کد خبر: 1171024
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
همزمان با افزایش کم سابقه گرما که بنا به اظهارات برخی در ۱۱ سال گذشته سابقه نداشته، رکورد روزانه و شبانه مصرف برق در کشور شکسته شد. سخنگوی صنعت برق در این خصوص گفت که ممکن است بر اساس پیش بینی هواشناسی و تداوم جریان گرما در کشور و افزایش مصرف برق در هفته‌های آتی درخواست تعطیلی ادارات داشته باشیم.

اختصاصی جوان آنلاین: با گرم‌تر شدن دمای هوا در طول روز‌های گذشته نسبت به روز‌های قبل‌تر، استفاده از کولر‌ها و سایر وسایل سرمایشی افزایش یافته است. شرایطی که معمولا در فصل تابستان، کابوس بزرگی برای صنعت برق بوده و هست؛ آن هم زمانی‌که باید تقاضای برق خانگی، صنعتی، تجاری و اداری را تامین کند. در این مدت تامین برق باوجود گرمای شدید هوا در طول روز‌های گذشته و تاکنون بدون وقفه ادامه داشته، اما پایداری این شرایط با، اما و اگر رو به روست.


پس از ثبت رکورد افزایش مصرف برق در اوج بار روزانه که از ساعت ۱۱ تا ۱۷ است، رکورد مصرف برق کشور در زمان اوج بار شبانه یعنی از ساعت ۲۰ تا ۲۳ نیز شکسته شد و هفته گذشته با ثبت عدد ۶۸ هزار و یک مگاوات، از رکورد قبلی سال پیش که ۶۲ هزار و ۷۷۶ مگاوات بود نیز عبور کردیم.

افزایش دما و احتمال تعطیلی ادارات تهران
افزایش دمای بی سابقه هوای کشور در هفته گذشته علاوه بر شکستن رکورد تاریخی مصرف برق کشور، رکورد مصرف برق تهران را هم جابجا کرد و نصاب ۱۲۷۰۰ مگاوات را ثبت کرد که حدود ۵۰۰ مگاوات از سال گذشته بیشتر است. دمای هوای تهران در روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه از ۴۰ درجه عبور کرد و میزان دمای هوا در برخی نقاط این منطقه به ۴۳ درجه نیز رسید.


مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این خصوص گفت: ممکن است بر اساس پیش بینی هواشناسی و تداوم جریان گرما در کشور و افزایش مصرف برق در هفته‌های آتی درخواست تعطیلی ادارات داشته باشیم.


شنیده های خبرنگار جوان آنلاین حاکی از این است که احتمالا این مساله در جلسه فردای هیات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد. دراین خصوص احتمال تعطیلی چندهفته‌ای ادارات دولتی و خصوصی در تهران مطرح شده است.

امیدواریم به آن شرایط نرسیم
با این حال علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو امروز در پاسخ به سوال ایسنا اعلام کرده که فعلا هیچ درخواستی برای تعطیلی ادارات نداشتیم.


وی اظهار کرد: هیچگونه پیشنهادی برای تعطیلات نداشتیم، اگر مردم همکاری با صنعت برق را ادامه دهند و شرایط همین‌گونه باشد و بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، امیدواریم به آن شرایط نرسیم.


محرابیان افزود: در صورت نیاز حتما از طریق رسانه‌های رسمی اعلام می‌کنیم، اما تا امروز هیچ درخواستی در این زمینه نداشتیم.

ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی برق
هرچند بنا به اظهارات مقام‌های مسئول در وزارت نیرو، حدود ۴۰ درصد از قبض مشترکان برق خانگی مشمول پاداش مدیریت مصرف شدند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد واحد‌های بزرگ صنعتی در دوره مدیریت مصرق برق، ۱۶ درصد رشد مصرف را داشتند و فولادی‌ها با ۲۲ درصد رشد بیشترین سهم مصرف برق را داشتند.

 

همچنین شرکت توانیر، به ۶۰۰ واحد تجاری بزرگِ پرمصرف برق اخطار داده است. از سویی دیگر گزارش‌ها از نتایج برنامه مدیریت مصرف برق در ادارات نشان می‌دهد که ساعات پرت انرژی در فاصله ساعت ۶ تا ۱۰ صبح بسیار بالا بوده است. با این حال وزارت نیرو نسبت به مدیریت مصرف برق ادارات ابراز رضایتمندی و اعلام کرده که ۸۰ درصد برنامه‌های درنظر گرفته شده در این بخش محقق شده است.

جای خالی سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت برق
پیک مصرف طی سال گذشته، ۶۹هزار مگاوات بود، اما برای امسال از مرز ۷۲هزار مگاوات عبور کرد که میزان ناترازی برق در کشور را به ۱۵هزار مگاوات رساند. برای مواجهه با نرخ رشد ۵ تا ۶ درصدی ناترازی برق در کشور، باید برای احداث نیروگاه‌ها جهت تولید ۵هزار مگاوات برق در سال برنامه‌ریزی کرد که این میزان نیز نیاز به سرمایه‌گذاری دستکم ۵میلیارد دلاری دارد.


همچنین فرسودگی نیروگاه‌ها و تجهیزات صنعت برق کشور از دیگر مشکلات ناترازی برق در کشور است. میزان تلفات در بخش توزیع، حدود ۱۱درصد است. در شرایطی که منابع درآمدی دولت کفاف سرمایه‌گذاری جدید در صنعت برق را نمی‌دهد، بخش‌خصوصی نیز به دلیل مدل‌های ناکارآمد مالی و عدم اطمینان از بازگشت سرمایه، رغبت و تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد.


از این رو برای ایجاد توازن در برق کشور و پایان‌دهی به نابسامانی‌ها در این بخش، دولت باید شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت برق را شفاف و قابل اطمینان کند.


همچنین فعالان این حوزه می‌گویند که برای عبور از معضل ناترازی در برق، باید نظام قیمت‌گذاری خرید برق از نیروگاه‌ها اصلاح شود و وزارت نیرو از تجارت برق دست کشیده و اجازه داده شود تا نیروگاه‌های تازه تاسیس به صورت مستقیم برق تولیدی را به صنایع بفروشند.


در حال حاضر نیروگاه‌ها از دولت بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان مطالبه دارند. بر این اساس و بنا به درخواست فعالان این حوزه پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق باید در اولویت قرار گیرد و در عین حال، مشکلات مربوط به بازپرداخت وام‌های ارزی دریافتی نیروگاه‌ها از صندوق توسعه ملی نیز رفع شود.

راهکار‌های ساده برای مدیریت مصرف برق
علاوه بر افزایش تولید، مدیریت مصرف نیز از جمله ضرورت‌های صنعت برق است. مصرف انرژی در کشور در پایان برنامه ششم توسعه نسبت به ابتدای شروع برنامه پنجم افزایش ۳۲ درصدی داشته که یکی از دلایل مهم آن قیمت گذاری نادرست و درنتیجه مصرف زیاد بوده است.


در هر صورت و با همه این موارد واقعیت موجود گرمای هوا و ناترازی مصرف برق است که گریبانگیر مردم شده است. اما با اقدامات بسیار ساده مانند تنظیم دمای وسایل سرمایشی، محیط‌های اشتراکی مراکز تجاری روی دمای ۲۵ درجه و بالاتر، خاموشی روشنایی‌های غیرضروری به خصوص در زمان اوج مصرف و همچنین استفاده نکردن از روشنایی‌های نمای بیرون مراکز تجاری و مغازه‌ها، می‌توان به مدیریت مصرف برق در این بخش کمک کند. اگر به طور کامل این طرح در کشور اجرا شود، حدود ۳۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق خواهیم داشت که معادل مصرف برق استان خراسان جنوبی است.


همچنین خاموش کردن لامپ‌های اضافی یا استفاده نکردن از وسایل برقی پُرمصرف مثل اطو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی در ساعت‌های اوج مصرف، کمک موثری به مدیریت مصرف برق و حتی دریافت قبض رایگان یا بستانکار خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار