کد خبر: 1161347
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
روزنامه‌های رژیم صهیونیستی با افشای شروط اصلی عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با این رژیم از مخالفت جدی واشنگتن و تل‌آویو با این شروط خبر دادند؛ موضوعی که دست کم برای آینده‌ای نزدیک مانع از تحقق عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو خواهد شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از دفاع پرس، بر خلاف تمامی تلاش‌هایی که کشور‌های غربی به‌خصوص آمریکا از سال‌های گذشته تا امروز به‌منظور فراهم کردن شرایط پذیرفتن رژیم صهیونیستی در میان کشور‌های عربی و اسلامی با عنوان «پروژه عادی‌سازی روابط» انجام دادند و در یکی دو مورد هم موفق شدند که در اجرای این پروژه با کشور‌های امارات و بحرین تا حدودی به موفقیت دست پیدا کنند، اما در زمینه عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و ریاض نتوانستند موفقیتی را حاصل کنند.

در واقع با تمامی تلاش‌های صورت گرفته شاهد هستیم که سران تل‌آویو به این موضوع اعتراف کردند شروطی که عربستان به منظور عادی‌سازی روابط برای مقامات رژیم صهیونیستی تعیین کرده مانع از دست‌یابی به توافقی دست‌کم در کوتاه مدت و در آینده‌ای نزدیک میان دو طرف خواهد شد. بر همین اساس هم در وضعیت فعلی با قاطعیت می‌توان گفت که عادی‌سازی روابط بسیار بعید به نظر می‌رسد.

بر این اساس طی روز‌های گذشته شاهد بودیم که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در شماره روز پنجشنبه اول ژوئن خود به دو شرط عربستان سعودی اشاره کرده است. نخستین شرط اجرایی کردن معامله تسلیحاتی بزرگی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پادشاهی سعودی امضا کرده بود است و دومین شرط نیز ایجاد یک نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی در عربستان سعودی است. موضوعی که نه آمریکا و نه رژیم صهیونیستی با توجه به حساسیت‌هایی که درمورد آن دارند، آن را نخواهند پذیرفت.

با توجه به این دو شرط اکنون به خوبی متوجه می‌شویم که چرا مقامات رژیم صهیونیستی در اظهارنظر‌های پیدا و پنهان خود خواسته‌های عربستان سعودی را مانعی اصلی بر سر راه پیشرفت در مسیر عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و ریاض عنوان می‌کنند. زیرا در یکی از این شروط، عربستان خواهان پیوستن به باشگاه کشور‌های هسته‌ای جهان و ایجاد یک نیروگاه هسته‌ای در ریاض است. موضوعی که واشنگتن و تل‌آویو به هیچ عنوان آن را نمی‌پذیرند و به دلیل هراس و نگرانی شدید از تبعات احتمالی آن به شدت با این موضوع مخالف هستند.

از طرف دیگر شرط دوم عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیوینستی هم برای تل‌آویو و واشنگتن غیرقابل پذیرش است. زیرا بر اساس نظرات و دیدگاه‌های سران و مقامات این رژیم اشغالگر در صورتی که معامله تسلیحاتی بزرگی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پادشاهی سعودی امضا کرده بود اجرایی شود، شاهد تغییر موازنه قوا در خاورمیانه به سود کشور‌های عربی و اسلامی و به ضرر رژیم صهیونیستی خواهیم بود. موضوعی که اصلا از جانب واشنگتن و تل‌آویو قابل پذیرش نیست.

موضوع دیگر پیرامون شروط عربستان سعوی برای رژیم صهیونیستی جهت عادی‌سازی روابط، نظر و عقیده برخی مقامات رده بالای این رژیم است. در این میان «ایهود اولمرت» نخست وزیر پیشین این رژیم نیز در سخنانی ضمن هشدار به مقامات فعلی این رژیم پذیرفتن شروط عربستان را ارتکاب خطایی بزرگ و تاریخی از جانب سران این رژیم عنوان کرده است. زیرا به عقیده او بعد از عربستان سایر کشور‌های عربی و اسلامی هم خواهان برخورداری از قدرت هسته‌ای می‌شوند.

اما در این میان «یوسی کوهن» رئیس سابق دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با بیان این ادعا که عادی‌سازی روابط بین این رژیم و عربستان سعودی امری محال و غیرممکن نیست و حتی می‌توان آن را در دسترس دانست خواستار مدیریت هرچه بهتر تماس‌های پیدا و پنهان فعلی تل‌آویو با ریاض شده است. او حتی پای خود را از این حرف و سخن نیز فراتر گذاشته و مدعی شده که عادی‌سازی روابط با عربستان با تضمین‌های مناسب و بجا توسط آمریکا و همچنین بیان برخی مواضع واضح و روشن پیرامون فلسطینی‌ها امکان‌پذیر است.

در پایان باید گفت توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین را می‌توان خط پایانی بر روند کج دار و مریض عادی‌سازی روابط برخی از کشور‌های عربی و اسلامی با رژیم اشغالگر قدس آن هم تحت فشار آمریکا دانست و نمونه آن به بن بست رسیدن ماجرای عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار