کد خبر: 1171807
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اعلام مخالفت قاطع این کمیسیون با حذف مشوق‌های مالیاتی اقتصاد دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه، گفت: پیشنهاد اصلاحی به کمیسیون تلفیق ارسال شده‌است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، یکی از اقدامات قانونی برای تشویق شرکت‌های صنعتی برای پیگیری تحقیق و توسعه، اعطای مشوق‌های مالیاتی است. قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در سال گذشته به تصویب رسید این امکان را به این شرکت‌ها می‌دهد که در تحقیق و توسعه هزینه کنند و نسبتی مشخص از آن را به عنوان اعتبار مالیاتی کسب کنند. این نوع سیاست در کشورهای مختلف نیز تحت عنوان Tax Credit دنبال می‌شود تا انگیزه‌ای باشد برای اینکه شرکت‌ها، فناوری‌ها و فرآیندهای خود را به‌روز کنند.

در نظر گرفتن این قانون برای تحقیق و توسعه باعث می‌شود صنایع به سمت انجام طرح‌ها و پروژه‌های دانش‌بنیان حرکت کنند و با تحقیق و توسعه فناوری‌های خود را ارتقا دهند. اقدامی که می‌تواند منجر به شتاب گرفتن صنایعی مانند خودروسازی شود که از قافله پیشرفت عقب افتاده‌اند.

از طرفی لایحه هفتم توسعه در بندهای ماده 27 خود، با توجه به رویکرد افزایش درآمد دولت اعطای هرگونه مشوق مالیاتی را منع کرده است. این ماده عملا مخالف با سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در قانون جهش تولید دانش‌بنیان است و در مقابل، برخی از مجلسی‌ها می‌گویند که با تصویب این ماده مخالفت خواهند کرد.

اعتبار مالیاتی، شاه‌بیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان

علیرضا منادی سفیدان، رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در مورد مشوق‌های مالیاتی هدفمند تحقیق و توسعه گفت: شاه‌بیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اعطای اعتبار مالیاتی برای کارهای تحقیقاتی ‌توسعه‌ای و R&D است. این قانون به تازگی اجرایی شده است و آقای رئیسی هم گفته بود که به قانونی که تازه تصویب شده‌اند، کاری نداشته باشید و آنها را تغییر ندهید.

او اظهار کرد: در حالی که یک‌سال از اجرای این قانون نگذشته و مرکب آن هنوز خشک نشده است، در برنامه هفتم توسعه ذکر شده است که ظرف پنج سال این عدد به پنجاه درصد تقلیل پیدا کند. این حکم جلوی رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی هدفمند را می‌گیرد.

لایحه هفتم توسعه مانعی برای اقتصاد دانش‌بنیان است

منادی با اشاره به تأکیدات بالادستی برای پیگیری دانش‌بنیانی اقتصاد و صنایع تصریح کرد: معلوم نیست در حالی که مقام معظم رهبری برای رشد تولید و دانش‌بنیانی برنامه‌ریزی می‌کنند، چرا عده‌ای تلاش می‌کنند این رشته‌ها را پنبه کنند.

کمیسیون تلفیق با اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه موافق است

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص موضع مجلس در خصوص حذف مشوق مالیاتی در لایحه هفتم اظهار داشت: ما در کمیسیون این موضوع را مطرح کردیم و مخالفت دولت با مشوق‌های مالیاتی برای طرح‌های توسعه‌ای تولید را رد کردیم. قطعا کمیسیون تلفیق برنامه هفتم نیز با اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای توسعه بومی‌سازی فناوری موافق است. ما در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس پیشنهادات اصلاحی در این زمینه را نیز به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم بردیم.

پیشرفت با حمایت از تحقیق و توسعه محقق می‌شود

وی تصریح کرد: معلوم نیست چه عقلی پشت این حکم سراسر غلط و اشتباه حذف همه مشوق‌های مالیاتی تولید در برنامه هفتم توسعه بوده است. اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شاه‌بیت و اصلی‌ترین ماده قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که مورد تأیید رهبر انقلاب نیز بوده است.

منادی در پایان توفیقات سیاسی را مدیون علم و فناوری دانست و تأکید کرد: دنیا، دنیای علم است ما در دنیا با علم جلو می رویم. هرکسی علم دارد پیروز است و هر کسی علم ندارد شکست می‌خورد. همه چیز با علم است باید به سمت علم حرکت کنیم و الان در عرصه دیپلماسی سیاسی هم هر توفیقی داریم با علم است. قطعا در عرصه تولید هم اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید به سمت حمایت از طرح‌های تحقیق و توسعه برویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار