کد خبر: 1173702
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
وبگاه اوراسیا ریویو در مطلبی با اشاره به حضور فزاینده چین در خاورمیانه به بررسی تفاوت‌های موجود میان سیاست‌های آن با آمریکا پرداخته و می‌نویسد: جنگ سرد نه تنها تمام نشده بلکه شاهد شکل جدیدی از آن در این منطقه میان پکن و واشنگتن هستیم.

به گزارش جوان آنلاین از ایرنا به نقل از پایگاه خبری آمریکایی اوراسیا ریویو، جنگ سرد پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نه تنها پایان نیافته، بلکه با ورود بازیکنان جدید شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

اوراسیا ریویو در مطلبی با عنوان «خاورمیانه؛ عرصه جدید جنگ سرد آمریکا و چین» آورده است: با حضور فزاینده چین شاهد جهانی چند قطبی هستیم و در خاورمیانه هم تماشاچی جنگ سرد این قدرت نوظهور با آمریکا.

به عقیده نویسنده این مطلب، طرح ابتکاری کمربند و جاده چین (BRI) در مناطقی از خاورمیانه موسوم به منا (MENA که شامل کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا است که عمدتا تولید کننده نفت هستند) جایگاه مناسبی دارد و در جنگ سرد چین و آمریکا نقش حیاتی ایفا می‌کند.

ضمن آنکه در چند سال گذشته چین به بزرگترین شریک تجاری کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس بدل شده و در حال تقویت روابط با سایر کشور‌های خاورمیانه است.

این وبگاه با اشاره به پایگاه‌های نظامی متعدد آمریکا در خاورمیانه تشریح کرده است که پس از جنگ جهانی دوم، واشنگتن به دنبال گسترش روابط نظامی با کشور‌های مزبور بود. اما در مقابل چین به دنبال پیشبرد نفوذ از زاویه‌ای دیگر است. به عبارت دیگر، چین با نفوذ قدرت نرم و در پیش گرفتن سیاست عدم تعهد و عدم مداخله از طریق سرمایه گذاری و تجارت ایفای نقش می‌کند.

نویسنده سپس رژیم صهیونیستی را نائب آمریکا در منطقه معرفی کرده و به عنوان نمونه یادآوری می‌کند: آمریکا و اسرائیل هر دو مخالف صدام حسین رهبر عراق بودند و از مخالفان وی حمایت می‌کردند، اما همزمان با ایران هم دشمنی و از تحریم‌های ضدایرانی حمایت می‌کردند.

حال آنکه چین با در پیش گرفتن سیاستی متنوع سعی در برقراری صلح میان متخاصمان دارد. نویسنده سپس ابتکار پکن در میانجی گیری میان تهران و ریاض را سندی درخشان بر این مدعا می‌داند.

به نوشته این وبگاه، منافع چین در منطقه عمدتاً مبتنی بر تثبیت خود به عنوان یک قدرت اقتصادی است که برای سرمایه گذاری در پروژه کمربند و جاده مناسب باشد. به عنوان مثال، چین در سال ۲۰۰۴ همکاری با کشور‌های عربی را آغاز کرد، در سال ۲۰۱۰ شورای همکاری چین و خلیج فارس را برای گفتگوی راهبردی تشکیل داد و در سال ۲۰۲۱، نشست چین و عرب برگزار شد. جدای از این، چین در زمینه‌های نظامی و فناوری اطلاعات نیز به بیشتر کشور‌های منطقه کمک کرده است. به گفته ناظران سرمایه گذاری چین در خاورمیانه چشم انداز این منطقه را تغییر داده است.

نویسنده در ادامه یادآور می‌شود که این قدرت نوظهور به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت، در پی جریان آزاد انرژی و دلارزدایی در منطقه است و از همین رو نتیجه گیری کرده که خاورمیانه میدان جدید جنگ سرد میان چین و آمریکا است؛ جایی که هر دو طرف در حال کشمکش برای رویارویی با یکدیگر و نفوذ هستند. یعنی از یک سو چین با در پیش گرفتن سیاست بی طرفانه، میانجی گری و سرمایه گذاری از طریق طرح کمربند و جاده آرام و پیوسته پیش می‌رود. اما از سوی دیگر، آمریکا سیاست جنگ طلبانه در پیش گرفته و با ایجاد شرایط شبه جنگ، کشور‌های خاورمیانه را با استفاده از نائب خود یعنی اسرائیل تهدید می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار