فهم جامعه ایرانی، تشییع حاج قاسم سلیمانی است؛ حاج قاسم بعنوان یک سردار سپاه، یک شخصیت جهت‌دار وایدئولوژیک در میانه یک موضوع اختلافیِ اجتماعی (نسبت ایران با سوریه در جنگ با داعش) قرار گرفته است و در چنین وضعیتی موردتکریم انبوه مردم در تهران و شهرستان‌ها قرار گرفته است. این پدیده تشییع با یک‌سری آرمان‌ها و ارزش‌ها پیوند می‌خورد که نمی‌توان آنرا نادیده گرفت. حاج قاسم شخصیتی بی طرف نبوده است که تشییع بی نظیر او را دیگران بتوانند مصادره کنند.
نمونه‌های حضور نسل جدید در رویداد‌های مذهبی و مراسم‌های سوگواری اهل بیت (ع) فراوانند که به چند مثال آن بسنده می‌شود:

شور حسینی دهه هشتادی ها/ مردم ایران دیندارتر شده اند
همه کاره‌های هیئت
هیئت نوجوانان رضوان راه افتاده تا نوجوانان مسئولیت پذیری دینی اجتماعی را که کلان پروژه‌ای تربیتی در اسلام است، از همین سن یاد بگیرند. به جز سخنرانی، کوچک‌ترین تا  بزرگ‌ترین کار‌های هیئت با خود نوجوانان است که در گروه‌های ده دوازده نفره گروه بندی شده اند و  هر هفته یک گروه، میزبانی عزاداران را برعهده دارد. هیئت نوجوانان در تابستان، عصر‌های پنجشنبه به تناسب ولادت یا شهادت اهل بیت (ع) برگزار می‌شود و ثبت نام آن به صورت فصلی و حضوری در محل هیئت صورت می‌گیرد. بخش دختران این هیئت هم با نام معصومیه، چند ماهی می‌شود که پا گرفته است.

شور حسینی دهه هشتادی ها/ مردم ایران دیندارتر شده اند
دهه نودی و «من یار حسینم»
پویش «من یار حسینم» نیز در مشهدمقدس تلاش دارد با استفاده از بستر رسانه‌های نوین و فرصت برگزاری پویش‌های عمومی، ترویج معارف اهل بیت (ع) در نسل جوان را دنبال کند.
در قالب این پویش که ویژه متولدین دهه ۹۰ طراحی شده است، علاقه‌مندان می‌توانند از حضور خود در مراسم عزاداری و مواکب خدمت‌رسانی محرم فیلم و عکس تهیه کرده و آن را در اپلیکیشن رضوان ارسال کنند.
رونق اقبال به دینداری در بین نسل‌های دهه ۸۰ و ۹۰ تاجایی است که حسین یکتا از راویان دفاع مقدس با بیان اینکه دشمن از سال ۷۶ به بعد طراحی دیگری انجام داد و از سال ۸۰ زیست بوم بازی را عوض کرد، تصریح می‌کند که آن‌ها به خیال خود سبک زندگی بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ را عوض کردند، اما کورخوانده‌اند، ۱۴ خرداد ۴۲ وقتی به امام می‌گویند به امید چه کسانی قیام می‌کنی؟ فرمودند «یارانم در گهواره هستند».
وی یادآور شد: یاران در گهواره امام، شلمچه نشینان سال ۶۵ شدند، چند وقت پیش نیز رهبری فرمودند، دهه دهشتادی‌ها نسلی هستند که انقلاب را به اوج خودش می‌رسانند، اما اوج انقلاب کجاست؟ امام فرمود انقلاب مقدمه ظهور است و عشق به شهادت از علائم ظهور امام زمان (عج) است.

شور حسینی دهه هشتادی ها/ مردم ایران دیندارتر شده اند
دختران دهه هشتادی در خیمه سیدالشهداء
در این بین، هیئت بنت الحسین قم، ویژه دختران دهه هشتادی پردیسان زیر پرچم غدیر و خیمه سیدالشهداء پای کار تعظیم شعائر دینی و رونق محافل سوگواری سید و سالار شهیدان آمده است. این دختران به مناسبت آغاز محرم، مراسم عزاداری هیئت نوجوانان بنت الحسین (ع) را برگزار کردند. فعالیت‌های این گروه دخترانه ادامه دار است و این مراسم از گام‌های نخست در جهت تغییرات مثبت در محله و رشد معرفتی دختران نسل دهه هشتادی و مادران آینده جامعه می‌باشد.

تلاش برای سربلندی ایران
یک هیئت هفتگی هم در حسینیه انصار که حوالی میدان شهدای تهران است از گرمای دهه هشتادی‌ها سرشار شده، اینجا هر طرف که سر بر می‌گردانی و پای صحبت هر دختر نوجوانی که می‌نشینی جرعه جرعه حرفهایشان همه وجودت را آرام می‌کند. دهه هشتادی‌ها ما هستیم. ما که اینجا در هیئت نشستیم و دستهایمان را بالا می‌گیریم و برای تعجیل در فرج منجی عالم دعا می‌کنیم. دهه هشتادی‌ها مادخترانی هستیم که با افتخار به حجابمان اینجا آمدیم تا یاد بگیریم مثل بانوی کربلا، حضرت زینب (س) برای حجاب و ایمان و اعتقادمان فریاد بزنیم. در این میان، ریحانه نسیمی که ۱۷ سال دارد و یک دهه هشتادی است، ایران را اسلامی و سربلند می‌خواهد. می‌گوید: «من در کنار همه برنامه‌های روزمره ام هیئت و توسل به ائمه (ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و و جود این بزرگان در خیلی از تصمیمات به من کمک کرده و راه مرا در زندگی مشخص کرده است.»
در خاتمه باید اشاره داشت که موضوعِ دین‌داریِ مردم و بطور خاص، اجتماعات دینی و فرهنگی؛ مانند دهه محرم، فاطمیه، جشن‌های نیمه شعبان، جشن غدیر تا مناسک اربعین، گرایش مردم به مسجد جمکران، زیارت میلیونی امام رضا (ع)، اعتکاف رجبیه در دانشگاه‌ها، پدیده‌های میدانیِ پسا انقلابی با رنگ و بوی دینی معنا و نشانه متفاوتی را نمایان می‌سازد که پیش از آن هرگز وجود نداشته است. مردم عشق به قرآن و اهل بیت را به خیابان‌ها آورده اند و میلیون‌ها نفر، منسجم و همدل یک عشق واحد را صدا می‌زنند و حضور دهه هشتادی‌ها و اخیرا دهه نودی‌ها نوید بخش، تشکیل تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار