کد خبر: 1171828
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
شبکه‌های اجتماعی غربی به‌منظور خدمت به پروژه استعماری خود، دست به سانسور و حذف محتوای مرتبط با گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا کرده اند.

اختصاصی جوان آنلاین، یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، گوگل و توییتر دائما در حال توسعه سیستم‌های فیلترینگ و سانسور خود هستند و به تدریج این سیستم‌ها تکمیل می‌شوند و فضای مجازی بیش از پیش محدود می‌شود و در بلند مدت این روند فضای عمومی را به‌شدت محدود و آسیب جدی به آزادی بیان وارد خواهد ساخت؛ چراکه این شرکت‌ها منافع خود را در اولویت کار‌های خود قرار داده‌اند و این منافع با منافع دولت‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگی که تحت تاثیر سیاست‌های دولت‌ها هستند، همگام و همراه است.
در جدیدترین اقدامات سانسورگونه غول‌های پلتفرمی، یوتیوب روز دوشنبه در اقدامی خودسرانه ۱۸ شبکه رسانه جنگ یمن، گروه موسیقی «انصارالله»، واحد تولید آثار هنری و مستند و روضه الشهدا را تعطیل کرد.
این در حالی است که تعداد مشترکان شبکه‌های بسته شده به بیش از ۵۰۰ هزار مشترک رسید و همچنین حاوی بیش از ۷ هزار ویدیو بود و تعداد بازدید از آن‌ها به بیش از ۹۰ میلیون بازدید رسیده است.
رسانه جنگ یمن تاکید کرد، تعطیلی اخیر پلتفرم‌های این کشور در کنار دیگر پلتفرم‌های ملی در «یوتیوب»، «فیس‌بوک» و «توئیتر» نشان‌دهنده «استاندارد‌های دوگانه و سیاست یک بام و دو هوایی است که توسط مدیریت این شرکت‌ها در حمایت از خصومت‌ها به رهبری ائتلاف متجاوز آمریکایی، عربستانی و اماراتی به یمن، از لحاظ سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و اجتماعی برای تضعیف اراده یمن دنبال می‌شود.»
اینستاگرام هم پیشتر بار‌ها برخی تصاویر صفحه روزنامه کیهان که حاوی تیتر‌ها و عکس‌هایی در پوشش اخبار سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و سایر جریان‌های مقاومت بود، حذف کرده و نسبت به مسدودسازی صفحه روزنامه کیهان هشدار داده بود. سیاستی که بار دیگر نشان می‌داد ادعا‌هایی مانند «آزادی بیان» و «جریان آزاد اطلاعات» حتی در حد شعار هم در شبکه‌های اجتماعی آمریکایی وجود ندارد. البته این سیاست مسبوق به سابقه بوده و قبل از این نیز بسیاری از رسانه‌های مستقل ایرانی که به پوشش اخبار جریان مقاومت می‌پرداختند و یا رویکردی انتقادی نسبت به آمریکا داشتند با تیغ سانسور شبکه‌های اجتماعی آمریکایی مواجه شده بودند.

حذف صفحات و مطالب ضد صهیونیستی
صفحه «عاشق مبارزه با اسرائیل» در اینستاگرام هم یکی از صفحاتی است که به درخواست رژیم صهیونیستی تاکنون دوبار حذف شده است. حذف و مسدودسازی اکانت وابسته به خبرگزاری قدس در اینستاگرام نمونه دیگری از اقدامات حمایت گرایانه اینستاگرام از رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که موسسه مذکور در صفحه اینستاگرام خود تنها به پوشش اخبار و رویداد‌های مرتبط با فلسطین و مقاومت مبادرت ورزیده است. اما مسئولان اینستاگرام به بهانه انتشار انتشار محتوای خشونت آمیز این صفحه و صفحات مشابه را مسدود کرده اند. اینستاگرام به دفعات متعدد صفحه خبرگزاری قدس را به دلیل انتشار مطالبی در مورد جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم فلسطین و انتشار تصاویر شهید سردار سلیمانی مسدود کرده است.
همچنین اینستاگرام به کرات مطالب مربوط به حساب کاربری مقام معظم رهبری را حذف کرده است. برای نمونه اینستاگرام روایت حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره فساد خاندان منحوس و شخص اشرف پهلوی را از صفحه کاربری پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir حذف کرد. همچنین این شبکه اجتماعی چندین بار اقدام به بستن حساب کاربری مقام معظم رهبری کرده است.

حذف مکرر صفحات سیدحسن نصرالله
اینستاگرام هم در آبان ۱۳۹۴ حساب کاربری رسمی سیدحسن نصرالله را بست. بسته شدن این صفحه در پی درج ویدئو‌های سخنرانی سیدحسن نصرالله و اعلام حمایت وی از انتفاضه سوم مردم فلسطین رخ داد. صفحه رسمی سیدحسن نصرالله تاکنون سه بار توسط اینستاگرام و بدون اخطار قبلی حذف شده است.
حذف این محتوا‌ها براساس خط مشی‌های ادعایی، پلتفرم‌های بزرگ درباره فعالیت کاربران در این شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، تاجاییکه آن‌ها در پوشش اصطلاحات فریب و در پوسته حقوق بشری اعلام کرده اند که مطالب ارسالی نباید دارای محتوای خشونت آمیز، غیرقانونی، دشمنی و کینه توزی و مخصوصا جنسی و پورنوگرافی باشند. در صورت تخطی از قوانین مذکور با پست ارسال شده حذف و یا کاربری غیر فعال می‌شود!
مضحک اینجاست که چرا وقتی یک سلبریتی اقدام به آموزش ساخت و استفاده از کوکتل مولوتف کرده بود، آن را مسدود نکرد؟ چرا مانع انتشار صحنه‌های خشونت آمیز اتفاق‌های پاییز ۱۴۰۱ در ایران نشد؟ چرا مانع انتشار پست‌ها و استوری‌های تحریک آمیز و تشویق کننده اغتشاشات نشد که نتایج آن‌ها ترویج خشونت در جامعه بود؟ چرا مانع دسترسی هزاران کاربر نوجوان (زیر سن قانونی ۱۲+ طبق اعلام خودش) در برخی از کشور‌ها نشد؟ چرا مانع فعالیت‌های صفحات مربوط به گروه‌های تجزیه طلب نشد که دائم مشغول آموزش هک و دور زدن قانون کشور در حوزه فیلترینگ و ... هستند که برخی از این آموزش‌ها منجر به نقض حریم خصوصی دیگر کاربران می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار